معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ابتلا ۱۵ درصد از جمعیت استان به فشارخون بالا خبر داد و گفت: این افراد که عموما ۳۵ تا ۴۰ ساله هستند در معرض سکته قرار دارند.
کد خبر: ۷۵۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰ 03 July 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ راضی ناصری فر اظهار داشت: در اجرای طرح ملی فشار خون همزمان با سراسر کشور این طرح در ۱۹۰ پایگاه سیار و ۳۰۰ مرکز بهداشتی و درمانی در استان ایلام در حال اجرا است.

وی ادامه داد: جمعیت بالای ۳۰ سال واجد شرایط در این طرح در استان ۲۸۶ هزار نفر بودند که بر اساس برنامه وزارت باید ۱۴۱ هزار نفر پوشش دهیم که با توجه به استقبال خوب مردم استان تاکنون ۲۱۵ هزار نفر آنها فشارخون خود را در سامانه ثبت کرده اند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت توجه افراد به حفظ سلامتی و کنترل فشار خون و تداوم این طرح تا ۱۵ تیرماه از همه افرادی که تاکنون فشارخون خود را کنترل نکرده اند، می خواهیم که هرچه سریع تر مابقی افراد باقی مانده به پایگاه های سلامت مراجعه کنند.

وی ادامه داد: طرح بسیج ملی، فشارخون به مدت هشت هفته در سطح استان اجرا می‌شود که در چهار هفته اول اطلاع رسانی و آگاه سازی به مردم صورت میگیرد و در چهار هفته دوم نیز فشارسنجی به صورت رایگان در مراکز بهداشتی انجام می‌شود.

ناصری فر گفت: از آنجا که فشار خون قاتل خاموش است و سن بالای ۳۰ سال، سن ورود به بیماری پرفشاری خون محسوب می‌گردد، بنابراین باید در نخستین گام به مردم آگاهی داد شود که یکی از علل فشار خون بالا مصرف فراوان نمک است.

وی ادامه داد: تمامی دستگاه ها پای کار بودند و انتظار داریم همچنان فضاهای مجازی، رسانه ها، صدا و سیما و… تبلیغات گسترده ای انجام دهند تا در این فرصت باقی مانده سایر افراد از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: علت مطرح کردن کنترل فشارخون این است که بیشترین مرگ ومیری که در کشور اتفاق می افتد در اثر بیماری های قلبی- عروقی است و یکی از مهمترین عوامل زمینه ساز این بیماریها فشارخون بالا است به همین خاطر اطلاع از آن و درمان و پیشگیری از این بیماری نقش موثری در حفظ سلامتی افراد جامعه و کاهش مرگ و میر بر اثر فشارخون بالا دارد.

ناصری فر گفت: ۲۸ درصد زنان و ۲۵ درصد مردان این استان بر اساس پیمایش بررسی عوامل خطر غیرواگیر سال ۹۵ به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه سابقه خانوادگی، مصرف زیاد نمک، چربی خون بالا، مصرف الکل و دخانیات، کم تحرکی، دیابت، چاقی، استرس و فشار عصبی و مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی از عوامل خطر زمینه ساز ابتلا به فشار خون بالا هستند،.

ناصری فر اظهار داشت: فشار خون بالا بروز سکته را افزایش می‌دهد و دلیل اصلی بروز سکته‌های قلبی عروقی است و در صورتیکه کنترل نشود به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند.

دکتر ناصری فر یادآور شد: درمان بیماران مبتلا به فشار خون بالا به صورت ترکیبی از درمان غیردارویی و دارویی است و پیشگیری از ابتلا به عوارض آن نه تنها به درمان دارویی بلکه به تغییر شیوه زندگی نیز بستگی دارد./م

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار