فصل برداشت گردو در شهرستان بوانات به لحاظ گستردگی شهرستان و شرقی - غربی بودن این شهرستان از اوایل شهریور شروع می‌شود و تا پایان مهرماه به طول می‌انجامد اما امسال نزدیک به 90 درصد از محصول گردوی این شهرستان دچار سرمازدگی شده و از بین رفته است.
کد خبر: ۷۴۷۹۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ 23 May 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: 12 فروردین امسال بود که جهاد کشاورزی استان فارس با توجه به تغییرات جوی و احتمال وقوع سرمازدگی بهاره، بارش تگرگ و خسارت‌های ناشی از آن به باغداران توصیه کرد قبل از وقوع خسارت محصولات خود را بیمه کنند.

اواخر فروردین ماه بود که در شهرستان بوانات این هشدارها رنگ واقعیت گرفت و محصولات باغی و زراعی این شهرستان دچار سرمازدگی شد. این شهرستان بیش از 11 هزار هکتار زیر کشت باغ‌های گردو، انگور، سیب، آلو و دیگر درختان سردسیری دارد.

این شهرستان با تولید سالانه بیش از 3 هزار تن گردو مقام نخست تولید گردو در استان فارس را دارد و گردوی بوانات به لحاظ طعم و مزه و چرب بودن از دیر باز زبانزد خاص و عام است. بوانات بزرگ‌ترین تولیدکننده گردوی استان است که گردوی این شهرستان علاوه بر مصرف داخلی به استان‌های همجوار و دیگر مناطق کشور و حتی خارج از کشور نیز عرضه می‌شود.

سرمای بهاره به 90 درصد گردوی بوانات

فصل برداشت گردو در شهرستان بوانات به لحاظ گستردگی شهرستان و شرقی - غربی بودن این شهرستان از اوایل شهریور شروع می‌شود و تا پایان مهرماه به طول می‌انجامد اما امسال نزدیک به 90 درصد از محصول گردوی این شهرستان دچار سرمازدگی شده و از بین رفته است.

علی برزگر از کشاورزان بواناتی است که چندین هکتار باغ آلو و گردو دارد و از سرمازدگی محصولاتش گلایه دارد. به گفته وی یک کشاورز یک سال زحمت می‌کشد تا در فصل برداشت نتیجه رنج و زحمتش را ببیند اما امسال با سرمای ابتدای اردیبهشت همه زحمات کشاورزان و امیدشان از بین رفت.

به گفته این کشاورز بواناتی هر سال سرما و آفت بخشی از محصول را از بین می‌برد اما امسال بیش از همیشه بوده است و سبب شده بسیاری از اهالی که تنها منبع درآمدشان کشاورزی و فروش محصولاتشان است دچار سختی شوند. امسال کشاورزان بواناتی امید بیشتری به جبران خسارت از سوی صندوق‌های بیمه و جهاد کشاورزی دارند.

بررسی اخبار نشان می‌دهد که خسارت ناشی از سرمازدگی به کشاورزی بوانات در سال گذشته و سالیان قبل از آن نیز وجود داشته و اگر این را در کنار خسارت ناشی از خشکسالی بگذاریم متوجه عمق فاجعه‌ در بوانات که عمده درآمد مردمانش از کشاورزی است، می‌شویم.

خسارت 200 میلیارد تومانی به کشاورزی بوانات

محسن پورزارعی، فرماندار این شهرستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم از خسارت 200 میلیارد تومانی سرمازدگی به محصولات کشاورزی سخن گفت. به گفته وی 90 درصد محصول گردوی این شهرستان از بین رفته و خسارت در همه شهرستان از بخش مرکزی، سرچهان و مزایجان پراکنده بوده است.

پورزارعی عمده زمان افت دما در این شهرستان را اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرد که با وجود تدابیری که کشاورزان برای مقابله با سرمازدگی انجام داده بودند اما بخش زیادی از محصولات خسارت دیده است.

به گفته وی گزارش خسارت از سوی جهاد کشاورزی و فرمانداری شهرستان به جهاد کشاورزی و ستاد بحران استان اعلام شده اما هنوز از جبران خسارت خبری به شهرستان داده نشده است.

فرماندار بوانات همچنین به خسارت سیل این شهرستان در روزهای ابتدایی فروردین اشاره می‌کند که بر این اساس بیش از 160 کشاورز دچار آسیب شده بودند که برای جبران خسارت سیل 8 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. به گفته پورزارعی این مبالغ از طریق وام بلاعوض، قرض الحسنه و بیمه کشاورزی پرداخت می‌شود.

توجه بیشتر به بیمه محصولات از سوی کشاورزان و انجام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با سرمازدگی یکی از اقداماتی است که باید در شهرستان بوانات بیش از پیش مورد تاکید قرار گیرد همچنین با توجه تکرار تجربه سرمازدگی و خسارت کشاورزان ضرورت احداث سایبان در باغات بوانات مشهود است.

همچنین تکرار این حوادث در سال‌های مختلف لزوم پاسخگویی سریع‌تر از سوی مسئولان استانی را ایجاب می‌کند چراکه این شهرستان به لحاظ صنعت و دیگر فرصت‌های اشتغالزایی ضعیف‌تر از شهرستان‌های همجوار است و اغلب مردم بوانات درآمد خود را از کشاورزی به دست می‌آورند که معطل ماندن درخواست‌های کشاورزی ممکن است آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار