رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس تاکید کرد؛
رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای شهر مشهدمقدس گفت: توس از ظرفیت و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.
کد خبر: ۷۵۰۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳ 01 June 2019

به گزارش تابناک رضوی، سیدمسعود ریاضی با بیان اینکه فردوسی و شاهنامه از جمله زمینه‌هایی است که در توس باید به آن پرداخته شود، اظهارکرد: پرواضح است که هویت اصلی مشهد ارتباط آن با حضرت رضا(ع)ست ولی توس بخش غنی از ظرفیلت مغفول مانده فرهنگ این سرزمین است که باید احیا و به مردم بازشناسانده شود.

 

ریاضی افزود: امروز با شعار ثبت جهانی توس در این نشست حضور یافتم چراکه تاکنون نگاه‌ها آنگونه که باید به این گنج گران جلب نشده است؛ بسیاری از جاذبه های تاریخی در نقاط مختلف کشور با وجود اینکه به مراتب ارزش کمتری نسبت به توس دارند، به ثبت جهانی رسیده‌اند ولی این اتفاق برای توس نیفتاده است.

 

وی ثبت جهانی توس را حق مسلم مردم ایران و شهروندان مشهدی دانست و گفت: تحقق این امر مستلزم همراهی و کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استاندار محترم است؛ بسیار خرسندیم که آقای رزم‌حسینی به این موضوع علاقه‌مند هستند و در جلسه‌ای که در ارامگاه فردوسی داشتیم، قول پیگیری این موضوع را دادند.

 

ریاضی خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز پای کار آمده و فردا جلسه‌ای با نمایندگان میراث خواهیم داشت تا مقدمات امر فراهم شود.

 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای شهر مشهدمقدس با بیان اینکه احیای توس نیاز به کار در دو حیطه عمرانی و فرهنگی دارد، گفت: امیدواریم با ایجاد بسترهای مناسب بتوان جان تازه‌ای در کالبد نیمه‌جان توس دمید.

 

ریاضی در تشریح موانع پیش روی فعالیت های عمرانی در توس اظهارکرد: این منطقه که از سال 1392 به شهر مشهد پیوسته شده، فاقد طرح های شهری اعم از طرح راهبردی و جامع و تفصیلی است و همین موضوع سبب می‌شود انجام هر اقدام عمرانی و زیرساختی همچون ایجاد معبر، تعریف پروژه های خدماتی و ... در این بافت، با مشکلات و چالش های جدی روبرو باشد.

 

وی با اشاره به فرمان 23 سال قبل مقام معظم رهبری درخصوص احیا توس و توجه جدی به این منطقه، خاطرنشان کرد: متاسفانه علی‌رغم این فرمان ولایی، تا پیش از فعالیت شورای پنجم شهر مشهد اقدام شایانی را شاهد نبودیم.

 

ریاضی با بیان اینکه کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس همزمان با فعالیت شورای پنجم شکل گرفت، افزود: همزمان با این اتفاق میمون و مبارک، تحرکات و رسانه‌ای تر شدن توس را هم در این بازه زمانی شاهد بودیم و اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی نیز طرح راهبردی توس را به مشاور سپرد.

 

وی تصریح کرد: پس از انجام مطالعات و برگزاری جلسات متعدد، طرح راهبردی در کمیسیون ماده 5 استانداری به تصویب رسید و در کارگروه فنی شورای عالی معماری و شهرسازی که هفته گذشته برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت؛ امیدواریم با برگزاری جلسات متولی، این طرح به ثمر برسد.

 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای شهر مشهدمقدس اضافه کرد: بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز توس با اتکا به همین طرح قابل برنامه‌ریزی است؛ البته طرح تفصیلی توس نیز باید تهیه شود که شهرداری در این زمینه اماده همکاری با اداره کل راه و شهرسازی بوده و حتی اعتبار مورد نیاز راهم مدنظر قرار داده است.

 

ریاضی با بیان اینکه توس از ظرفیت و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، اظهارکرد: تحقق سرمایه‌گذاری و جلب سرمایه‌گذار مستلزم تهیه شدن طرح های شهری است ولی در عین حال شهرداری نیز به این موضوع ورود کرده که بعنوان مثال میتوان به خانه اربابی اشاره داشت؛ عملیات بهسازی و نوسازی این بنای تاریخی به صورت مشارکتی توسط شهرداری مشهد درحال اجراست و به زودی آماده بازدید عمومی خواهد شد.

 

ریاضی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یکی از متولیان اصلی توس است، گفت: طی فعالیت شورای پنجم، تعامل خوبی بین این مجموعه با مدیریت شهری شکل گرفته و شخصیتی علاقه‌مند و پای‌کار بعنوان مدیرکل این مجموعه فعالیت می‌کند.

 

وی تصریح کرد: صرف نظر از بروکراسی های اداری که باید انجام شوند، مبنای عملکرد دوطرف(مدیریت شهری و سازمان میراث) حل مساله بوده و در راستای احیای توس تحرکاتی هم از سوی خود این مجموعه انجام شده است؛ بعنوان مثال، بازسازی دیوار باره که از قدمتی 1000 ساله برخوردار است، در دستورکار قرار گرفته است.

 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس شورای شهر مشهدمقدس در تشریح اقدامات فرهنگی مورد نیاز برای این منطقه نیز خاطرنشان کرد: برخی اقدامات فرهنگی مختص امروز بوده و برخی دیگر نیز در آینده قطعا ثبت خواهد شد؛ برگزاری همایش و نقالی و ... برنامه‌هایی هستند نیاز مردم است و برای امروز باید انجام شود.

 

ریاضی گفت: برخی اقدامات مثل نصب دو المانی که اخیرا در توس شاهد آن بودیم، در تاریخ ماندگار خواهند شد؛ 6 المان دیگر نیز به زودی در جلوخان نصب می‌شود.

 

وی افزود: با تحقق این سلسله اقدامات، توس جان دوباره‌ای خواهد گرفت و بستر اولیه که فراهم شود، توس راه و سرنوشت خود را دنبال خواهد کرد و سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان را جلب می‌کند.

 

جلوخان آرامگاه فردوسی دیگر محوریت سخنان ریاضی در این نشست خبری بود و اظهارکرد: نوسازی و بهسازی جلوخان نخستین اقدام مشترک شهرداری و میراث فرهنگی بود که بسیار موفق پیش رفت و بازخورد مردمی بسیار خوبی هم داشت و ثمره آن احداث 7 هکتار فضای باغ ایرانی است.

 

ریاضی افزود: 2.5 هکتار دیگر نیز از خیابان به جلوخان افزوده خواهد شد و امیدواریم تا آخر تابستان، پروژه جلوخان به شکل کامل تحویل گرفته شود.

 

وی در ادامه از پروژه پردیس توس سخن گفت: خاطرنشان کرد: بزرگترین پروژه مطالعاتی شهرداری است که حدفاصل کشف‌رود تا جلوخان، به مساحت 30 هکتار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

ریاضی با اشاره به پروژه رودباره که در محل کشف رود پیش‌بینی شده است، اظهارکرد: در این منطقه که ورودی شهر تاریخی توس نیز هست، فضای نابسامان و نازیبایی را شاهد هستیم؛ پارک خطی 14 هکتاری با رعایت حریم های سازمان آب در این منطقه شاهد خواهیم بود.

 

وی در ادامه به لزوم احیای توس و ایجاد ورودی مناسب و جذاب در محل 3راهی فردوسی پرداخت و تصریح کرد: در این نقطه نیازمند یک ورودی مناسب و آبرومند هستیم که در این جهت میتوان یک پلازای شهری ایجاد کرد.

 

ریاضی خاطرنشان کرد: پیگیر موضوع «ساعت شاهنامه» در مدارس هستیم که اقدامی نو و ارزشمند است؛ امیدواریم به زودی ضمن تفاهمنامه‌ای با آموزش و پرورش محقق شود چراکه بسیار حائز اهمیت است.

 

وی از تلاش شهرداری برای ایجاد شهر خلاق ادبیات در راستای برندسازی مشهد خبرداد و گفت: در همین راستا فردا مذاکراتی با یونسکو خواهیم داشت؛ شهرهای خلاق از این طریق به یکدیگر شبکه می‌شوند و بستر مناسبی برای تبادل تجربیات و اطلاعات است.

 

ریاضی در ادامه به برگزاری مسابقات ورزشی همچون جام کشتی خراسان بزرگ یادواره فردوسی و دعوت از کشورهای خراسان قدیم اشاره داشت.

 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود و اظهارکرد: شورای پنجم ادعای معجزه در توس را ندارد و در نشست های خبری خود به ارائه گزارشی از پیشرفت پروژه‌ها می‌پردازیم؛ ادعا داریم پیشرفت در زمینه احیای توس طی فعالیت 2 ساله شورای پنجم شهر مشهد، در مقایسه با 50 سال گذشته قابل توجه است.

 

ریاضی با بیان اینکه مشکلات مختلف سبب شده تا سرعت پیشرفت کار کم باشد، گفت: در عین حال مفتخریم در مسیری قدم نهاده‌ایم که پیشتر کسی در آن قدم نگذاشته است؛ فرصت کمی پیش رو داریم و در این فرصت باید از حداکثر فرصت استفاده کنیم.

 

وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر امکان کند شدن پیشرفت کارها با توجه به آغاز چندین پروژه به صورت همزمان، اظهارکرد: این پروژه‌ها ممکن است به مرحله قرارداد نرسد ولی مطالعات آن بدون شک انجام خواهد شد و شهرداری میتواند با توجه به منابع و سیاست های تبیین شده کار را ادامه دهد؛ همانگونه که شورای پنجم نسبت به برخی پروژه ها و رویکردهای عمرانی شورای چهارم وفادار بوده، بدون شک دوره های آتی نیز همین نگاه را خواهند داشت.

 

ریاضی در انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر استفاده از هنرمندان روسی برای ساخت مجسمه های نصب شده در بلوار شاهنامه، این ادعا را رد کرد و افزود: طراح هردو این المان‌ها، ایرانی هستند؛ یکی از آنها را استاد «صدرایی»و دیگری را استاد «اسفندیاری» طراحی کرده‌اند.

 

عدم تحقق و شکل گیری شرکت توسعه توس، موضوع سوال خبرنگار حاضر در این نشست بود و که ریاضی در پاسخ گفت: در این خصوص شهرداری مشهد مکاتبات زیادی را وزارت کشور داشته و این موضوع در وزارت کشور در دست بررسی است؛ سوالاتی نسبت به تشکیل این شرکت داشته‌اند و معاونت برنامه ریزی شهرداری پیگیری هایی را در این زمینه داشته است.

 

ریاضی افزود: در جهت برطرف شدن این خلاء، مدیر پروژه‌ای برای توس از سوی شهردار مشهد انتخاب شده است.

 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس درخصوص موانع ثبت جهانی توس نیز گفت: ادعاهایی همچون وجود تیرهای برق، معادن شن و ماسه و ... مطرح شده ولی تاکنون بسته جامعی در این زمینه ارائه نشده که در آن راهکار ثبت جهانی قید شود.

 

عدم حضور سرمایه‌گذار در توس نیز موضوع دیگر مطرح شده از سوی خبرنگاران بود که ریاضی اظهارکرد: در منطقه تاریخی توس ضوابط محدودکننده بسیاری داریم و بعید است یک شخص حقیقی بتواند از کمند این بروکراسی ها موفق بیرون آید؛ آنچه تاکنون از سوی شهرداری برای توس انجام شده، انتفاع مالی برای شهرداری ندارد و لذا سرمایه‌گذار به آن جلب نمی‌شود.

 

ریاضی افزود: فرصت های سرمایه‌گذاری بیشتر برای بیرون از باره فراهم است و سرمایه‌گذاران میتوانند نسبت به ایجاد فضاهای مختلف همچون فرهنگسرا، اقامتگاه، رستوران و ... اقدام کنند البته مشروط بر اینکه طرح راهبردی و تفصیلی وجود داشته باشد.

 

رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در تشریح بودجه های مصوب برای توس نیز گفت: امسال برای پروژه های مطالعاتی 3 میلیارد و 200 میلیون تومان، احداث جلوخان 16 میلیارد تومان و دیگر پروژه های عمرانی سطح منطقه منفصل توس نیز 18 میلیاردتومان پیش بینی شده است.

 

ریاضی در بخش پایانی صحبت های خود قبرستان تاریخی سفالقان اشاره کرد که در سایه غفلت مردم واقع شده است و گفت: براساس مطالعات و بررسی های انجام شده، 600 تن از مفاخر ما برخواسته از توس هستند که بسیاری از آنها در همین قبرستان مدفون‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: ساخت مجموعه‌ای تحت عنوان موزه مفاخر در همین نقطه و نصب تندیس ویا نشانه هایی از این مفاخر که در معرض دید مردم قرارگیرد، جزو برنامه های مدیریت شهری است؛ در ابتدا قرار بود این موزه در جلوخان ایجاد شود که سپس به این مکان تغییر یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار