هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم
بررسی های اولیه در اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون نشان می دهد حدود ۵۰ درصد شهروندان بالای ۳۰ سال این استان اطلاعی از پرفشاری خون خود ندارند. بیماری پرفشاری خون یکی از عواملی است که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، مغزی و نارسایی کلیه در افراد می شود.
کد خبر: ۷۵۸۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۳ 01 July 2019

به گزارش تابناک قم، دکتر ابوالفضل ایرانی خواه در نشست خبری طرح بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: قبل از شروع طرح تصور می شد ۳۰ درصد از افراد بالای ۳۰ سال در قم که از پرفشاری خون رنج می برند، از بیماری خود اطلاع نداشته باشند، ولی پس از اجرای طرح مشخص شد نیمی از این افراد از بیماری خود بی اطلاع بودند.

۵۰ درصد شهروندان بالای ۳۰ سال قم از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند

وی تاکید کرد: درصد بالایی از این افراد با پیشگیری و درمان های اولیه می توانند از عوارض بیماری پرفشاری خون جلوگیری نمایند، در غیراینصورت این افراد در سال های آینده دچار سکته مغزی، قلبی و مشکلات کلیوی خواهند شد.

وی اضافه کرد: بیماری پرفشاری خون یکی از عواملی است که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، مغزی و نارسایی کلیه در افراد می شود.

دکتر ایرانی خواه با بیان اینکه پرفشاری خون هیچ علامتی ندارد، بیان کرد: درمان اولیه پرفشاری خون اقدامات دارویی، تغییر شیوه زندگی و اصلاح الگوهای تغذیه ای است و رعایت این نکات می تواند از بروز تقریباً تمامی بیماری های ناشی از پرفشاری خون جلوگیری نماید.

وی خاطرنشان کرد: بعد از پرفشاری خون، دیابت نوع دیگری از بیماری است که درصد بالایی از مبتلایان ناآگاه هستند و این بیماری می تواند تاثیرات نامطلوبی در سلامتی افراد داشته باشد.

وی گفت: کارشناسان مستقر در ۱۱۶ مرکز خدمات جامع سلامت و پایگاه سلامت قم به صورت رایگان برای شهروندان پرونده سلامت تشکیل می دهند و مواردی از جمله فشار خون و قند خون مراجعه کنندگان را سنجش می نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: می توانیم با اقدامات پیشگیرانه و بازنگری در سبک زندگی و آموزش در مسائل تغذیه ای و فعالیت روزانه از عمده بیماری های نوپدید از جمله سرطان ها جلوگیری نماییم.

دکتر ایرانی خواه گفت: طرح بسیح ملی کنترل فشار خون از ۱۸ خردادماه جاری آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد وافراد بالای ۳۰ سال سن، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه هدف در این طرح هستند.

وی تاکید کرد: گروه‌های هدف می‌توانند برای سنجش فشار خون خود به ۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت، ۸۹ پایگاه سلامت، ۲۷ ایستگاه سیاری که برای این منظور تعریف شده و ۶ بیمارستان دولتی در سطح شهر قم و مراکز بهداشت در روستاها مراجعه نمایند.

۵۰ درصد شهروندان بالای ۳۰ سال قم از پرفشاری خون خود اطلاع ندارند

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار