رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور:
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در سال‌های اخیر 2 هزار دستگاه از ماشین‌آلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نوسازی شده و تا سال 1400 هم تعداد 3 هزار دستگاه ماشین‌آلات دیگر نوسازی می‌شود.
کد خبر: ۷۶۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 06 July 2019

به گزارش تابناک رضوی، عبدالهاشم حسن‌نیا در جریان بازدید از جاده‌های خراسان رضوی، اظهار داشت: حدود 9 هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در کشور وجود دارد که دو هزار دستگاه آن از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون نوسازی شده است و متوسط عمر این تعداد ماشین‌آلات بیش از 25 سال است که نیاز به نوسازی دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیشتر این ماشین‌آلات فرسوده تولید خارج هستند و تأمین قطعات آن دشوار است از این رو با استفاده از تولید کارخانه‌های داخلی در پی نوسازی ناوگان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نیز رونق اشتغال هستیم و با این اقدام گام بلند و موثری در مسیر افزایش میزان سلامت و بی‌حادثه بودن سفرهای جاده‌ای بر خواهیم داشت.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه تا سال 1400 تعداد 3 هزار دستگاه ماشین‌آلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نوسازی می‌شود، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر 2 هزار دستگاه از ماشین‌آلات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور نوسازی شده و بازسازی مابقی دستگاه‌های استراتژیک در دستورکار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور قرار دارد.

حسن‌نیا ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی 2 سال آینده نوسازی ناوگان فرسوده راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را با اعتبار بیش از 30 هزار میلیارد ریال خواهیم داشت و با توجه به 220 هزار کیلومتر جاده و 400 هزار دستگاه پل در کشور  برای نگهداری این حجم سنگین از راهها 12 هزار میلیاردتومان  اعتبار سالیانه نیاز است که تنها  حدود 3500 میلیارد تومان آن تأمین می‌گردد؛ با این اقدام متوسط عمر ماشین‌آلات راهداری پایین می‌آید و برای مدت 10 سال مشکلات حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این بخش برطرف می‌شود.

حسن‌نیا در رابطه با میزان نرخ‌های تعیین‌شده عوارض آزادراهی، تصریح کرد: مبلغ عوارض براساس مصوبه شورای اقتصاد کشور برای آزادراه‌های دولتی و با مصوبه وزیر راه و شهرسازی برای آزادراه‌های بخش خصوصی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه سیستم پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی به شکل مطلوبی همه ترددها را رصد می‌کند، تأکید کرد: عوارض آزادراهی برای تمامی خودروها اعم از پلاک شخصی و پلاک عمومی که در آزادراه‌ها تردد دارند، در نظر گرفته شده است و همه مالکان خودروها باید نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی دررابطه با تخفیف در نظر گرفته شده برای خودروهای پرتردد، گفت: به جهت رعایت عدالت اجتماعی برای کسانی که به‌طور همیشگی از آزادراه‌ها عبور می‌کنند، تخفیف‌های ویژه‌ای برای خودروهای پلاک‌های شخصی و عمومی پرتردد، اعمال می‌شود و برای خودروهایی که بیشتر از 4۰ بار در یک ماه از آزادراه عبور کرده باشند، 30 درصد تخفیف پرداخت عوارض در نظر گرفته شده است؛ همچنین در گروه خودروهای پلاک عمومی با تردد کمتر نیز تخفیف 20 درصدی عوارض تصویب شده است. 

حسن‌نیا گفت: خراسان رضوی تعداد 4 پایانه مرزی دارد و این پایانه‌ها بار ترانزیت کشور را به کشورهای افغانستان و ترکمنستان برعهده دارند و در این استان پایانه‌هایی همچون پایانه شهرستان سبزوار به‌دلیل قرار گرفتن برسر کریدورهای ترانزیتی شمال شرق کشور نقش مؤثری را ایفا می‌نماید.

وی افزود: تأمین قیر یکی دیگر از چالش‌هایی بوده که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با آن روبه‌رو است و برای اجرای 15000 تن آسفالت با تأمین 600 هزار کارخانه آسفالت در سطح کشور، نیازمند 800 هزار تن قیر هست تا بتوان سطح جاده ها رو به سطح قابل قبولی رساند و لذا امیدواریم که با توجه به کمبود اعتبارات ملی، بتوانیم با استفاده از اعتبارات استانی بخشی از مشکلات مردم در صنعت حمل و نقل جاده‌ای را حل نمائیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار