سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی سپاه پاسداران، آمریکا را عصبانی کرد؛
در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
کد خبر: ۷۵۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱ 21 June 2019

گروه بین الملل: ساعت ۱۴ دقیقه بامداد امروز پنجشنبه بود که پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پهپاد متجاوز «گلوبال هاوک» آمریکا را در منطقه کوه مبارک هرمزگان هدف قرار داد و سرنگون کرد.

به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از بولتن نیوز، این اتفاق در حالی افتاد که جمهوری اسلامی ایران همواره به کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بارها هشدار داده بود که حریم مرزهای هوایی جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست و هر گونه تحرک کشورها در خاک کشورمان، با پاسخ کوبنده نیروهای مسلح ایران روبرو خواهد شد.

واکنش ها به سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی

شکار پهپاد ایالات متحده آمریکا، از سوی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، از همان نخستین ساعات امروز 5 شنبه، واکنش‌هایی را در پی داشت.
در ابتدا سپاه پاسداران در اطلاعیه نخست خود ضمن تایید هدف قرار دادن پهپاد متجاوز گلوبال هاوک آمریکا، اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس دقایقی بعد از اعلام رسمی سپاه پاسداران در واکنش به این خبر، نوشت؛
بیل اوربن سخنگوی ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا سنتکام حاضر به اظهار نظر درباره این موضوع نشده و تنها تصریج کرده «هیچ عملیات پهپادی امروز بر فراز آسمان ایران صورت نگرفته است»!
از سویی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز پنج‌شنبه ۲۰ ژوئن در واکنش به انهدام پهپاد متجاوز آمریکایی، گفت؛
اقدام نظامی آمریکا علیه ایران به فاجعه در خاورمیانه منجر خواهد شد و ممکن است سبب به راه افتادن دور تازه‌ای از خشونت‌ و موجی از مهاجرت شود.
رئیس‌جمهور روسیه که در برنامه سالانه پرسش و پاسخ تلویزیونی شرکت کرده بود گفت مسکو معتقد است ایران به طور کامل از توافق اتمی تبعیت کرده است.
پوتین در سخنان خود همچنین تحریم‌ها بر ضد ایران را «بی‌اساس» دانست.
سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز تصمیم آمریکا مبنی بر فرستادن هزار نیروی نظامی به خاورمیانه را «تحریک به جنگ» خوانده بود و به ایالات متحده درباره بالا بردن تنش‌ها در منطقه هشدار داده بود.
مقامات آمریکایی نیز ساعتی بعد از اطلاعیه تکمیلی سپاه پاسداران، اعلام کردند که یک پهپاد تجسسی این کشور که در حریم هوایی بین‌المللی در تنگه هرمز در حال پرواز بود از سوی نیروهای ایرانی مورد هدف قرار گرفته و سقوط کرده است.
این اعلام رسمی مقامات آمریکایی در حالی است که در ابتدای امر، آنها منکر حضور پهپاد خود در منطقه خلیج فارس شده بودند!
ساعاتی بعد نیز خبرگزاری «رویترز» به نقل از کاپیتان «بیل اوربان» سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده «سنتکام» هدف قرار گرفتن یک پهپاد آمریکایی را تأیید کرد.
این افسر نیروی دریایی آمریکا اما مدعی شد که این هواپیمای بدون سرنشین در حریم ایران پرواز نمی‌کرده است.!
پس از آن مقر فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه غرب آسیا (سنتکام) هم با صدور بیانیه‌ای به صورت رسمی ساقط شدن یک پهپاد این کشور توسط سامانه پدافندی جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرد. این مهمترین اظهارنظر آمریکا درباره سرنگونی پهپاد بوده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در اطلاعیه دوم خود با تاکید بر سرنگونی پهپاد آمریکایی پس از ورود به خاک ایران جزئیاتی از عملیات را تشریح کرد: پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد امروز از یکی از پایگاه‌های نیروهای امریکایی در جنوب خلیج فارس به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد. این هواپیمای بدون سرنشین در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود. 

راشاتودی هم ضمن برجسته کردن این خبر، اعلام کرد که سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا در مرزهای ایران قیمت نفت را ۳ درصد بالا برده است.
«اولریکه فرانکه» کارشناس شورای اروپایی روابط خارجی آمریکا با اشاره به پیچیدگی و پرهزینه بودن پهپاد گلوبال هاک نوشت: از دست دادن یک پهپاد گران قیمت گلوبال هاوک خسارت بزرگی برای آمریکا است بخصوص که طوری طراحی شده است که در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند و آسیب ناپذیر باشد.

واکنش ها به سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی

این کارشناس اروپایی تاکید کرد: از دست دادن این گلوبال هاوک یا "تریتون" که نسخه جدیدتری از گلوبال هاوک است لطمه بزرگی به آمریکا می‌زند و حتی ممکن است به صادرات این سامانه‌های جاسوسی آمریکایی ضربه بزند.
خبر سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا در رسانه‌های دیگر جهان نیز بازتاب داشت.
«بی بی سی» «اسپوتنیک»، «المیادین»، «العربیه» و بسیاری از شبکه‌های خبری جهان سقوط هواپیمای آمریکایی در خاک ایران را بازتاب دادند.
بی بی سی اظهارات هم ایران و هم آمریکا را منتشر کرد و با این جمله که ایران می گوید؛
پهپاد آمریکایی در فضای ایران بوده و آمریکا می گوید؛ پهپاد در فضای ایران نبوده، این خبر را بازتاب داد و سعی کرد تا اظهارات دو طرف را منتشر کند.
بی بی سی همچنین سعی کرد تا به افکار عمومی القا نماید که پهپاد آمریکایی، یک پهپاد تجسسی بوده نه جاسوسی!
موفقیت پدافند هوافضای سپاه در پایان دادن به پروازهای جاسوسی موفق گلوبال هاوک در شبکه‌های اجتماعی هم بازتاب و مورد استقبال قرار گرفت، کاربران با گرایش‌های مختلف سیاسی، از این اقدام سپاه دفاع کردند.
اقدام آمریکا و پاسخ ایران به آن، طی ساعت‌ها و روزهای آینده با واکنش‌های بیشتری همراه خواهد بود و باید منتظر ماند و دید واکنش رسمی کاخ سفید به دفاع مشروع ایران از حریم هوایی خود چه خواهد بود.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا هم در توییتی به تجاوز پهپادی کشورش واکنش نشان داد و نوشت: «ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد».
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار