با وجودی که روزه اثرات زیادی بر سلامتی روح و روان دارد و بر پایه مطالعه پژوهشگران روزه گرفتن یک عامل پیشگیری از بیماری است و سبب درمان 10 بیماری میشود اما این در حالی که طی سالهای اخیر با موجی از تبلیغات نادرست مواجهیم که بسیاری از مردم علیه روزه داری بلند شده اند.
کد خبر: ۷۴۸۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸ 25 May 2019

به گزارش خبرنگار تابناک ، در دنیایی که مردم به دنبال روش های مختلفی برای تامین سلامتی و شادابی روح و روان و فیزیک خود هستند، روزه گرفتن یکی از روش های ساده و کم خرج و بدون عارضه برای سلامتی بدن است و این در حالی که عدم آگاهی مردم از این امر و از سوی دیگر هجمه ای از تبلیغات نادرست بر علیه روزه داری سبب شد که امروزه دید بسیاری از مردم نسبت به روزه عوض شود به صورتی که  حتی در سطح جامعه شاهد تمسخر روزه داران و دید منفی به آنها هستیم.
اگر چه در گذشته روزه را  صرفا از نگاه عبادی و ارزش‌های معنوی مورد بررسی قرار می‌دادند امروزه در دنیا نگاهی که به فلسفه روزه می‌شود از بعد سلامتی و احیای بدن پس از ۱۱ ماه خوردن بی وقفه غذا در طول شبانه روز است.
به طوری که امروز شاهدیم در کشورهای اروپایی بیمارستان‌های ویژه درمان بیماری‌ها براساس سبک روزه و کم خوراکی تاسیس شده است.
و این در حالی است که سال به سال از اهمیت روزه در بین مردم ایران کاسته می‌شود و بر تعداد روزه‌خواران اضافه می‌شود.
از دید بسیاری از اطبا انواع بیماری‌ها از تجمع زیاد غذا در معده و روده که هضم کندی دارد به وجود می‌آید و تنها راه درمان آن روزه است.
روزه نه تنها در درمان بیماریهای غیر واگیر موثر است بلکه نقش تعیین کننده‌ای در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌های صعب العلاج و حتی آرامش روان دارد.
یکی از دانشمندان طب سنتی معتقد است اگر بپذیریم که سهم کمی از غذایی که میخوریم برای حیاتمان کافی است و با بقیه اضافه آن در واقع پزشکان امرار معاش می‌کنند دیگر هیچ فردی اقدام به پرخوری نمی‌کرد.
مطالعه پژوهشگران نشان داده است که روزه‌گرفتن تاثیر قابل‌توجهی در درمان ۱۰ بیماری از جمله کاهش چربی خون بالا، کنترل چاقی، کنترل دیابت نوع۲، تجزیه چربی‌ها، سم‌زدایی بدن، ترمیم بافت‌ها و سلول‌ها، کاهش دمای سلول‌ها، تنظیم ترشح هورمون‌ها، استراحت دستگاه گوارش و درمان افسردگی دارد.
در تحقیقات علمی یک پزشک روسی که در خصوص روزه صورت داده است اعلام شد تنها راه برای قطع ریشه‌ سرطان، روزه است و بس» و می‌افزاید: «درمان از طریق روزه فایده‌ ویژه‌ای در بیماری‌های كم‌خونی، ضعف روده‌ها، دمل‌های درونی و بیرونی، سل،  و غیره دارد.
همچنین بر اساس مطالعه ای که بر روی ۶۱ دانشجوی ۲۲ تا ۳۴ ساله دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد، مشخص شد که روزه ماه رمضان تأثیر فزاینده ای بر روی پاسخ ایمنی سلولی دارد و باعث افزایش کارآیی این سیستم سلولی می‌شود این مسأله که این تأثیر تا چه حد به علت کاهش کالری دریافتی است باید روشن تر شود زیرا شخص در ماه مبارک رمضان دچار فشار روحی کمتری است و شاید به علت منظم بودن تغذیه تغییرات مثبتی در ریتم های فیزیولوژیک او پدید می آید.
 
روزه هیچگاه سبب سوزش و دردمعده نمیشود
عضو کمیته طب سنتی استان اصفهان گفت: برخلاف اعتقاد رایج که بی‌غذایی  در ساعات طولانی را دلیل سوزش و درد معده روزه‌داران می‌دانند اما باید دانست که خواب‌های بی‌موقع در ماه مبارک رمضان دلیل آن است.
مجتبی معتمدی اظهار داشت: بدترین عادت روزه‌داران در ماه مبارک رمضان خوابیدن بلافاصله پس از سحری است که خواب با معده پر به مرور فرد را در معرض سوزش و درد معده قرار می‌دهد.
وی بیان داشت: حتی در برخی از روزه‌داران شاهدیم که یک ربع مانده به اذان بلند شده و غذا را با سرعت میل می‌کنند و بلافاصله پس از آن می‌خوابند که بسیار برای بدن مضرو سبب درد گوارش و سوء هاضمه در روزه‌داران می‌شود.
عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص فواید روزه اظهار داشت: روزه‌داری سبب کاهش افسردگی، افکار پارانوئیدی و وسواس میشود و عزت نفس فرد را افزایش می‌دهد.
غلامحسین صدری گفت: امروزه جامعه پزشکی به این نتیجه رسیده است که روزه گرفتن با کاهش دریافت ۲۰ تا ۴۰ درصدی مصرف غذا باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.
وی اعلام کرد: درمان بیماری‌هایی مانند سرطان خون، بیماری‌های عصبی، یبوست مزمن، ناراحتی مثانه، گرفتگی مجاری خون، فشار خون بالا، بیماری‌های معده و روده، امراض چشمی، افسردگی، ضعف جنسی و ورم كیسه‌ صفراء گرفتن روزه تجویز می شود.
روزه گرفتن زخم معده به همراه نخواهد داشت
وی گفت: جگر كه برای حل و هضم غذا مجبور است دایما صفرای خود را مصرف كند در مدت سی روز (یك ماه روزه‌داری) ترشحات صفرائی را صرف حل كردن باقیمانده‌ غذای جمع‌آوری شده خواهدكرد.
وی اعلام کرد: حذف سموم ذخیره شده در بدن، دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن که در هضم و جذب مواد غذایی نقش دارند در این ماه استراحت کرده تا پس از روزه داری به فعالیت های گذشته خود بازگردند.
صدری تصریح کرد: روزه داران نباید در مصرف غذا زیاده‌روی کنند زیرا در زمان روزه داری، اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا خنثی می‌شود و زخم معده را به دنبال نخواهد داشت به همین دلیل داشتن برنامه غذایی صحیح در ایام این ماه می تواند برای روزه داران نقش اساسی را ایفا کند.
 

ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار