کد خبر: ۷۵۴۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹ 15 June 2019

معاون بهداشت وزارت بهداشت با انتقاد از آنچه که "دست داشتن مافیای قدرتمند در واردات توتون و کاغذ سیگار"، خواند، گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا، شاید باورتان نشود که ارز دولتی به سیگار می‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار دادند؛ در حالی که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه زنی کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری هفته مبارزه با دخانیات با بیان اینکه ما در حوزه دخانیات گله‌مند هستیم؛ چرا که اراده‌ قوی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، گفت: مافیای قوی در حوزه دخانیات در کشور وجود دارد که جلوی هر برنامه‌ای را می‌گیرد. این درحالیست که همیشه آمار مرگ و میر ناشی از مواد دخانی را می‌دهیم، همه می‌دانیم سیگار بد است و هیچ کس هم به فرزندش توصیه نمی‌کند سیگار بکشد.
سلامت نیوز: وزارت بهداشت: ارز دولتی به سیگار می‌دهند

 

فشارخون بالا از عوارض سیگار

وی ضمن قدردانی از اصحاب رسانه برای ورود به کنترل کمپین فشارخون افزود: خوشبختانه بسیج ملی کنترل فشارخون خون با همدلی اصحاب رسانه فوق العاده خوب پیش می‌رود و متاسفانه یکی از عوارض دخانیات نیز فشارخون بالا ست.

رئیسی با بیان اینکه «اماکن بدون دخانیات، حق شهروندی است» به عنوان شعار ملی هفته مبارزه با دخانیات انتخاب شده است، گفت: متاسفانه این حق را از ما می‌گیرند و اماکنی مثل قهوه‌خانه‌ها را تلاش می‌کنند از شمول اماکن عمومی خارج کنند.

خطر خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی

وی افزود: جالب است بدانید اگر استفساریه خروج قهوه‌خانه از شمول اماکن عمومی از مجلس رأی بیاورد، می‌توانند برای فرار از دست بازرسان بهداشت قلیان در محل عرضه کنند و در این صورت وزارت بهداشت برای نظارت باید حکم قضایی بگیرد و از طرفی دود دست دوم برای کسانی که حتی قلیان یا سیگار نکشند، مضر خواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی شعار هفته مبارزه با دخانیات را "اجازه ندهید دخانیات نفس شما را بگیرد" انتخاب کرده است. اگر بخواهیم برای تحقق این شعار موفق شویم موثرترین راه مطالبه‌گری مردم است.

تنباکوهای معسل، مصداق تبلیغ

رییسی گفت: اگر مرور تاریخی کنید بحث مبارزه با دخانیات نشان می‌دهد سال ٩٣، بحث ممنوعیت تبلیغات تنباکوهای معسل ابلاغ شد، اما این مصوبه را در دیوان عدالت ملغی کردند و وزارت بهداشت مجددا در این زمینه شکایت کرد و در آبان ماه ٩۶ دیوان عدالت اداری رای داد که تنباکوهای معسل مصادیق تبلیغ است و از آن زمان تاکنون هیچ اتفاقی نیفتاده است و این نشان قدرت مافیای موادمخدر است و بعد انتظار داریم که یک کارشناس بهداشت محیط برود قلیان بشکند و با دخانیات مبارزه کند.

ارز دولتی و نیمایی برای سیگار

معاون بهداشت وزارت بهداشت به رقم نجومی تخصیص ارز به سیگار اشاره کرد و گفت: علی رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا، بحث تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی داریم و شاید باورتان نشود که ارز دولتی به سیگار می‌دهند و ١۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴٢٠٠ تومانی به کاغذ سیگار دادند؛ در حالی که ما برای ارز دولتی دارو باید چانه زنی کنیم.

وی افزود: متاسفانه به جای دارو و تجهیزات پزشکی ارز نیمایی به واردات توتون می‌دهند و ١٧٠ میلیون دلار برای واردات توتون ارز نیمایی تخصیص پیدا کرد و علی رغم تحریم، در سیگار تحریم نیستیم و برترین برندهای سیگار می‌توانند حتی جلوی وزارت بهداشت شعبه بزنند و مافیای قدرتمند در واردات توتون و کاغذ سیگار دست دارند.

فروش نخیِ سیگار ممنوع شود

رییسی با بیان اینکه بهترین راه برای مبارزه با دخانیات این است که نخ فروشی سیگار باید ممنوع شود ، گفت: چرا که نخ فروشی سیگار، سن و میزان مصرف را افزایش می‌دهد. بیشتر دکه‌ها جلوی دانشگاه‌ها و مدارس سیگار می‌فروشند، در حالی که فروش سیگار در دکه‌ها ممنوع است و در سوپرمارکت‌ها هم بر اساس قانون فروش سیگار به افراد زیر ١٨ سال ممنوع است.
سلامت نیوز: وزارت بهداشت: ارز دولتی به سیگار می‌دهند

منبع: تابناک
برچسب ها: ارز دولتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار