رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: شیوه ترامپ در مقابل رهبر معظم انقلاب همان شیوه ابوسفیان در برابر حضرت محمد است/محمود صادقی: هجمه‌های اخیر به زنگنه بودار است/سخنگوی سپاه شایعه به کما رفتن سردار فضلی را تکذیب کرد و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲ 26 June 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
توکلی: وضعیت خراب است، ولی بن‌بستی وجود ندارد

احمد توکلی نماینده اسبق مجلس و رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: به عنوان فردی که حدود ۵۰ سال است در عرصه عدالت‌خواهی مبارزه می‌کنم، به مسئولین کشور بار‌ها گفته‌ام که وضع خیلی خراب است، ولی بن‌بستی وجود ندارد.
 
نامه احمدی‌نژاد به رئیس جمهور آمریکا

محمود احمدی نژاد، با ارسال نامه‌ای تحلیلی خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ضمن تشریح ویژگی‌های استثنایی، سابقه تاریخی و فرهنگ دیرینه ملت ایران، دولت آمریکا را از زورگویی و اعمال فشار‌های سیاسی و اقتصادی بر ملت‌ها و تشدید فضای تنش و درگیری در منطقه برحذر داشت. کانال دولت بهار متن کامل نامه احمدی‌نژاد به رئیس جمهور آمریکا را منتشر کرد. در این نامه تاکید شده است که ملت ایران در طول تاریخ هرگز چشم طمع به منابع دیگران نداشته و هیچگاه به سلطه اجنبی رضایت نداده است و شروط تحمیلی از ناحیه هیچ قدرتی را نیز نپذیرفته و نخواهد پذیرفت. احمدی نژاد، در این نامه تحلیلی و تاریخی که خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نوشت، ویژگی‌های ذاتی و استثنایی و سابقه تمدنی و فرهنگی ملت ایران را برشمرد و ضمن تاکید بر مقاومت تاریخی این ملت در برابر حاکمان زورگو، متجاوز و اشغالگر اجنبی، دولت آمریکا را از تداوم زورگویی و اعمال فشار‌های سیاسی و اقتصادی بر ملت‌ها و تشدید فضای تنش و درگیری در منطقه برحذر داشت.احمدی نژاد همچنین به حفظ هویت، زبان، آیین، سنن و فرهنگ غنی و متعالی ایرانیان در گذر زمان و دفع حملات سنگین بیگانگان اشاره کرد و خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: به خود آیید که شما در مقایسه با حاکمیت جهانی ایرانیان و مدیریت مقتدرانه و در عین حال انسانی، عادلانه و بشردوستانه کورش کبیر، علی رغم برخورداری از جنگ افزار‌ها و قوای نظامی هزاران بار قوی‌تر و مخرب‌تر، منطقاً و عملاً از چه جایگاهی برخوردارید و آگاه باشید که ملت فهیم و شریف ایران و نیز افکار عمومی جهان درباره منطق فکری و منش عملی شما چگونه قضاوت خواهند کرد.
 
روایت حسین مرعشی از اختلافات جهانگیری با روحانی

تا امروز هم صرف نظر از کم و زیاد شدن اختیارات آقای جهانگیری، روابط آقایان روحانی و جهانگیری، روابط کاملا حسنه‌ای بوده است. البته از آغاز دولت دوازدهم، مشخص شد که سیاست آقای روحانی این است که خودشان به مسائل اقتصادی دولت ورود کنند و به همین جهت تغییراتی اتفاق افتاد. شاید این تغییر سبب شکل گیری برخی سوءتفاهمات در دولت شد، اما به دلیل اینکه آقای جهانگیری نسبت به نظام متعهد است و حتی دو برادرش در راه ایران اسلامی شهید شدند و همین تعلق خاطر فوق‌العاده‌ای به کشور در آقای جهانگیری ایجاد کرده، با تمام قوت به همکاری با دولت ادامه دادند. با این اوصاف به تدریج مسائل زیادی به وجود آمد و نهایتا به اینجا رسید که موقعیت آقای جهانگیری در جایگاه معاون اول رئیس‌جمهور در جایگاه کنونی قرار بگیرد. بی‌توجهی به این نقش آقای جهانگیری به‌خصوص در دولت دوم و ایثار و علاقه ایشان به رئیس‌جمهور در سطح کلان اداره دولت یک کار نادرست است که موجب سوءاستفاده مخالفان دولت می‌شود و به همین علت ما از روایت‌های نقل‌شده درباره اختلاف کارشناسی اخیر میان رئیس‌جمهور و معاون اول ناراحت و نگران شده‌ایم. ضروری است که جایگاه معاون اول در دولت احیا شود و نسبت به آن تکریم صورت گیرد. جود و بروز چنین مسائلی برای ما که همواره روند کاری دولت را رصد می‌کنیم، نشانه‌های خوبی نبوده است. اما به‌هرحال تعهد آقای جهانگیری به انقلاب اسلامی و نوع روابطی که با آقای روحانی دارند باعث شده ایشان همه این مسائل را برای خود هموار کند تا در روز شنبه و جلسه‌ای که با حضور مسئولان کشور و سران قوا درخصوص تصمیم‌گیری برای بنزین برگزار شد. در این جلسه ایده‌ها و طرح‌های مختلفی مطرح شده است. در این رابطه آقای جهانگیری کار کارشناسی را انجام داده بود و بر همین اساس پیشنهادی داشت که از قبل هم مورد توجه رئیس‌جمهور قرار نگرفته بود. در این جلسه آقای جهانگیری گفتند که اگر بخواهیم بنزین را به قیمت بالایی تعیین کنیم، بهتر است بخش مهمی از آن را به عنوان سهمیه به همه افراد کشور بدهیم تا مردم خودشان با هم مبادله کنند. به‌هرحال این یک ایده است و توسط معاون اول مطرح شده است.
 
واکنش پلیس به ویدئو مسلحانه محسن افشانی و همسرش

به دنبال انتشار ویدئویی از سوی محسن افشانی و همسرش که در آن از اسلحه و چاقو استفاده کرده بود، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ از بررسی این اقدام خبر داد. سرهنگ تورج کاظمی در گفت: وگو با ایسنا درباره انتشار این ویدئو گفت: پس از انتشار ویدئویی از سوی یکی از بازیگران مرد کشورمان و همسرش در صفحه شخصی که در آن از اسلحه و چاقو استفاده شده بود و اطلاع تیم‌های رصد پلیس فتا، کارآگاهان پلیس فتا برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شدند. وی با بیان اینکه با پیگیری‌های پلیس فتا این ویدئو شب گذشته از سوی خود «محسن افشانی» از صفحه اجتماعی‌اش حذف شد، تصریح کرد: برای این فرد پرونده‌ای تشکیل شده و برای بررسی بیشتر به پلیس امنیت ارجاع شد و این پلیس رسیدگی به این موضوع را در دستورکار خود دارد.

شیوه ترامپ در مقابل رهبر معظم انقلاب همان شیوه ابوسفیان در برابر حضرت محمد است

حجت الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با بیان اینکه تحریم‌های ترامپ علیه رهبر انقلاب نمی‌تواند میزان نفوذ جهانی رهبرمان را محدود کند، گفت: شیوه ترامپ در مقابل رهبر انقلاب همان شیوه ابوسفیان در برابر حضرت محمد (ص) است که قطعا محکوم به شکست است. رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش تاکید کرد: باید خداوند را شاکر باشیم که رهبری داریم که رئیس جمهور آمریکا را چنان تحقیر می‌کند که ترامپِ کم بهره از عقل، به جایی می‌رسد تا مضحکانه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) را تحریم می‌کند و تصور می‌کند می‌تواند میزان نفوذ جهانی رهبرمان را محدود کند. حجت الاسلام محمدحسنی ادامه داد: شیوه ترامپ در مقابل رهبر معظم انقلاب همان شیوه ابوسفیان در مقابل حضرت محمد (ص) است که قطعا محکوم به شکست می‌باشد. نماینده، ولی فقیه در ارتش یادآور شد: برای موفقیت در گام دوم انقلاب اسلامی باید به تدابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) عمل کنیم و خوشحال باشیم که چنین رهبر فرزانه، حکیم، با دانش و با فضیلتی داریم. باید ملتزم به تدابیر معظم‌له باشیم.

محمود صادقی: هجمه‌های اخیر به زنگنه بودار است

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند به نقاط قوت دولت روحانی ضربه بزنند، گفت: بنده تاکنون هیچ ارتباطی با وزارت نفت نداشته و ندارم، اما معتقدم هجمه‌ها و انتقاد‌های اخیر به زنگنه غیرمنصفانه و به نوعی بودار است، وی سدی در برابر کاسبان تحریم بوده، از این رو جای تعجب ندارد که با چنین هجمه‌هایی مواجه شود.

واکنش علی دایی به پیشنهاد مربیگری از سوی پرسپولیس

علی دایی در حاشیه جلسه هم‌اندیشی مربیان لیگ برتری، درباره احتمال مربیگریش در لیگ برتر نوزدهم به دلیل حضور در این جلسه گفت: یکی از موارد کلاس‌های مربی‌گری حضور در این جلسه است که و من هم در جلسه شرکت کردم. او در واکنش به این سوال که آیا باشگاه پرسپولیس به او پیشنهاد مربیگری ارائه کرده است، اظهار کرد: این حرف‌ها را ول کنید. من به خانه می‌روم.

سخنگوی سپاه شایعه به کما رفتن سردار فضلی را تکذیب کرد

در پی طرح شایعه به کمارفتن سردار علی فضلی فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، سردار رمضان شریف سخنگو ومسئول روابط عمومی کل سپاه در گفتگو با تسنیم ضمن تکذیب این شایعه از سلامت کامل سردار فضلی خبر داد. وی افزود: برخلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی سردار فضلی به کما نرفته‌اند بلکه به دلیل فشار بالای کاری در امر آموزش و تربیت افسران جوان سپاه، کسالتی برای ایشان پیش آمده بود که چند روزی در بیمارستان بستری شدند و هم اکنون نیز حال عمومی سردار فضلی در وضعیت مناسبی قرار دارد. سردار شریف با تاکید بر اینکه سردار فضلی در سلامت کامل به سر می‌برند عنوان کرد: البته ما از همه مردم در خواست داریم تا برای سلامت تمامی جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس دعا کنند تا توفیق خدمت این عزیزان به کشور بیش از پیش فراهم شود.

تذکر مطهری درباره بازتولید بابک زنجانی‌ها

علی مطهری: ما قبلاً به طور رسمی و غیر رسمی صادرات نفت داشتیم و یک و نیم تا ۱.۸۰۰ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم، ولی امروز اینطور نیست، بانک‌های منطقه هم همکاری ندارند و معافیت از تحریم هم برای هیچ کشوری وجود ندارد و کار خیلی سخت‌تر شده است. مطهری با بیان این که اعتقاد که اظهارات مطرح شده در زمینه صادرات نفت خیلی حساب شده نبوده است، افزود: آقای زنگنه هم تاکید دارد که دوباره بابک زنجانی ایجاد نکنیم و با حرف‌های احساسی شرایطی را به وجود نیاوریم که افرادی مثل ایشان پیدا شوند و اموال مردم از بین برود. مطهری با بیان اینکه شاید مخالفان زنگنه اهداف سیاسی داشته باشند، گفت: اگر منصفانه قضاوت کنیم عملکرد آقای زنگنه خوب بوده و خود ایشان هم گفته هر کس که ادعا می‌کند می‌تواند بیش از این نفت صادر کند می‌تواند راهکار خود را ارائه دهد تا بررسی شود.

جزئیات تکان‌دهنده از قتل مرحوم شیرمحمدی در زندان

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها درباره قتل شیرمحمدعلی زندانی فشافویه، گفت: این اتفاق در ۹۰ ثانیه رخ داده است، یعنی در کمتر از دو دقیقه این درگیری به وجود آمده و زندانیان با سرامیک شکسته به آن مرحوم حمله کردند و این حمله به قدری سریع بوده که تا رسیدن مسئولین زندان او را مجروح کردند.
 
واکنش عارف به برخورد پلیس با یک دختر در تهرانپارس

محمدرضا عارف در واکنش به برخورد پلیس با دختر پارک تهران پارس در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: بار‌ها گفته‌ام که یکی از تفاوت‌های انقلاب ما با دیگر انقلاب‌های جهان وجه فرهنگی و اخلاقی آن است. متاسفانه در چهل سالی که از عمر انقلاب گذشت نتوانسته‌ایم به خوبی در ارتقا فرهنگ گام‌های موثری برداریم. آنچه که اخیراً در یکی از بوستان‌های شرق تهران اتفاق افتاد و ظاهرا یکی از ماموران نیروی انتظامی با توسل به زور درصدد بازداشت یکی از بانوان شهرمان بود روح و جان آدمی را به درد میاورد. از همان ساعاتی که در جریان این موضوع قرار گرفتم پیگیری‌هایی را با کمک همکارانم در مجلس انجام دادم.

واکنش سخنگوی دولت به حادثه پارک شرق تهران

علی ربیعی گفت:روش برخورد نیروی انتظامی در حادثه پارک شرق تهران قابل قبول نیست. اطلاع دارم که رئیس جمهور با وزیر کشور در این زمینه صحبت کردند. این موضوع نیازمند رسیدگی قضائی است. باید به سمتی برویم که روش‌های مناسب را با موضوعات مختلف داشته باشیم. فرمانده نیرو‌های انتظامی هم از این نوع برخورد راضی نبوده و همین اندازه به ما کمک خواهد کرد تا روش‌هایی اتخاذ شود که افراد نسبت به این نوع روش‌ها آگاه شوند. مأموران ما باید بدانند در کنار زحماتی که می‌کشند از روش‌هایی که غیرقانونی و غیرشرعی است استفاده نکنند چرا که این روش‌ها از سوی نظام، دولت و فرماندهان خودشان قابل قبول نیست/پاد

مسعود کیمیایی: پایان «گوزن‌ها» را عوض کردند

مسعود کیمیایی در گفتگو با مجله فیلم به مناسبت انتخاب مجدد «گوزن‌ها» به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران درباره تغییر پایان‌بندی این فیلم توسط نیرو‌های امنیتی رژیم گذشته گفت: من هیچ‌وقت و در هیچ گفتگویی نگفتم بعد از نمایش «گوزن‌ها» مرا دستگیر کردند یا بردند. کار به جایی رسید که خودشان آمدند و پایان‌بندی فیلم را عوض کردند. ما حال‌مان خیلی بد بود. عکسی از من و اسفندیار منفردزاده هست که در حیاط زیر یک درخت نشسته‌ایم و مشغول صحبت و تماشا هستیم. سه ورق دکوپاژ داشتند که اکنون نزد جواد طوسی است. کارگردان و صدابردار را خودشان آوردند، فیلمبردار هم خود نعمت حقیقی بود. این کار تحت تدابیر امنیتی شدید نبود. ما که شاخه نظامی یک حزب خاص نبودیم. در استودیو میثاقیه فیلم می‌ساختیم... دیگر دنبال مجوز نرفتم و همان نسخه در سینما‌ها به نمایش درآمد... هیچ کپی از آن نسخه تغییر یافته موجود نیست.

FATF هیچ داغ و درفش و قدرتی ندارد

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره تبعات تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF به خبرآنلاین گفت: اف‌ای‌تی‌اف هیچ داغ و درفش و قدرت اجرایی برای کشور‌هایی که الحاق پیدا نکرده‌اند در اختیار ندارد. اگر ما به FATF هم بپیوندیم بخاطر تحریم‌های آمریکا مشکلی حل نمی‌شود و آن سرمایه‌گذاری خارجی در ایران صورت نمی‌گیرد. علت اینکه قبل عید درباره این لوایح تصمیمی در مجمع گرفته نشد این بود که گفتند اگر این کار را بکنید یک شوکی به بازار وارد می‌کنید. وی در پاسخ به این سوال که ایا مجمع مسئولیت مشکلات ناشی از رد لوایح را می‌پذیرد گفت: هرکسی وقتی وظایفش را انجام می‌دهد نتایج آن را هم می‌پذیرد.

یک ورزشکار دیگر ایرانی پناهنده شد!

پس از آن که یک ورزشکار عضو تیم ملی تیروکمان کشورمان به کشور بازنگشت، این بار از رشته‌ای دیگر خبر می‌رسد. "سامان بلاغی" عضو تیم ملی بسکتبال با ویلچر کشورمان که عازم مسابقات جهانی آلمان شده بود، از بازگشت به تیم ملی استنکاف کرده و در اروپا مانده است. اگرچه امید می‌رفت که این ورزشکار بازگردد؛ اما با گذشت زمان، پناهندگی اش قطعی شده است. در سال جدید شمسی، این دومین مورد از پناهندگی ورزشکاران حوزه ورزش جانبازان و معلولین است که روی می‌دهد. این اتفاق در این حوزه ورزش کشور سابقه چندانی نداشته که به یک باره این دو خبر منتشر شد.

اراده صداوسیما حفظ «خندوانه» است

سیدعلی احمدی تهیه‌کننده «خندوانه»:قرار ما با شبکه «نسیم» شروع فصل هفتم پس از ماه‌های محرم و صفر بوده و این قرار کماکان به قوت خود باقی است. اراده‌ای برای حذف «خندوانه» در رسانه ملی وجود ندارد بنابراین از رسانه‌ها درخواست می‌کنم ضمن رعایت اخلاق حرفه‌ای به این خبر خلاف واقع دامن نزنند. پخش نشدن تکرار‌های «خندوانه» و «قاچ» با هماهنگی بوده است و این درخواست در روز‌های مابین همه فصل‌های «خندوانه» وجود داشته است. اصولاً معتقدیم برای دوری از تکرار، با توقف بازپخش برنامه، باید به مخاطب فرصت استراحت و به گروه «خندوانه» فرصت بازیابی و نوآوری بدهیم. / مهر


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار