تصور کنید که شهرداری یک شهر تعطیل شود؛ بی‌پول، بدون ماشین‌آلات و بدون امکانات! تصورش سخت است، اما این روزهای زیراب به همین شکل می‌گذرد. نگرانی شهروندان زیراب
کد خبر: ۷۴۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰ 29 May 2019

تصور کنید که شهرداری یک شهر تعطیل شود؛ بی‌پول، بدون ماشین‌آلات و بدون امکانات! تصورش سخت است، اما این روزهای زیراب به همین شکل می‌گذرد.
نگرانی شهروندان زیراب

معظمه نقی‌پور - زیراب- خبرنگار: یک شهرداری تقریبا تعطیل به دلیل توقیف ماشین‌آلات و مسدود شدن حساب با شکایت طلبکاران به علت بدهی به خسارت‌دیدگان سیل سال ۱۳۹۴. گویا داستان دنباله‌دار و پر فراز و نشیب دوره پنجم شورای اسلامی شهرها و شهرداری‌ها تمامی ندارد و تا ۲ سال آینده باید همچنان از شورای شهرهای مختلف استان خبرهایی پیرامون حاشیه‌ها و اختلاف‌های آشکار بشنویم. موج استعفاها و استیضاح‌ها در شهرهای مختلف استان نشان‌دهنده همین وضعیت است، اما در شهر گذرگاهی و دامنه‌ای زیراب، حاشیه‌ها و چالش‌ها متفاوت‌تر هستند و زیر سایه‌ استعفاها و استیضاح‌ها به چشم نمی‌آیند.

شهر زیراب از بازار داغ ناملایمات و حاشیه‌های مدیریتی این دوره از شورا بی‌نصیب نمانده و شهروندان هر روز داستان جدیدی از شورا و شهرداری شهرشان روایت می‌کنند. پس از ماجراهای مربوط به اختلافات بر سر انتخاب شهردار، طومارنویسی‌ها، بدهی، نبود اتحاد، استیضاح شهردار-که البته با تصمیم شورا به مصلحت شهر تشخیص داده نشد و رد شد-، نداشتن عملکردهای قابل توجه، بازنشستگی شهردار و انتخاب پر از ابهام شهردار بعدی، اکنون زخم کهنه خسارت سیل سال ۱۳۹۴ و بدهی‌های پس از آن سر باز کرده و منجر به مسدود شدن حساب شهرداری زیراب و توقیف ماشین‌آلات سنگین این شهر گذرگاهی شده است. گویا شاکی هم قصد مهلت دادن ندارد. در ماجرای سیل سال ۱۳۹۴ چند ساختمان به طور کامل تخریب شد که پس از شکایت مالباختگان، شهرداری مقصر ۱۰۰ درصد شناخته و محکوم به پرداخت خسارت حدود ۷ میلیارد تومانی شد.

عملیات نجات یک شهر

اعضای شورای شهر زیراب در تلاش برای رفع این مشکل برآمده‌اند؛ مشکلی که دامن آنها را گرفته و با توجه به گذرگاهی بودن این شهر و قرار داشتن در مسیر پرترافیک تهران-مازندران و در پیش بودن تعطیلات، نیاز جدی و فوری به آزاد شدن تجهیزات وجود دارد. رئیس شورای اسلامی شهر زیراب درباره مشکل خاص اخیر شهرداری زیراب به همشهری گفت: پس از وقوع سیل سال ۱۳۹۴ شهرداری زیراب محکوم به پرداخت چندین میلیارد تومان خسارت شد. از آن تاریخ به بعد تلاش برای پرداخت بدهی آغاز شد و پیگیری‌هایی هم صورت گرفت. تامین اعتبار برای پرداخت این بدهی‌ها را از مدیران ارشد کشوری، استانی و نمایندگان خواستیم، اما متاسفانه نتوانستیم پولی تهیه کنیم تا به شاکیان بپردازیم.

«علی سبحانی» با اشاره به مهلت‌های چندین‌باره شاکیان به شهرداری زیراب برای پرداخت بدهی اظهار کرد: شاکیان چندین‌بار به ما فرصت دادند تا بتوانیم بدهکاری را بپردازیم ولی متاسفانه عملی نشد و قاضی دادگستری هم حساب شهرداری را مسدود و ماشین‌آلات را توقیف کرد. ‌وضعیت نابسامان شهری، توصیفی است که رئیس شورای شهر زیراب از وضعیت کنونی بیان می‌کند. وی معتقد است هنگامی که حساب مسدود می‌شود، عملا شهرداری غیرفعال خواهد شد و شهر اوضاعی نابسامان به خود می‌گیرد.

وضعیت اضطراری در زیراب

سبحانی بیان کرد: در حال حاضر با وضعیت بغرنجی در زیراب مواجهیم. هنگامی که حساب شهرداری مسدود می‌شود یعنی همه‌چیز توقیف است و هیچ کاری نمی‌توان کرد. حساب مسدود یعنی شهرداری قفل است. رئیس شورای اسلامی شهر زیراب این موضوع را بسیار دور از ذهن و تقریبا نشدنی عنوان کرد و گفت: توقیف ساختمان شهرداری بعید به نظر می‌رسد، اما زمانی که حساب چنین نهادی مسدود می‌شود یعنی همه چیز توقیف است. در حال حاضر کارگران چند ماه حقوق طلبکارند، حقوق پرسنل و کارمندان پرداخت نشده و مشکلات مالی و اداری متعددی ایجاد شده است. تمام تلاش بر این است که تا حدی این مشکلات را کاهش دهیم و مطالبات نیروها و بدهی شاکیان پرداخت شود.

این مسئول با بیان این‌که از طریق تمامی مراجع پیگیر حل این مشکل هستیم، ولی با درهای بسته مواجه می‌شویم، تصریح کرد: به تمامی مراجع دادگستری، فرمانداری، نمایندگان، استانداری و مدیران مراجعه کردیم ولی جوابشان به ما این است که شما محکوم شدید و خودتان باید بدهی را پرداخت کنید. ما هم توان پرداخت نداریم. با این حال اگرچه شاکی پرونده فعلا مهلتی نمی‌دهد، اما پیگیر هستیم تا حساب را باز کنیم.

انباشت زباله‌ها

رئیس شورای شهر زیراب با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت بحرانی نظافت شهری به دلیل توقیف ماشین‌آلات گفت: به دلیل این‌که ماشین‌آلات توقیف شده، دستگاه تخلیه زباله نداریم و بوی تعفن در نقاط مختلف شهر استشمام می‌شود. به همین دلیل فعلا نقاط مختلف با ماشین آتش‌نشانی برای پاک‌سازی از شیرابه‌ها شست‌وشو داده می‌شود. سبحانی با بیان این‌که دست نیاز به سوی همه برای رفع این وضعیت بحرانی در زیراب دراز کرده‌ایم، افزود: از تمام مسئولان، مدیران، استاندار، نمایندگان، وزارت کشور، ستاد مدیریت بحران و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی عاجزانه تقاضا داریم تا با کمک خود ما را از این وضعیت بحرانی نجات دهند. به گفته این مسئول شهری درحال حاضر شهرداری از انجام حداقل‌ها نیز عاجز مانده است. وی ادامه داد: این بدهی حدود ۷ میلیارد تومانی تقریبا ۸۰ درصد بودجه سالانه شهرداری زیراب است و قطعا ما از عهده پرداخت این بدهکاری بر نمی‌آییم.

از همه تقاضا داریم ما را از این محکومیت که به محرومیت شهر از حداقل‌ها منجر شده نجات دهند. البته با توجه به شرایط، فعلا تا مدت‌ها کارهای عمرانی نمی‌توانیم انجام دهیم ولی با نجات از وضعیت محکومیت می‌توان حداقل‌ها از جمله نظافت شهری و پرداخت حقوق پرسنل و کارگران را انجام داد. داستان عجیب و پر غصه شهرداری زیراب به مراحل نگران‌کننده‌ای رسیده و اگر مشکلات حل نشود باید منتظر روزهای بدتری برای این شهر بود؛ شهری که شهرداری‌اش بار بدهی چند ساله را به دوش کشیده و در این ۴ سال هیچ گام مثبتی برای نجاتش برداشته نشده است. پس از آن همه کش و قوس در مدیریت شهری و ماجرای انتخاب شهردار که شهروندان شاهد بودند و ضعف عملکردها، اکنون مسدود شدن حساب شهرداری و توقیف ماشین‌آلات سایه سنگینی بر سر شهر انداخته است. عملا شهرداری زیراب تعطیل است و قطعا در بی‌نظمی و بحران غوطه‌ور خواهدشد.

فرصتی که سوخت

شورای چهارم و شهرداری ۲ سال برای تامین و پرداخت این بدهی فرصت داشتند و شورای پنجم و مدیریت شهری نیز همین میزان زمان داشتند تا اجازه رسیدن به این وضعیت را ندهند، اما بدهی به جای خود باقی است و چالش‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند. کاش در این ۲ سالی که به اختلافات و نبود اتحاد و برنامه گذشت با انسجام و به دور از هرگونه تنش و حاشیه برای حل این ارث به جا مانده از گذشته تدابیری در نظر گرفته می‌شد. این ارثیه‌ سنگین هر تدبیری برای زمان خریدن را پس می‌زند. تلاش شورا برای حیات دوباره شهرداری زمانی محقق می‌شود که مساعدت‌ وجود داشته باشد و دست نیازی که رئیس شورای شهر از آن سخن می‌گوید توسط مسئولان خالی برنگردد. اکنون زمان نجات یک شهر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار