سیاه‌چال و کوه برز قلبی تپنده در میان کوه‌های فیروزآباد که صدای طپش آن را کوهنوردان و علاقه‌مندان به گردشگری در طبیعت، با گوش جان‌ می‌شنوند.
کد خبر: ۷۶۳۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ 18 July 2019

تابناک فارس به نقل از فارس: منطقه «برز» کوهی است با طبیعتی بکر، شگفت‌انگیز، جنگل‌های انبوه و حیات‌وحشی بی‌نظیر که در مسیر فیروزآباد به فراشبند در فاصله 35 کیلومتری این شهرستان در شمال غربی آن واقع‌شده است.

برای رسیدن به این منطقه کوهستانی فوق‌العاده که به‌واقع می‌توان گفت جاذبه‌های طبیعی آن جزو زیباترین‌های ایران است پس از انتخاب جاده فیروزآباد به فراشبند، بعد از تنگ خرقه و قبل از دشت کیالک ، درواقع بین تنگ خرقه و دشت کیالک بوده که می‌توان به این طبیعت وحشی دست‌یافت.

سیاه‌چال نامی است که گذشتگان ما بر این قطعه زیبا از سرزمین ایران نهاده‌اند. قطعه‌ای که درواقع با از بین رفتن قطعه‌ای از بدنه خود به وجود آمده است.

هر نابودی فنا نیست و این را در سیاه‌چال به‌وضوح می‌توان دید. سیاه‌چال قلبی تپنده در میان کوه‌های فیروزآباد، که صدای طپش آن را کوهنوردان و علاقه‌مندان به گردشگری در طبیعت، با گوش جان‌ودل می‌شنوند.

با دیدن این منظره، بهشتی را در ذهن خود تجسم می‌کنید که از دست این دنیا به این گوشه پناه آورده است.

آرامش، هدیه این بهشت به شماست که با زیبایی‌هایش چشمان شمارا نوازش می‌دهد و منطقه‌ای پر از لاله‌های واژگون این سرزمین را فریبنده و زیبا می‌نمایاند.

 

 

در چگونگی به وجود آمدن این پدیده اقوال گوناگونی وجود دارد، ولی آنچه از ظاهر موجود می‌توان برداشت کرد این است که دو عامل می‌تواند دلیل وجود این پدیده شود:

در اطراف سیاه‌چال تا فاصله چند کیلومتری روی سر کوه دانه‌های ریزی مانند شن از جنس آلیاژ مس و آهن وجود دارد که هیچ‌گونه سنخیتی با جنس خاک آنجا نداشته و به‌صورت پاششی در اطراف پخش است که نشان از برخورد شهاب‌سنگی عظیم دارد که ترکشش به اطراف پخش‌شده باشد و شاید این‌یک دلیل باشد.

 

 

دیگر عامل به وجود آمدن این منطقه بکر و زیبا، فرعی بودن و همچنین دور از دسترس بودن از جاده اصلی بوده که بایستی یک پیاده‌روی دوساعته را پشت سر گذاشت تا به این بهشت گمشده رسید.

نمونه‌هایی از انواع رویش گیاهان دارویی کمیاب و اصیل در این منطقه وجود دارد که باکمی دانش و شناخت گیاهان دارویی می‌توان به این‌گونه داروها دست‌یافت.

ازاین‌رو این منطقه زیبا چشم‌انتظار گردشگرانی است که دوست دارند طبیعت بکر و زیبا و شگفتی‌های جهان هستی را نظاره‌گر باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار