مدیر مسئول روزنامه شرق اعلام کرد ریشه اصلی مشکل کاغذ وزارت ارشاد است:
مدیر مسئول روزنامه شرق گفت: حجم کاغذ مصرفی مطبوعات کشور 40 میلیون یورو است که رقم بالایی نیست و این رقم نشان می دهد می توان توزیع کاغذ مصرفی مطبوعات را به درستی مدیریت کرد.
کد خبر: ۷۶۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶ 15 July 2019

به گزارش تابناک هرمزگان، مهدی رحمانیان در گفت و گو با مهر درباره وضعیت توزیع کاغذ مطبوعات گفت: مشکل کاغذ مطبوعات از زمان افزایش قیمت دلار بروز و ظهور کرد و تا کنون هم رفع نشده است. دولت در گام اول تصمیم گرفت کاغذ را به عنوان کالای اساسی اعلام کند، به همین دلیل واردات آن با ارز ۴۲۰۰ تومانی را در دستور کار خود قرار داد. اما واردکنندگانی بودند که چنین ارزی را گرفتند و تا کنون کاغذی وارد نکرده اند.
وی ادامه داد: بعضی از محموله های وارداتی کاغذ سر از انبارهایی درآورد و در نهایت معلوم نشد که این کاغذها در کجا توزیع شده‌اند.

کارگروه کاغذ مشکلی از رسانه‌ها حل نکرد بلکه اضافه کرد / برای حل بحران کاغذ باید این کارگروه کنار گذاشته شود / کارگروه یاد شده حتی برای نشریه‌ای که چاپ نمی‌شود، کاغذ تخصیص می دهد !

مدیرمسئول روزنامه شرق با اشاره به اینکه قیمت کاغذ از ابتدای بروز این مشکلات چند برابر شده است، ادامه داد: دولت برای حل مشکل کاغذ کارگروهی تشکیل داد اما به مصداق ضرب المثل «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» این کارگروه نه تنها مشکلی از رسانه‌های کاغذی حل نکرد بلکه به مشکلات چاپ روزنامه اضافه کرد.
رحمانیان تأکید کرد: دولت در گام بعدی تصمیم گرفت کاغذ را از لیست کالاهای اساسی خارج کند و به این ترتیب این محصول وارد لیست «سایر کالاها» برای واردات شد و تخصیص ارز به کاغذ هم تغییر کرد.
وی گفت: در شرایط جدید رسانه ها برای حل بحران کاغذ پیگیری هایی انجام دادند، (اسحاق) جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور هم جلسه‌هایی با مدیران مسئول رسانه ها برگزار کرد و ابراز هم دلی کرد. در آن جلسه مقرر شد که کماکان کاغذ در لیست «کالاهای اساسی» باقی بماند.
رحمانیان که معتقد است با وجود نظر معاون اول رئیس جمهور کماکان مشکل کاغذ بر قوت خود باقیست، ادامه داد: ریشه اصلی مشکل کاغذ را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می بینم. این مشکل برای روزنامه شرق کار را به جایی رساند که طی هفته گذشته برای تأمین کاغذ برای چاپ شبانه به مشکل برخوردیم.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد برای رفع مشکل روزنامه شرق اعلام کرد که «2 تن» کاغذ با ارز نیمایی تخصیص خواهد داد که همین میزان نشان می‌دهد افرادی که در آنجا مشغول هستند درک درستی از کار مطبوعات ندارند.
مدیر مسئول روزنامه شرق خاطرنشان کرد: بعد از اینکه مشکل کاغذ برای مجموعه ما حل نشد، ناگزیر از همکاران مان در سایر نشریات کاغذ قرض گرفتیم.
رحمانیان با تشبیه عملکرد وزارت ارشاد در قبال رسانه‌های کاغذی به «گفتار درمانی مطبوعات» گفت: مشکل کاغذ مطبوعات از جمله مواردی است که رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهور، چند تن از وزرای مربوط در دولت و … پیگیری کرده‌اند اما تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده است.
مدیر مسئول روزنامه شرق گفت: کارگروه تشکیل شده برای حل مشکل کاغذ دارای مشکل است و برای حل بحران کاغذ باید این کارگروه کنار گذاشته شود و با ساز و کار دیگری وارد کنندگان کاغذ مطبوعات را تأمین کنند.
وی با بیان اینکه کارگروه یاد شده حتی برای نشریه ای که چاپ نمی شود، کاغذ تخصیص می دهد، ادامه داد: بر اساس برآوردها نیاز کاغذ کشور بر اساس یورو سالیانه رقمی معادل ۴۰ میلیون است. این میزان نشان می دهد که حجم کاغذ مورد نیاز تا چه کم شده است، به عبارتی بسیاری از رسانه ها فقط یک اسم هستند. از سویی با توجه به فعالیت نشریات و روزنامه های مختلف می توان مشکل کاغذ را حل کرد و نیاز به دادن سهمیه به همه مطبوعات نیست.
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار