یک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت گفت: در صورت ایجاد تروما به دندان لازم است در فاصله زمانی کمتر از نیم ساعت به دندانپزشک مراجعه شود؛ چراکه احتمال پیوند دوباره دندان با استخوان توسط الیاف‌های دندانی بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۷۵۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷ 11 August 2015
دکتر مروارید مافی اظهار کرد: اگر ضربه‌ای به دندان شما وارد شد و آن را از جای درآورد، در اولین اقدام دندان را پیدا کنید و برای برداشتن دندان، آن را از ناحیه‌ تاج بگیرید و به ریشه‌ دندان دست نزنید.

وی افزود: دندان را با فشار ملایم آب ولرم بشویید. برای شستن دندان نباید روی ریشه دست یا پارچه کشیده شود، زیرا در این صورت الیاف نگهدارنده دندان آسیب می‌بیند. دندان بیرون افتاده را در یک لیوان شیر یا آب جوشیده سرد شده قرار دهید و فرد را هرچه سریع‌تر و در کمتر از نیم ساعت نزد دندان‌پزشک ببرید.

مافی گفت: اگر محل دندان صدمه زیادی ندیده، مثلا فک نشکسته یا لثه پاره نشده باشد، می‌توانید دندان را در حفره‌ خود قرار دهید. برای این کار دقت کنید که سطوح خارجی و داخلی دندان به طور صحیح قرار گیرد.

این استادیار دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان‌ کرد: سطح خارجی دندان صاف و سطح داخلی یا زبانی آن گود است، برای تشخیص می‌توانید از شکل دندان‌های مجاور استفاده کنید. در این هنگام از فرد بخواهید که با فشار دادن دندان‌های خود، آن را نگه دارد و بعد از جاگذاری، از دست‌کاری محل دندان به طور جدی خودداری کنید.

وی گفت: پس از این که دندان را در محل خود قرار دادید، با انگشت و به ملایمت لبه‌های لثه را فشار داده و تکه‌ای گاز یا پارچه‌ تمیز مرطوب روی دندان قرار دهید. سپس در صورتی که قادر به قرار دادن دندان در محل خود نیستید، دندان را در یک لیوان شیر یا آب جوشیده‌ سرد قراردهید. در صورت عدم دسترسی، از آب معمولی استفاده کنید. همچنین می‌توان دندان را در دستمال تمیز مرطوبی قرار داد.

مافی ادامه داد: مهم این است که به هیچ وجه دندان در محیط خشک نگهداری نشود. فرد را هر چه سریع‌تر نزد دندان‌پزشک برده تا دندان را پس از جاگذاری، به دندان‌های دیگر ثابت کند. سپس چندین ماه تحت مراقبت قرار دهید.

این دندان‌پزشک عنوان کرد: هرچه زمان بیرون بودن دندان از دهان کمتر باشد و دندان در این مدت مرطوب بماند، درمان رضایت‌بخش‌تر است و می‌تواند دوباره در جای خود محکم شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار