یک متخصص آسم و آلرژی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما در درمان بیماران آسمی، خرافات است که در بسیاری از موارد درمان مدرن را مختل می‌کند.
کد خبر: ۷۴۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷ 19 May 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از باشگاه خبرنگاران،مرتضی فلاح پور متخصص آسم و ‌آلرژی درباره بروز بیماری آسم اظهار کرد: آسم بیماری مزمنی است که باید مدام آموزش‌های لازم درباره آن در سطح جامعه ارائه و به روز رسانی شود.

 

وی ادامه داد: همه بیماری‌های مزمن از شرایط اقتصادی، اجتماعی تأثیر می‌گیردن و گاهی ممکن است فرد را دچار کند اغلب بیماری‌های مزمن اعتماد به نفس فرد را کاهش می‌دهند و حس متفاوت بودن در فرد ایجاد می‌کنند، این احساسات ممکن است فرد بیمار را از فعالیت‌های روزمره بازدارد و زندگی او را تحت تأثیر قرار دهد.

 

فلاح پور اظهار کرد: کنترل بسیاری از عوامل موثر در بروز آسم و تشدید آن مثل آلودگی هوا و شرایط اجتماعی از دسترس پزشک و فرد بیمار خارج است اما نکته حائز اهمیت این است که آسم هیچ محدودیتی برای فرد بیمار ایجاد نمی‌کند حتی قهرمانان المپیکی در دنیا وجود دارند که با بیماری آسم دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

این متخصص آسم و ‌آلرژی تأکید کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات ما در درمان بیماران آسمی، خرافاتی است که درباره درمان این عارضه وجود دارد و در بسیاری از موارد درمان مدرن را مختل می‌کند. در بسیاری از موارد فرد بیمار به جای پرداختن به شیوه‌های صحیح درمانی به سراغ باورهای غلطی می‌روند که به اسم طب سنتی رواج پیدا کرده و می‌تواند به شدت آسیب رسان باشد.

 

وی بیان کرد: اغلب این راه‌های درمانی به صورت عامیانه در میان مردم جابجا می‌شود و هیچ گونه پشتوانه علمی ندارند بلکه برخی افراد سودجو برای منفعت خودشان آنها را ترویج می‌دهند.

 

عنبرنسا و حجامت آسم را درمان نمی‌کند

 

فلاح پور با تأکید بر اینکه خرافات و شبهات موجود درباره درمان آسم باید کنترل شوند، گفت: از خرافات موجود در این حوزه می‌توان به دود کردن عنبرنسا اشاره کرد که نه تنها فایده‌ای برای درمان فرد بیمار ندارد بلکه این دود موجب تشدید آسم در وی می‌شود و بیمار را برای مدتی طولانی از درمان واقعی دور می‌کند، همین امر بهبودی را به تأخیر می‌اندازد و موجب تشدید و مقاوم شدن بیماری می‌شود؛ همچنین در برخی موارد حجامت، زالودرمانی و مواردی از این قبیل، فرصت درمان بیماری را از فرد می‌گیرد و باعث مزمن شدن عارضه می‌شود.

 

متخصص آسم و ‌آلرژی ادامه داد: برخی از افراد هم دمنوش‌ها و ترکیب‌هایی را برای درمان آسم تجویز می‌کنند که این ترکیب‌ها برای بدن ضرری ندارد اما منجر به بهبود بیمار هم نمی‌شود، نکته حائز اهمیت اینجاست که باور غلطی که درباره درمان سنتی به فرد القا می‌شود، همچنین زمانی که فرد از درمان واقعی دور می‌ماند و سراغ درمان‌های حاشیه‌ای می‌رود، باعث تشدید آسم می‌شوند.

 

وی تصریح کرد: از دیگر نکات حائز اهمیت در بیماری آسم تأخیر در تشخیص آن است، در موارد بسیاری شاهد هستیم که همکاران ما یا بیماری آسم را تشخیص نداده است یا اگر تشخیص می‌دهند از اعلام کردن آن به خانواده‌ها ترس دارند که همین مورد بزرگترین چالش پزشکان در زمینه آسم محسوب می‌شود.

 

فلاح پور یادآوری کرد:‌ تشخیص به موقع و شروع هرچه زودتر درمان آسم تأثیر بسیاری در کنترل یا بهبود بیمار دارد، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده علائم هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد و در صورت تشخیص آن به سرعت درمان را آغاز و از عوارض آن جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار