کد چرب ناشی از پرشدگی مواد اضافه در کبد است و هنگامی که تناسب بین ورود، مصرف و دفع مواد غذایی از بین می رود، این بیماری به وجود می آید.
کد خبر: ۷۶۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ 10 July 2019

کبد چرب ناشی از تجمع مواد زائد در کبد است و پرهیز، فعالیت بدنی و مصرف غذاهای خاص در درمان مؤثر است. افرادی که مبتلا به کبد چرب شده اند در صورتی که میزان درگیری کبد آن ها در حد ضعیفی باشد و همچنین اگر میزان آنزیم های کبدی هنوز در حد نرمال باشد می توانند از روش های تغذیه ای و یا طبیعی جهت درمان بیماری خود بهره مند شوند. در ادامه برخی از این راهکارها آمده است:

شربت کاسنی و آبلیمو با عسل
مصرف شربت عسل، آب لیمو و کاسنی روزی یک لیوان صبح ناشتا و یک لیوان آخر شب جهت درمان این بیماری و تسریع در سیر بهبودی آن مؤثر است البته باید توجه داشت که برای این راهکار باید یک و نیم لیوان آب لیموی تازه را با یک قاشق مرباخوری عسل و چهار و نیم لیوان کاسنی مخلوط کرد تا بتوان طی شبانه روز مصرف آن را مدنظر قرار داد.

سیاهدانه
مصرف یک قاشق چایخوری سیاه دانه در صبح و شب نیز توصیه می شود البته سیاه دانه باید حتماً جویده شود و اگر همراه با کمی عسل طبیعی مورد استفاده قرار گیرد اثر زیادتری را بر جای خواهد گذاشت.

سیب
مصرف روزانه 2 الی 3 عدد سیب کامل صبح ها قبل از صبحانه و آخر شب می تواند در درمان این بیماری استفاده شود.

سالاد
مصرف پیوسته سالاد کاهو، کلم، هویج، روغن زیتون و آبغوره هفته ای 5 بار توصیه می شود.

مصرف شربت عسل، آب لیمو و کاسنی روزی یک لیوان صبح ناشتا و یک لیوان آخر شب جهت درمان این بیماری و تسریع در سیر بهبودی آن مؤثر است


ترکیب 4 بذر
۱۰ گرم تخم کاسنی، ۱۰ گرم تخم خرفه، ۱۵ گرم تخم خربزه به اضافه ۱۰ گرم تخم خیار را با هم نیمکوب کرده و کمی از آن را از شب در عرق کاسنی و شاه تره خیسانده و صاف کنید و صبح آن را مصرف کنید. بعد از ظهر نیز از این مخلوط ۴ بذر دوباره در عرق کاسنی و شاهتره خیسانده و مصرف کنید. بهتر است که مصرف این دارو با غذا فاصله داشته باشد و پس از خوردن دارو نیز تا یک ساعت غذا نخورید.

مخلوط عرق کاسنی و شاهتره
افراد مبتلا به کبد چرب روزانه یک لیوان مخلوط عرق کاسنی و شاه تره بنوشند.

آش و سوپ های کم چرب
مصرف غذاهایی که انرژی زیادی تولید نمی کنند مثل انواع آش ها، خورش هایی که با سبزیجات تهیه می شوند و سوپ، در درمان مفید است و بهتر است کسانی که معده ضعیف ندارند، خورش ها را کمی ترش تر تهیه کنند. آش آبغوره که از نخود خیس کرده که همراه با ماش، برنج، جو پوست کنده و سبزی فراوان از جمله گشنیز و چغندر تهیه شده است و با اضافه کردن آبغوره مصرف می شود، کبد و دستگاه گوارش را پاکسازی می کند و برای افرادی که دچار بیماری تُخَمه یا سوءهاضمه هستند، مفید است. از این آش می توان هفته ای یک بار استفاده کرد. بهتر است که این آش همراه با نان مصرف نشود و برای جلوگیری از نفخ ناشی از خوردن آن لازم است کمی پودر زیره یا زنیان یا رازیانه یا آویشن یا گلپر در آن ریخته شود.

کمک کننده های درمان
چای ترش، چای سبز، آلبالو، آب آلبالو، آب زرشک، آبغوره و عناب در دوره نیز درمان کمک کننده است.

پرهیزات
* قبل از میل غذا مصرف هر گونه مایعات حتی آب توصیه نمی شود و بهترین زمان نوشیدن هر نوع مایعات حتی آب نیم ساعت قبل از غذا و یا یک ساعت پس از میل غذا است.
* کم کردن مصرف غذاهای سرخ کردنی به ویژه در شب هنگام.
* عدم مصرف غذاهای آماده و فست فود و همچنین نوشابه های گازدار.
* دوری از استرس های روزانه
* پرهیز از غذاهای غلیظ مانند ماکارونی، سالاد الویه، گوشت گاو، گوساله و کله پاچه.
* پرهیز از پُرخوری؛ معده سه قسمت دارد، یک قسمت برای غذا، یک قسمت برای نوشیدنی ها و یک قسمت هم برای نفس کشیدن است. افراد از پُرخوری پرهیز کنند و جایی برای نفس کشیدن خود بگذارند.

مصرف یک قاشق چایخوری سیاه دانه در صبح و شب نیز توصیه می شود البته سیاه دانه باید حتماً جویده شود و اگر همراه با کمی عسل طبیعی مورد استفاده قرار گیرد اثر زیادتری را بر جای خواهد گذاشت
* عدم نوشیدن آب یخ؛ به خصوص آبی که جرم یخ درون آن وجود دارد. به جای آب نوشیدنی عسل و آب و آبلیمو استفاده نمایند. اگر این روند را افراد دو تا سه ماه اجرا کنند و در طول این مدت بیشتر غذاهایشان آبپز باشد و از انواع سوپ ها با سبزیجات مختلف استفاده کنند، رو به بهبودی می روند. اگر چربی خونشان هم بالاست با این روش درمانی رو به بهبود می رود، اصلاح کلیه، کبد و مرمت و بازسازی قسمت هایی از بدن صورت می گیرد. سموم از بدن دفع می شود. می توانند به عنوان نوشیدنی هر چند بار که نیاز به آب دارند از شربت آب و عسل و لیموترش استفاده کنند.
* کم کردن مواد غذایی پرانرژی

در نهایت این که
افرادی که مبتلا به کبد چرب هستند در صورتی که بیماری شان در حد متوسط و یا شدید باشد و یا همراه با افزایش آنزیم های کبدی باشد علاوه بر این بیماری ممکن است به دیابت، فشار خون و چاقی زیاد نیز مبتلا شوند که برای جلوگیری از بروز عوارض ناشی از این بیماری ها لازم است درمان خود را تحت نظر پزشکان مربوطه انجام دهند.

 

برچسب ها: نوشیدنی ، غذا ، کبد چرب ، سلامتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار