پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر تغییر بخشی‌هایی کوچک از قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغلی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند و بحث و جدل بر سر زمان اجرا و شمول آن و مواردی از این دست، مدتی است این قانون اجرایی شده، ولی هنوز معلوم نیست به چه میزان در کشور اجرا شده است!
کد خبر: ۷۵۸۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲ 30 June 2019

پس از کش‌وقوس‌های فراوان بر سر تغییر بخشی‌هایی کوچک از قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در مشاغلی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند و بحث و جدل بر سر زمان اجرا و شمول آن و مواردی از این دست، مدتی است این قانون اجرایی شده، ولی هنوز معلوم نیست به چه میزان در کشور اجرا شده است!

به گزارش «تابناک»؛ برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که هنوز بازنشستگان بسیاری به میز‌های خود چسبیده و آن را رها نمی‌کنند. به اعتقاد این نمایندگان، برخی از مدیران و نهاد‌ها به روش‌های مختلف این قانون را دور زده یا نسبت به آن بی اعتنا هستند و همچنین سازمان یا نهادی هم نیست که درباره آن شفاف سازی نماید.

با این حال، برخی آمار‌ ارایه شده از سوی نمایندگان، حکایت از این دارد که قانون کامل اجرا نشده است. در این باره، ناهید تاج الدین، نماینده اصفهان در نطق میان دستور خود گفت: متأسفانه باید بگویم طبق برآورد‌هایی که همکاران ما تا پایان سال گذشته داشتند، هنوز حدود هزار بازنشسته ـ که شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها می‌شوند ـ از مسئولیت خود کناره گیری نکرده‌اند؛ این دهن‌کجی به نسل جدید است و باید گفت، این قانون آن گونه که ما انتظار داشتیم، اجرا نمی‌شود.

همچنین سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است: هستند مدیرانی که از نام و عنوان و تجربه برای خود رانت ساخته و به گونه ای در زمین اداره این سرزمین ریشه کردند که نمی‌توان قطعشان کرد و اگر راستش را بخواهید میوه و ثمره‌ای هم ندارند؛ پس بدون هیچ تعارضی بسیاری از این مدیران تشنگان قدرت هستند نه شیفته خدمت.

وی همچنین ادامه داد: کم نیستند مدیران پیر و سالخورده‌ای که به هر دلیل، مشمول این قانون نمی‌شوند و برای اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان باید چند صباح دیگری احوالشان را پرسید؛ البته کسی با اصل بهره گیری از از تجربه افراد مخالفتی ندارد، اما این افراد ول‌کن مناصب خود نیستند.

در همین زمینه، میرزایی نکو در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: به نظر من، در اجرای این قانون، به غیر از استثنا‌هایی که از رهبری مجوز گرفته اند، نتوانستند در بقیه محور‌ها کاری از پیش ببرند؛ به عبارت دیگر، هم سازمان بازرسی و هم خود مجموعه وزارت خانه‌ها اجازه تخطی از آن را نداده اند.

این عضو کمیسیون شورا‌ها گفت: هم اکنون در وزارت کشور، هیچ بازنشسته‌ای وجود ندارد که بتواند مجوز گرفته و بار دیگر به کار بازگشته باشد. در نهاد‌های دیگر مانند ثبت احوال، وزارت کشور، وزارت جهاد و سایر وزارت خانه‌ها و ادارات دیگر که زیر نظر دولت هستند، نیز این قانون به صورت کامل اجرا می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: در نهاد‌های نظامی، اما وضعیت فرق می‌کند و شرایط خاص خودش را دارد. یعنی با توجه به نیازی که به افراد وجود دارد، ممکن است مجوز‌هایی را گرفته باشند، ولی دیگر نهاد‌ها و حتی وزارت اطلاعات هم تنها درصدی را که مجاز به بکارگیری هستند، نگاه داشته اند؛ بنابراین، باید گفت، گویا قانون منع به‌کارگیری بیش از ۷۰ درصد اجرا شده، ولی برخی جا‌ها و نهاد‌ها راهکاری پیدا کرده اند و آن اینکه افراد را به کار می‌گیرند، اما در برخی نهاد‌ها دیگر، افراد حتی حاضر شده اند که مجانی کار کنند. البته راهکار به کار گیری افراد این گونه بوده و به جز آن نمی‌توانند افراد بازنشسته را به کار گیرند.

وی در پاسخ به این که علت انتقاد از اجرا نشدن این قانون چه بوده و چرا برخی اعتقاد دارند قانون به درستی اجرا نشده است، گفت: به چند دلیل: بخشی از آن مربوط به استثنا‌ئاتی است که برای اجرای قانون در نظر گرفته شده و بخشی دیگر ابهام در قانون بوده که انتقاد‌هایی به آن وارد آمده بود.

این نماینده مجلس در پایان افزود: برخی نهاد‌ها جدا از قوانین استخدام کشوری، قوانین دیگری داشتند؛ مانند شهرداری که اجازه استفاده از بازنشستگان را می‌داد و همین‌ها باعث شد تا بخشی از اجرای این قانون ناقص و یا لاینحل بماند؛ اما با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون مربوطه و همچنین رهنمون‌های رهبری در حال تکمیل است و تمام ملاحظات نیز در آن در نظر گرفته شده است، ولی مشخص نیست این طرح در چند وقت آینده و زمان مانده از عمر مجلس به صحن برسد یا نرسد؛ اما بعید است به این مجلس برسد!

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار