پس از گذشت 25 سال از ایجاد شهرجدید هشتگرد، این منطقه با جمعیتی بالغ بر 42 هزار نفر بیمارستان ندارد از کلنگ‌زنی ساختمان تنها بیمارستان شهرجدید بیش از 20 سال می‌گذرد، اما این طرح همچنان نیمه‌تمام باقی مانده است. 
کد خبر: ۷۶۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ 21 July 2019

به گزارش «تابناک البرز»؛ پیش‌بینی می‌شود پس از تحویل مسکن مهر به افراد و آغاز طرح‌های جدید، جمعیتی بیش از 500 هزار نفر ساکن شهرجدید هشتگرد شوند. در حال حاضر امکان افزایش جمعیت در این منطقه درحالی که بدیهی‌ترین امکانات زندگی در آن نیست، وجود ندارد. طبق اصول بهداشت جهانی، باید به‌ازای هر 30 هزار نفر، یک بیمارستان مجهز وجود داشته باشد، در حالی که در شهرجدید به داشتن 2 درمانگاه شبانه‌روزی خصوصی بسنده شده است. 

وجود امکانات و مراکز درمانی در شهرهای کوچک و بزرگ یک ضرورت انکارناپذیر است و برخورداری شهروندان از این مراکز و امکانات با مسئولیت‌پذیری و همت مسئولان رابطه‌ای مستقیم دارد، اما این موضوع در شهر جدید هشتگرد که روزبه‌روز بر جمعیت آن افزوده می‌شود، مورد غفلت واقع شده و هرچند کلنگ بیمارستان شهر سال‌هاست زده شده، اما به دلیل مشکلاتی که بین سازمان‌ها و ادارات مختلف وجود دارد، هنوز تکمیل نشده است؛ اختلافاتی که تنها به ضرر مردم است. 

مشکلات انتقال سند 
رئیس شورای شهرجدید هشتگرد درباره علت توقف ساخت بیمارستان این منطقه، می‌گوید: از سال 94 شهرداری شهرجدید تکمیل این طرح مهم را به عهده گرفت و در جلسه‌ای با بخش خصوصی، ساخت‌و‌ساز آن به یکی از خیران منطقه واگذار شد. مالک کنونی زمین شهرداری هشتگرد است، اما سند زمین همچنان به نام شرکت عمران شهرجدید باقی مانده، به همین دلیل امکان انتقال سند به نام سازنده امکان‌پذیر نیست.
«شمس‌الله ارمنده‌ای» ادامه می‌دهد: طبق قاعده‌ای که در شهرهای جدید وجود دارد، املاک تنها زمانی می‌توانند سند داشته باشند که گواهی پایان کار آنها صادر شده باشد. از طرف دیگر ما در تکمیل زیرساخت‌های ساختمان نیز محدودیت‌هایی داریم، زیرا تمام اصول و نقشه ساختمان بیمارستان باید توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز تایید شود.
وی می‌افزاید: طی رایزنی‌هایی که شورا با شرکت عمران شهرجدید انجام شده، قرار است پس از تایید مجمع شهرهای جدید کشور، ملک ساختمان به نام شهرداری بخورد تا از این طریق برای دریافت مجوز ساخت بیمارستان اقدام کنیم.
وی همچنین با اشاره به این نکته که بیمارستان شهرجدید یک مجموعه 120‌تختخوابی است، می‌افزاید: به این دلیل که تعداد تخت‌های این بیمارستان زیاد است، بخشی از اصول ساختمانی آن باید توسط وزارت بهداشت نیز تایید شود. 
ارمنده‌ای در پاسخ به این سوال که تاکنون ساخت بیمارستان چقدر پیشرفت داشته است، می‌گوید: ساخت این مجموعه پیشرفت 50 درصدی داشته است و به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود و امیدواریم در نیمه نخست سال 99 بتوانیم از این مجموعه به نفع مردم هشتگرد و شهرجدید بهره‌برداری کنیم.
وی با بیان این‌که بیمارستان نیازمند تجهیزات خارجی است ادامه می‌دهد: برخی اقلام و تجهیزات در ایران وجود ندارد و لازم است از خارج از کشور تهیه شود که با توجه به شرایط اقتصادی و نوسانات بازار ارز با مشکلاتی در این خصوص مواجهیم که باعث می‌شود افتتاح بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی به تعویق بیفتد.
رئیس شورای شهرجدید هشتگرد می‌افزاید: اکنون 2 درمانگاه خصوصی و یک پایگاه اورژانس در شهرجدید هشتگرد مستقر هستند که به خدمات‌دهی به همشهریان مشغولند.

لزوم صدور مجوز از دانشگاه علوم پزشکی البرز
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز درباره علت صادر نشدن مجوز از طرف دانشگاه علوم پزشکی برای تکمیل ساختمان بیمارستان شهرجدید می‌گوید: سامانه‌ای برای صدور مجوز ساخت اماکن درمانی در وزارت بهداشت و درمان کشور وجود دارد. هرگونه مکان درمانی و بهداشتی پیش از آغاز به ساخت باید در این سامانه احراز هویت کند تا مجوزی مبنی بر اجازه ساخت‌و‌ساز برای آنها صادر شود. 
«سیامک جبارزاده» ادامه می‌دهد: مساله هویتی ساختمان بیمارستان شهرجدید هشتگرد هنوز روشن نشده و سند و مدرکی برای این ساختمان وجود ندارد که بر مبنای آن بتوان مجوز تکمیل ساختمان را صادر کرد. ساخت این طرح چندین بار بین سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف دولتی رد و بدل شده در نتیجه مدارک کافی و مستند برای انجام امور اداری صدور مجوز وجود ندارد.

فرزاد عسگری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار