رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ادعای تلاش اوباما برای کمک به ایران/چرا پولدار‌ها دیرتر با زندگی خداحافظی می‌کنند؟/ترامپ سوار بر ماشین نعش کش و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۱۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ 06 June 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

کنایه مهدوی‌کیا به قلعه‌نویی

مهدی مهدوی کیا گفت: پرسپولیس سه سال متوالی قهرمان لیگ شده و همه پرسپولیسی‌ها اکنون مشغول لذت بردن از این مسئله هستند. سابقه داشته که تیم‌های دیگر هم در گذشته چند سال پشت سر هم قهرمان شدند، اما هیچ کس از مهندسی شدن و این مسائل صحبت نکرده است. چیزی که به آن اعتقاد دارم این است که قهرمان شدن یک تیم در سه سال نتیجه زحمات کل تیم، مربی و مجموعه باشگاه بوده است.

امام جمعه شیراز: لهو و لعب در اعیاد اسلامی مطلوب و مقبول نیست

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده، ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، با اشاره به برخی برنامه‌های اعیاد و جشن‌های اسلامی گفت: گاهی برخی افراد زمانی که یک عید اسلامی فرا می‌رسد به کار‌هایی مشغول می‌شوند که اشتباه است. عید، زمان و فرصت نزدیک شدن به خداوند است و مشغول شدن به لهو و لعب در اعیاد اسلامی نه دستور داده شده و نه مطلوب و مقبول است.

عراقچی: امیدواریم سفر آبه به تهران به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود

«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد، سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به تهران به کاهش تنش‌ها در منطقه منتهی شود. وی که با شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ژاپن احتمالا قادر باشد تا به آمریکایی‌ها شرایط کنونی را بفهماند. عراقچی گفت، آبه در سفر چهارشنبه هفته آینده به تهران با مقامات ایرانی از جمله رهبر ایران دیدار خواهد کرد.

صداوسیما با تقطیع سخنان امام، چهره‌ای از ایشان به تصویر می‌کشد که رفتار سیاسی خودش را توجیه کنند

محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین به مناسبت سالگرد ارتحال رهبر انقلاب و در پاسخ به این که «در سال‌هایی که از انقلاب گذشته است اندیشه‌های امام توسط طیف‌های مختلف سیاسی با تفاسیر شخصی روبه رو شده و حتی شاهد تحریف اندیشه‌های بنیانگذار انقلاب بوده‌ایم، شما چقدر درباره این افراد احساس نگرانی کرده‌اید؟» گفت: موضوعی که همیشه موجب نگرانی من می‌شود، این است که در زمان انتخابات یا مواقع خاص چهره‌ای که از امام از سوی رادیو و تلویزیون و بعضی مطبوعات با تقطیع سخنان و جملات ایشان به تصویر کشیده می‌شود یک چهره خشن و غیرمنطقی است که رفتار خودشان را در امور سیاسی توجیه کنند.

جریمه کوبیاک از سوی فدراسیون والیبال لهستان پس از اظهارات ضد ایرانی‌اش

فدراسیون والیبال لهستان میشل کوبیاک را به دلیل اظهارات ضد ایرانی‌اش به صورت خیلی عجیب جریمه کرد. پس از اظهارات نژادپرستانه میشل کوبیاک، ملی پوش تیم والیبال لهستان در مورد مردم ایران، فدراسیون والیبال این کشور در حکمی از سوی کمیته انضباطی ستاره تیم خود را تنها به شش جلسه محرومیت از حضور در تیم ملی محروم کرد. این تصمیم عجیب فدراسیون والیبال لهستان در حالی است که کوبیاک پیش از این هم اعلام کرده بود در دو هفته از مسابقات لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ به میدان نخواهد رفت و یکی از این دو هفته زمانی است که ایران در ارومیه میزبان است. /ایسنا

خرازی: تماس تلفنی روحانی و اوباما فاجعه سیاست خارجی بود

صادق خرازی: همه کارگزاران اصلی سیاست خارجی، وزیر امور خارجه، معاون مربوطه مخالف چنین حرکتی بودند. حالا اگر ترامپ می‌آمد، شرایط در آرامش می‌ماند؟ تمام این مسائل نشان می‌دهد که افراد برای توجیه مخاطبان‌شان خیلی خوب فرار رو به جلو می‌کنند. فاجعه سیاست خارجی ایران، آن تلفن بود. تلفنی که هیچ مبنا و پشتوانه‌ای نداشت. خرازی می‌گوید: آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در هیچ محفلی که اوباما حضور داشت شرکت نکرد، به درخواست ملاقات اوباما جواب منفی می‌داد، به ضیافت دبیر کل به دلیل حضور اوباما پاسخ نداد؛ اما شب خوابید و صبح تلفن کرد. آقای روحانی اگر محدودیت داشت چطور توانست برود و کلیات برجام را با وجود ان‌قلت‌های رهبری، به تصویب برساند؟ به اعتقاد دبیرکل حزب ندای ایرانیان، مشکل سیاست خارجی بی‌رودربایستی تصرفات غیرقانونی در سیاست است، وگرنه مشکل خاصی نداریم، به دلیل ساختار قانون اساسی، مسلمات و محکمات سیاست خارجی ایران معین است و مفاد قانون اساسی باید اجرا شود. نمی‌شود یکجا قانون را قبول داشت و جای دیگر خواهان تصرفات فراقانونی شد. من با سیاست خارجی تلطیف شده مخالف نیستم، اما با مکانیزم‌ها و روش‌هایی که گرفته می‌شود و بعد از شکست می‌خواهند تقصیر را گردنِ قانون و اختیارات موجود بیندازند، مخالفم.

ترامپ سوار بر ماشین نعش کش

کمپانی ایرلندی تدفین ۴ لیموزین را برای ترامپ به مبلغ یک میلیون دلار کرایه کرد. برای ملاقات دو روزه ترامپ از ایرلند، ۴ مرسدس بنز کلاس E. به قیمت ۷۸۸ هزار پوند معادل یک میلیون دلار از شرکت تدفین JP Ward & Sons کرایه شده که پول آن از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت خواهد شد. به نوشته سایت USASpending.gov برای هر خودرو ۲۳۳۷۴۸ دلار پرداخت شده است. همچنین مبلغ یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۲۳۰ دلار بابت اقامت هیأت همراه ترامپ در هتل اینترکنتینانتال در پارک لین لندن هزینه شده است. چهارشنبه شب ترامپ برتیانیا را به مقصد ایرلند ترک کرده و به زمین گلف خود در دونبگ خواهد رفت. او جمعه به واشنگتن بازخواهد گشت.

رقم طلب برانکو از پرسپولیس مشخص شد

برانکو که چند وقت پیش حدود ۵۰۰ هزار یورو از مسئولان باشگاه گرفته بود، خواهان این شده تا با او و دستیارانش تسویه حساب شود تا آن‌ها کار خود را در پرسپولیس ادامه دهند. طلب دستیاران برانکو روی هم حدود ۱۰۰ هزار یوروست و مسئولان این باشگاه در تلاش برای تهیه این مبلغ هستند، اما رقم طلب برانکو بیشتر از این اعداد است و تهیه این پول مدیرعامل باشگاه پرسپولیس را با چالش روبه‌رو کرده است. طلب سرمربی تیم پرسپولیس با آپشن‌هایی که در این قرارداد گنجانده شده رقمی حدود ۶۲۰ هزار یورو است و در جلسه‌ای که روز گذشته ایرج عرب مدیرعامل پرسپولیس با او داشت، از سوی او به برانکو گفته شد که این پول تا چند روز دیگر به شماره حسابی که به باشگاه ایمیل می‌کند واریز خواهد شد و در شرایطی که باشگاه پرسپولیس با مشکلات مالی متعددی روبه‌روست، مشخص نیست که این وعده عملی خواهد شد یا نه. / خبرورزشی

«طلاق صوری» برای دریافت حقوق

مدیرکل تأمین اجتماعی غرب تهران گفت: نوعی از طلاق توافقی در میان برخی خانواده‌ها به نام "طلاق صوری" رایج شده است. هدف این نوع طلاق‌ها دریافت حقوق بازنشستگی پدران فوت شده از سوی فرزندان اناث است. این نوع طلاق به یکی از معضلات تأمین اجتماعی تبدیل شده. مردم «طلاق‌های صوری» را گزارش دهند./شهروند

چرا پولدار‌ها دیرتر با زندگی خداحافظی می‌کنند؟

بنا بر پژوهشی که سال ۲۰۱۸ محققان دانشکده امپریال لندن انجام دادند، اختلاف میزان طول عمر بین مرفه‌ترین و محروم‌ترین اعضای جامعه انگلستان به حدود ده سال رسیده است. اینکه پولدار بودن را فقط توان مالی بدانیم، دچار تقلیل‌گرایی شده‌ایم، زیرا دیگر پول فقط اسکناس‌هایی که روی هم طبق می‌شوند نیست. با پول می‌توان مسکن عالی، تفریحات بهتر، باکیفیت‌ترین امکانات بهداشتی، آموزشی و محیطی را خرید. در کنار تمام این موارد داشتن رفاه اقتصادی باعث می‌شود که بسیاری از استرس‌های روزمره هم کم شوند. در نهایت چنین می‌شود که پولدار‌ها دیرتر می‌میرند. /برنا

ادعای تلاش اوباما برای کمک به ایران

کمیته فرعی تحقیقات در مجلس سنای آمریکا در گزارشی جدید مدعی شد که دولت رئیس جمهور اوباما تلاش کرد به ایران کمک کند که از نظام مالی آمریکا برای تبدیل میلیارد‌ها دلار از دارایی‌هایش بهره ببرد. /ایسنا

پشت پرده جلسات مستمر اصلاح‌طلبان با ابوترابی‌فرد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: تاکنون جلسات مختلفی مابین سیاسیون و دانشگاهیان و نمایندگان مجلس با دو جریان اصولگرا و اطلاح طلب برای ایجاد یک وفاق ملی صورت گرفته است. محسن رهامی عضو شورای عالی اصلاح طلبان در واکنش به طرح موضوع گفت‌وگوی ملی در میان چند نفر انگشت شمار از سیاسیون و پیش نیاز‌های لازم برای تبدیل آن به یک گفتمان در میان جریان‌های سیاسی گفت: مسأله گفت‌وگوی ملی مدت‌ها مطرح بوده که بعد از قضایای سال ۸۸ جریان‌های سیاسی کشور به این نتیجه رسیدند که برخی از مسائل بین طرفین مشترک است. وی افزود: جناح‌های سیاسی و به ویژه دو جریان اصلی اداره‌کننده کل کشور یعنی دو جریان اصول‌گرا و اصلاح‌طلب یا همان جریان خط امام، از ابتدای انقلاب تقریبا در تمام دور‌ها در صحنه بودند و بر حسب مورد گاهی جریان اصول‌گرا زمینه حضور بیشتری پیدا کرده و گاهی هم جریان خط امام و اصلاح‌طلب.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد:، اما برخی مسائل و نقطه نظر‌هایی که نقاط افتراق بوده بزرگ‌تر شدند و، چون کمتر مجال گفت‌وگو حل و اختلاف نبود، این مسائل اختلافی شکاف ایجاد کرد، در حالی که نقاط مشترک خیلی بیشتر از نقاط اختلاف بود و در نهایت این قضایا به مسائل سال ۸۸ و ۸۹ منجر شد. وی گفت: بعد از سال ۸۸ طرفین احساس خطر شدید کردند و بعد از آن غیر رسمی از هر دو طرف، افراد دلسوز و افرادی که علاقه‌مند به حفظ وحدت و اقتدار جامعه بودند، نشست‌هایی را برگزار کردند. رهامی با عنوان اینکه تاکنون با حضور روحانیون و مسئولیان مطرح و افراد سرشناس از جریان‌های سیاسی چندین جلسه برگزار شده است، گفت: این جلسات کماکان به دو صورت ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: یک صورت آن به این شکل است که تعدادی از نمایندگان مجلس با جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا جلساتی دارند و بخش دیگر بحث راجع به گفت‌وگوی ملی هم بیشتر در میان دانشگاهیان و صاحب‌نظران علمی و فکری مطرح است. رهامی با اشاره به حضور مستمر و مرتب دو هفته یک بار خود و تعداد دیگری از سیاسیون در دفتر و با مدیریت ابوترابی‌فرد گفت: در این جلسات سعی می‌کنیم در مسائل، مشترکات را پیدا کرده و روی آن‌ها تکیه کنیم و در کنار آن هم نشست‌هایی با بعضی از مراجع و علمای قم و برخی از علمای شورای نگهبان داشته‌ایم که البته همه استقبال می‌کنند.

امیر سیاری: نیازی به مذاکره نداریم

معاون هماهنگ کننده ارتش گفت: هیچ ناوی به مرز‌های ما نزدیک نشده است و ما همچنین اجازه‌ای به آن‌ها نمی‌دهیم. ما اصلاً نیازی به مذاکره با آمریکا نداریم. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در حاشیه مراسم نماز عید سعید فطر درباره مذاکره با آمریکا و تهدیدات آن گفت: دیروز مقام معظم رهبری، جواب مقامات آمریکایی را داده اند، آمریکایی‌ها از این حرف‌ها زیاد می‌زنند و ما از آن‌هایی نیستیم که به سادگی فریب آمریکایی‌ها را بخوریم و با استفاده از هر ترفندی بخواهند ما را به مذاکره بکشانند و این طور القاء کنند که به فکر ما هستند. امیردریادار سیاری تصریح کرد: چهل سال از انقلاب اسلامی گذشته است و ما بسیار خوب آن‌ها را می‌شناسیم و آزمایش کرده‌ایم. در موضوعات اخیر هم آن‌ها خودشان را نشان داده اند، ما اصلاً نیازی به مذاکره با آمریکا نداریم. وی درباره حضور ناو‌های آمریکا در خلیج فارس و مانور تبلیغاتی آن‌ها تأکید کرد: ما در خلیج فارس و دریای عمان ترفند‌های آن‌ها را می‌شناسیم و خودشان می‌دانند که حضور آن‌ها در منطقه به غیر از ناامنی چیز دیگری ندارد، اینکه آن‌ها می‌گویند ناوهایشان را آورده اند چهل سال است که آن‌ها این را می‌گویند، اما هیچ گاه به مرز‌های ما نزدیک نشده اند و ما هم چنین اجازه‌ای به آن‌ها نمی‌دهیم.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار