نمایشگاه آثار ترکیبی خوشنویسی و نگاره‌پردازی‌های هولوگرافیک محمد قاسمی و محمدجواد قاسمی با عنوان نور ازل در مشهد برپا شد.
کد خبر: ۷۵۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵ 08 June 2019

به گزارش تابناک رضوی، محمدجواد قاسمی هنرمند جوان ایرانی پس از ۱۶ سال فعالیت و جستجوگری در عرصه‌های گوناگون هنر از جمله نقاشی، تایپوگرافی، سی جی آی، فیلمسازی و طراحی صدا، پیش تولید پروژه “A Lone to the Alone” را از سال ۲۰۱۷ با مطالعه بر روی پلتفرم‌های خلق جلوه‌های گرافیکی بر مبنای تداخل الگوریتم‌های هندسی آغاز کرد.

پس از ۳ سال شناخت جنبه‌های بصری مفاهیمی مانند "اصل هولوگرافیک و نظم مستتر"، "سوپرسیمتری" و "نظریه آشوب"، نگاره پردازی‌های این مجموعه، هویت اصیل بصری خود را به تدریج شکل داد.

در واقع آثار ارائه شده در نمایشگاه «نور ازل» گام اول از پروژه ۳ قسمتی «از "تنها" به سوی "تنها"» است.

عنوان این پروژه برگرفته از عبارتی معروف از "فلوطین" است که در بطن خود، اشاره‌ای نمادین به تجربه فنای عارفانه خارج از دسترس خرد و احساس و بیان دارد. 

قاسمی پس از نخستین مشاهده بی‌واسطه و عینی آرامش قدسی پنهان در پس هیاهوی ظاهری ذرات، تصمیم به بیان دریافت‌های درونی خود به‌واسطه مدیوم‌های مختلف هنری گرفت که فاز اول آن در ۳ فرمت نقاشی خط، ویدئوگرافیک و موسیقی در حال تولید است.

مجموعه “Lux Aeterna” (عبارتی لاتین به معنای نور ازلی ابدی) مربوط به فصل اول این پروژه دنباله‌دار است و از ۱۳ تابلوی نقاشی خط تشکیل شده است که حاصل ترکیب بصری خلاقانه خوشنویسی‌های محمد قاسمی (پدر محمدجواد) از ابیات و عبارات رمزی عرفا و شعرای بزرگ ایرانی، با فضاهای مینیاتوری ایجاد شده بر مبنای ساختارهای پیچیده و چشم‌نواز الگوهای fractal-based الهام گرفته از طبیعت ارگانیک است.

نمایشگاه حاضر با ارائه ۱۰ اثر باقی مانده از آن ۱۳ اثر، نقد عریان پدیده زبان انسانی و الفبای سمبلیک، و نسبت آن با "شهود" و "تجربه" را دنبال می‌کند.

اجرای همه آثارها با تکنیک چاپ Giclée بر روی بوم‌های نفیس Hahnemühle FineArt Canvas آلمان محقق شده است و ابعاد تابلوها ۱۴۰x۸۷ سانتیمتر است و تمامی آثار به‌صورت Collector's Edition و در ۳ نسخه انحصاری قابل تهیه هستند.

از دستاوردهای حرفه‌ای قاسمی در عرصه عمومی هنر می‌توان به نامزدی سیمرغ بلورین جشنواره فجر برای گرافیک محیطی پروژه ملک سلیمان در سال ۸۹ اشاره کرد.

این نمایشگاه که از پانزدهم خرداد ماه ۹۸ در هتل حیات شرق مشهد واقع در خیابان شهید نواب صفوی، تقاطع شهید شوشتری آغاز شده تا بیستم این ماه از ساعت ۸ تا ۲۰ میزبان عموم مراجعه‌کنندگان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است‌ و زمان آن درصورت نیاز و درخواست مردم تمدید خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار