کینوا، معروف به خاویار گیاهی
۲۰ هکتار از اراضی شهرستان ساوه در استان مرکزی به صورت آزمایشی زیر کشت کینوآ یا همان خاویار گیاهی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۵۸۱۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹ 30 June 2019

خاویار گیاهی با خواص فوق العاده

به گزارش تابناک مرکزی؛ کینوا، معروف به خاویار گیاهی از آن دست غلاتی محسوب می‌شود که خواص حیرت انگیزی دارد،   اما کمتر کسی از آن مطلع است.

برای اولین بار به صورت آزمایشی و با هدف ترویج این محصول، حسینی کینوا کار ساوه‌ای  ۲۰ هکتار از اراضی خود را به کشت این محصول اختصاص داده است.

وی گفت: در حال حاضر محصول ۸۰  روزه است و تا ۱۰  روز دیگر برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کینوا بسیار خوب، کم آب و مقاوم به خشکی است، افزود: در حال حاضر پیشنهادی از شرکت‌های ماکارانی و بیسکوییت سازی داریم و در حال برنامه ریزی عرضه کینوا در سوپر مارکت‌ها هستیم.

رییس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور در بازدید از این مزرعه گفت: کینوا محصولی جدید است که می‌تواند امنیت غذایی را در کشور تامین کند.

نجفیان با بیان اینکه این گیاه در اراضی شور بسیار مقاوم است، افزود: از ۲۰  سال گذشته کار تحقیقات بر روی این گیاه آغاز شده است و با کمک سازمان جهانی فائو توانستیم توسعه بدیم و کشاورزان را راغب به کشت این محصول کنیم.

وی گفت: بیش از ۴۰۰  هکتار کینوا پارسال  در کشور کشت شد که استان‌های فارس، خوزستان و خراسان رضوی بیشترین سطح زیر کشت را داشتند و برنامه ریزی برای امسال حدود هزار هکتار در کشور است.

محقق این گیاه نیز گفت: در این مزرعه‌ای که هستیم EC آب بالای ۱۳ و EC خاک بالای سه است و در این شرایط گیاهی رشد نمی‌کند و اگر هم رشد کند اقتصادی نیست.

وی افزود:  این گیاه، تنها گیاهی است که همه اسید‌های آمینه ضروری را دارد.

وی با بیان اینکه کینوا برای کنترل چاقی بسیار خوب است، گفت: برای بیماران دیابتی و سلیاکی مفید بوده و به دلیل نداشتن گلوتن برای بیماران گوارشی حساس به گلوتن بسیار موثر و مفید است.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه هم گفت: بیش بینی می‌شود بیش از یک تن از هر هکتار برداشت شود و به دلیل اقتصادی بودن در کنار دیگر محصولات بهاره، پیش بینی می‌شود در آینده سالانه بیش از هزار هکتار در ساوه زیر کشت این محصول برود.

کینوا را می‌توان به روش‌های مختلفی در غذا‌ها تهیه کرد، ولی، فروش مهمترین دغدغه کشاورزان برای کشت این محصول است.

خاویار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار