فرهنگ بد غذایی شامل مصرف فراگیر غذاهای آماده پرکالری از یک طرف و بی تحرکی و زندگی ماشینی از طرف دیگر گروه بزرگی از افراد جامعه را مستعد طیفی از بیماری ها شامل چاقی، سندروم متابولیک و کبد چرب کرده است.
کد خبر: ۷۶۰۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۷ 06 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: کبد چرب یکی از بیماری های شایع به ویژه در جوامع پیشرفته یا در حال پیشرفت است و به ویژه در افراد چاق یا مبتلایان به دیابت نوع دو، شیوع آن بالا است، اما این بیماری مختص بزرگسالان چاق نیست و در افراد لاغر و در سنین پایین هم مشاهده می شود.

فاطمه شفیعی توضیح داد: اصل درمان کبد چرب بر پایه اصلاح سبک زندگی شامل دو محور اصلی تغذیه مناسب و ورزش است و درمان دارویی نقش اندکی در درمان این بیماران ایفا می کند.

او هدف اصلی از اصلاح سبک زندگی در افرادی که اضافه وزن دارند را کاهش هفت تا ۱۰ درصدی وزن اعلام کرد و افزود: این امر علاوه بر بهبود آنزیم های کبدی می تواند باعث کاهش التهاب، نکروز و تغییرات بالونی در پاتولوژی شود.

این کارشناس ارشد تغذیه یادآور شد: کاهش وزن ملایم و تدریجی باید مدنظر باشد و از کاهش وزن سریع به ویژه بیش از نیم یا یک کیلوگرم در هفته پرهیز شود؛ چرا که می تواند تشدید آسیب کبدی و تشکیل سنگ های صفراوی را به همراه داشته باشد.

او با بیان اینکه فرهنگ غلط مصرف مواد غذایی در اغلب مبتلایان به کبد چرب وجود دارد؛ اصلاح فرهنگ تغذیه، کاهش کالری دریافتی روزانه و محدودیت دریافت کربوهیدرات ها و چربی ها در تمام بیماران کبد چرب را راهکارهایی موثر در این زمینه دانست و ادامه داد: دریافت بیش از مقدار موردنیاز چربی ها به ویژه اسیدهای چرب اشباع یکی از مهم ترین فاکتورهای خطر ابتلا و پیشرفت کبد چرب است.

شفیعی اضافه کرد: در مورد چربی ها، نوع و مقدار مصرف آن ها اهمیت دارد؛ در رژیم غذایی این بیماران باید چربی اشباع و دارای کلسترول کاهش قابل توجه یافته و با چربی غیراشباع جایگزین شود.

این عضو دانشکده تغذیه و علوم غذایی با اشاره به اینکه نوع و میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی تاثیر بسیاری در بروز بیماری کبد چرب دارد، گفت: افزایش مصرف کربوهیدرات باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود و به دنبال آن تولید و تجمع چربی به ویژه تری گلیسرید در کبد افزایش می یابد، بنابراین علاوه بر محدودیت مصرف چربی باید مصرف کربوهیدرات در مبتلایان به کبد چرب کاهش یابد.

کاهش دریافت کربوهیدرات ساده مانند قند و شکر، آّبمیوه های صنعتی، ژله و کیک دیگر توصیه این کارشناس ارشد تغذیه بود.

شفیعی یادآور شد: ورزش در کنار رژیم غذایی مناسب و اصلاح رفتار، نقش مکمل را در کاهش وزن و کاهش چربی و التهاب کبد ایفا می کند

برچسب ها: کبد ، کبد چرب ، سبک زندگی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار