خستگی مدوام و همیشگی در بدن عللی دارد که با برطرف کردن این علل می‌توانید احساس نشاط و سرحالی کنید.
کد خبر: ۷۵۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰ 15 June 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از خرداد، آیا شما دائما احساس خستگی می کنید؟ آیا انرژی برای انجام وظایف روزانه خود ندارید؟ اگر از آن دست افرادی هستید که این علائم را تجربه کرده اید و احساس  می کنید همیشه خسته اید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید که خستگی شما با کدام بیماری ها ارتباط دارد.

 

خستگی مزمن یک عارضه شایع است که فرد توان فیزیکی یا ذهنی انجام کارهای روزمره را ندارد و میزان احساس خستگی به شدت بیماری فرد بستگی دارد.

علل خستگی همیشگی چیست؟

در اینجا ما می خواهیم 6 علت احتمالی خستگی مزمن را توضیح دهیم تا بتوانید آنها را شناسایی کنید و از شر خستگی مزمن یا دائمی خلاص شوید.

 

اختلالات غده تیروئید

 

هیپو تیروئیدی  Hypothyroidism  یا کم‌کاری غده تیروئید از بیماری‌های غدد درون‌ریز شایع‌ است و زمانی رخ می دهد که تیروئید هورمون های کافی برای تنظیم متابولیسم بدن تولید نکند.

 

کم‌کاری غده تیروئید یکی از شایع ترین علل خستگی است و باعث می شود که حتی هنگام استراحت احساس ضعف و ناتوانی کنید.

 

هیپو تیروئیدی  یکی از عللی است که باعث می شود فرد با کمترین فعالیتی خسته می شوند و بیمار مبتلا به کم کاری تیروئید حتی در زمان استراحت از خستگی مزمن رنج می برد.

 

همیشه خسته‌ها بخوانند؛ علل احساس خستگی دائم در بدن

کم خونی

 

کم خونی یک بیماری است که با کاهش میزان گلبول قرمز خون در بدن همراه است، گلبول های قرمز مسئولیت حمل اکسیژن به سلول های بدن را به عهده دارند و اغلب هنگامی که فرآیند اکسیژناسیون به بافت ها و مغز دچار اختلال می شود و فرد احساس خستگی و ضعف از لحاظ جسمی و ذهنی می کند.

 

علاوه بر خستگی، بیمار می تواند علائمی مانند ضربان قلب بالا در حال استراحت  و ریزش موی سر و شکنندگی ناخن ها را نیز تجربه کند.

 

همیشه خسته‌ها بخوانند؛ علل احساس خستگی دائم در بدن

نارسایی قلبی

 

نارسایی قلب زمانی اتفاق می افتد که قلب توانایی خود را برای پمپ خون کافی به سایر قسمت های بدن را از دست می دهد و از آنجا که گردش خون را مختل می کند، اکسیژن سازی سلولی کاهش می یابد، بنابراین این عامل باعث می شود فرد احساس ضعف و خستگی کند.

 

در مراحل اولیه، بیمار هنگام  انجام فعالیتهای متوسط ​​احساس خستگی می کند. با این حال، با گذشت زمان، خستگی مزمن سراغ فرد می آید و با کمترین فعالیت فردی احساس خستگی می‌کند.

 

خستگی ناشی از نارسایی قلبی اغلب همراه با  تورم اندام ها، تنگی نفس هنگام انجام فعالیت های بدنی یا در حالت استراحت،  فشار خون بالا،  مشکلات گردش خون،  احساس سنگینی در پاها و احساس فشار در قفسه سینه همراه است.

 

همیشه خسته‌ها بخوانند؛ علل احساس خستگی دائم در بدن

دیابت

 

دیابت ناشی از بالا رفتن بیش از حد گلوکز خون است و به دلیل نبود انسولین یا مقاومت بدن در برابر مصرف آن به وجود می آید.

 

یک بیمار مبتلا به دیابت، علاوه بر خستگی مداوم، علائم دیگری چون احساس تشنگی، کاهش وزن ناگهانی، تکرر ادرار و احساس ضعف در پاها همراه است.

 

همیشه خسته‌ها بخوانند؛ علل احساس خستگی دائم در بدن

اختلالات خواب

 

در افراد مبتلا به اختلالات خواب از جمله بدخوابی و بی خوابی، فرد احساس خستگی فیزیکی می کند و برای حفظ تمرکز و فعالیت ذهنی با مشکل مواجه می شود.

 

خوابیدن حداقل 7 ساعت در روز برای تقویت انرژی بدن ضروری است  واگر چند شب کم بخوابید، ممکن است احساس خستگی مزمن را تجربه کنید.

 

همچنین ممکن است علائمی چون خواب آلودگی در طول روز، آپنه خواب و خواب ماندن در ساعت صبح را تجربه کنید.

 

همیشه خسته‌ها بخوانند؛ علل احساس خستگی دائم در بدن

افسردگی

 

افسردگی یک بیماری روانی است و علائم اصلی آن تغییر ناگهانی در خلق و خو است و بیمارانی که از افسردگی رنج می برند غمناک هستند و اعتماد به نفس پایینی دارند.

 

نادیده گرفتن افسردگی می تواند آن عواقب جسمی، روحی و عاطفی به  دنبال داشته باشد.

 

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است علاوه بر خستگی مزمن، احساس دلسردی، عزت نفس پایین، احساس غم، استرس و اضطراب وانزوای اجتماعی را تجربه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار