رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:فلاحت‌پیشه: تنها در مورد ۴ نفر «ظن» دوتابعیتی‌هایی وجود داشت /دانشجویان، ترامپ را دست انداختند/با مردمی که در فرهنگ آلوده غربی رشد یافته‌اند، نمی‌توانیم زمینه‌ساز ظهور باشیم و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۶۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵ 25 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
برخی رویکرد‌ها در مجلس باعث تضعیف  مجلس می‌شود
 
ناصر قوامی در واکنش به درخواست ۲۹ نماینده برای سلب عضویت از علیرضا رحیمی به «آزادی» گفت: «زمانی که ما مجلس بودیم چنین چیزی در آیین نامه نبود، اما اگر الان است باید حتما طبق روال مورد بررسی قرار بگیرد. بدون شک اینگونه رویکرد‌ها در مجلس باعث تضعیف هرچه بیشتر مجلس می‌شود. این مسائل هم بسیار اثرگذار است و معدود نمایندگانی که می‌خواهند اثرگذار باشد را به سوی کم‌اثری می‌برد و مجلس را بیشتر بی‌خاصیت می‌کند».
 
مطهری: شورای نگهبان بیشتر با افکار آقای جنتی کار می‌کند

علی مطهری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس دولت اصلاحات و همچنین نقد و نظر‌های گوناگون در جبهه اصلاحات در مواجهه با انتخابات پیش رو گفت: هرچند من نماینده جریان اصلاحات نیستم، اما به نظرم اصلاح طلبان باید به طور فعال و گسترده در انتخابات شرکت کنند. وی افزود: ما تجربه‌ای در مجلس نهم داشتیم که عملا اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کردند و دیدیم که به ضرر کشور شد. در آن مجلس اقلیت خیلی کمی از آن‌ها حضور داشتند. حتی وضعیت بدتر از مجلس هشتم شد؛ بنابراین شرکت نکردن در انتخابات به نظرم درست نیست. مطهری با اشاره رد صلاحیت چهره‌های شاخص جریان اصلاحات در انتخابات‌های گذشته گفت: به هر حال ظاهرا چاره‌ای از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست. فعلا هم کاری نمی‌شود کرد. شورای نگهبان بیشتر با افکار آقای جنتی عمل می‌کند و تا زمانی که ترکیب شورای نگهبان تغییر نکند، راهی جز این نیست و باید تحمل کنیم.

بازداشت مدیر یک مدرسه به دلیل ایجاد مزاحمت برای مادر دانش‌آموزان

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی ویژه غرب استان تهران گفت: مدیرمدرسه‌ای در پرند به دلیل مزاحمت در شبکه اجتماعی برای اولیا دستگیر شد. سرهنگ حاجعلی صالحی عصر چهارشنبه با اعلام خبر شناسایی و دستگیری مدیر مدرسه‌ای در پرند که برای اولیا مدرسه مزاحمت ایجاد می‌کرد، اظهار داشت: در پی شکایت احدی از شهروندان، با ارائه مرجوعه قضائی به پلیس فتا مراجعه و در اظهارات خود کتباً عنوان داشت؛ مدت چند روز است که فردی ناشناس از طریق شبکه اجتماعی اطلاعات خصوصی بنده را منتشر کرده و همچنین با ارسال پیام‌هایی برای بنده ایجاد مزاحمت نموده است که لازم به ذکر است بعد از ارسال هر پیام سریعاً اکانت خود را حذف کرده و مجدداً با آی دی جدید اقدام به ارسال پیام و ایجاد مزاحمت می‌کند. وی با بیان اینکه در هنگام رسیدگی به پرونده متهم همچنان به فعل مجرمانه خود ادامه می‌داد، گفت: پس از شناسایی متهم در شهر پرند که مدیر مدرسه فرزند شاکیه بود مأموران پلیس فتا اقدام به احضار متهم کرده و اظهارات وی را ثبت کردند.

ادعای کیهان: مزدک میرزایی سه چهارم مبلغ قرارداد ۱۸۰ میلیونی را گرفت و رفت

کیهان مدعی شد: مجری فراری، قبل از خروج از ایران و پیوستن به شبکه‌ای ضد ایرانی، قراردادی را برای تولید یک برنامه با صداوسیما منعقد کرده بود. این مستند «تاریخ‌نگاری سرخابی» نام داشت و به تهیه‌کنندگی مزدک میرزایی بنا بود برای شبکه مستند سیما تولید شود. بر اساس سند موجود، برای این پروژه مستندسازی بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برآورد شده بود که مزدک میرزایی سه‌چهارم آن را هم به‌عنوان پیش پرداخت دریافت کرده بود. طبق این سند اقساطی از کل قرارداد هم به تهیه‌کننده پرداخت شده بود. هم اکنون سرنوشت این مستند و پول دریافتی از سوی میرزایی، نامعلوم است.

حرف‌های پور محمدی درباره اعدام‌های سال ۶۷

مصطفی پورمحمدی، درباره زندانی‌هایی که در دوران محکومیتشان اعدام شدند، گفت: «آدم جنایتکار تروریست که در هر مرحله‌ای به او ارفاق می‌شود بعد از مدتی در عمق توطئه نقش دارد، عملیات انجام می‌دهد و همدستی می‌کند. در مواجهه با چنین فردی باید عوامی و سادگی به خرج می‌دادیم و اجازه هر عملیاتی را به او می‌دادیم؟ در قبال فردی که نقشه فرارش را کشیده بود، می‌خواست جماران را بگیرد، امام را بگیرد و بکشد، اطرافیان امام را بکشد، صداوسیما و مراکز حکومتی را بگیرد و نقشه عملیاتی گرفته بود که کجا برود و چه‌کار بکند باید می‌گفتیم که تو در خط مقدم نبودی، تو پشتیبانی می‌کردی؟! هر کسی در میان دشمن است باید با او جنگید. ما هنوز تصفیه‌حساب نکرده‌ایم. اکنون وقت این حرف‌ها نیست، وقت تصفیه‌حساب است. امروز هم منافقین خائن‌ترینِ دشمنان این ملت‌اند و باید جواب بدهند، باید پای میز محاکمه بیایند و به حساب تک‌تک آن‌ها رسیدگی شود. به دلیل فضای روانی یا جهالت و حماقت عده‌ای ما بدهکار شده‌ایم؟ ما باید پاسخ بدهیم؟ جنایتکار‌ها باید بیایند و پاسخ بدهند. چرا اکنون این حرف‌ها زده می‌شود؟ موضوع بحث درباره منافقین کاملا روشن و شفاف است». وزیر پیشین دادگستری درباره فایل صوتی اخیری که حکایت از گفت‌وگوی او و چند نفر از دیگر شخصیت‌ها با آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌ها داشت، اظهار کرد: «آن فایل پخش شد و افرادی که معتقد به شفاف‌سازی هستند، برای دشمن شفاف‌سازی کردند و جاده‌صاف‌کن دشمن شدند. دلیلی برای انتشار آن نبود، زیرا این مطالب همه‌اش به صورت مکتوب منتشر شده است».

اعتراض کارگردان مستند پخش شده درباره احمد شاملو

دیروز (دوم مرداد)، نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو بود. به همین مناسبت، شبکه سه سیما، شب گذشته، مستندی به نام «قدیس» را در نقد اندیشه و اشعار این شاعر نوگرا و معاصر کشورمان، روی آنتن برد. ساعتی پس از پخش این مستند، حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان «قِدّیس»، با انتشار متنی در اینستاگرام، از قلع و قمع و تغییرات شدید محتوایی و هنری اثرش خبر داد و نسبت به پخش آن از شبکه سه به شدت اعتراض کرد. او در پست اینستاگرامی خود نوشت: «من حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «قِدّیس»، این متن را از سر خشم می‌نویسم. امشب، مستند «قِدّیس»، در شرایطی از شبکه ۳ سیما پخش شد که هیچگونه شباهت با مستندی که من ساختم نداشت. «قِدّیس» ِ. بنده، ۷۳ دقیقه بود، اما مستندِ پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود ۲۳ دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند. مگر مستندِ جنسی ساخته بودم که این‌چنین تکه‌پاره گردیده؟! مستند «قدّیس»، نسخه درست و کاملش (که هم‌اکنون در سایت‌های فیلیمو، فیلمنت، سینمامارکت و... موجود است)، سرشار از عشق به فروغ فرخزاد است. سرشار از عشق به ابراهیم گلستان است. سرشار از عشق به موسیقی و عشقِ به نیمای بزرگ است. سرشار از عشق به شعر و ادبیات و خاطره است. مستند قدّیس، نسخه درست و کاملش، سرشار از ارادت به تاریخِ ادبیات است. در ابتدایش، تقدیم‌اش کرده‌ام به نیما یوشیج و ابراهیم گلستان. در نسخه شبکه ۳ اما، همه‌اش نابود شده. حذف شده. سانسور شده. ۲۳ دقیقه‌اش را پلان به پلان حذف کرده‌اند. تنها تکه‌های مورد پسندشان در کار مانده. تنها تکه‌های مغشوش و بی‌ربط و بی‌معنا در کار مانده. حتی گرافیک کار را عوض کردند! حتی تصاویر مستند را حذف کردند! حتی عکس‌ها را تغییر دادند!

با مردمی که در فرهنگ آلوده غربی رشد یافته‌اند، نمی‌توانیم زمینه‌ساز ظهور باشیم

آیت‌الله علم‌الهدی: امروز اگر بنا باشد یک نفر درصدد این پدافند بخواهد در یک نهی از منکر قوی اقدام کند از همان ابتدا با بعضی جریان‌های فکری به اصطلاح رفاه‌طلب داخل در مقابله قرار می‌گیرد و وقتی که ما در فضای اجتماعی داخل کشور خود نمی‌توانیم پدافند فرهنگی را در فرهنگ‌های آلوده پیاده کنیم مسلما در سایر جوامع اسلامی نیز موفق نخواهیم بود؛ چه برسد به سایر جوامع جهانی. این مشکلی است که سد راه ما در ارائه تمدن نوین اسلامی شده است. امیدواریم که در این مجمع ارزشمند که بناست «عاملین» باشند، روی این حوزه تامل کنند. علم‌الهدی اظهار کرد: ممکن نیست که فرهنگ غرب بر جریان فکری و عادت زندگانی نسل موجود ما حاکم باشد و در عین حال ما مدعی باشیم با همین مردمی که در این فرهنگ آلوده غربی رشد یافته‌اند، می‌توانیم مبلغ و مروج تمدن نوین اسلامی و زمینه‌ساز ظهور از طریق تبیین و ارائه این تمدن باشیم؛ مسلم است که این امر غیرممکن است.
 
پاسخ آقای نماینده به سوالی درباره مستاجر یا صاحبخانه بودنش

کاظم دلخوش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، در پاسخ به این سوال که از مجلس حق مسکن دریافت می‌کنید؟ گفت: صاحب‌خانه که حق مسکن دریافت نمی‌کند. حق مسکن برای کسانی است که اجاره می‌دهند. چرا به نمایندگان بند کرده‌اید؟ هر کسی زندگی خودش را می‌کند. من از خدا می‌خواهم که نماینده نباشم و اگر بیرون از مجلس باشم، درآمدم بیشتر است. /اعتماد آنلاین

توصیه مطهری به اصلاح طلبان

علی مطهری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره رد صلاحیت چهره‌های شاخص جریان اصلاحات در انتخابات‌های گذشته گفت: به هر حال ظاهرا چاره‌ای از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان نیست. فعلا هم کاری نمی‌شود کرد. شورای نگهبان بیشتر با افکار آقای جنتی عمل می‌کند و تا زمانی که ترکیب شورای نگهبان تغییر نکند، راهی جز این نیست و باید تحمل کنیم. در انتخابات پیش رو امید خاصی به تغییر رویکرد شورای نگهبان وجود ندارد و آن‌ها مثل گذشته کار خود را خواهند کرد. ولی باز هم معتقدم در همین شرایط هم اصلاح طلبان باید به صورت گسترده شرکت کنند/ ایرنا

دانشجویان، ترامپ را دست انداختند

هنگام سخنرانی ترامپ در جمع دانشجویان راستگرای حامی او، تصویری از نماد ریاست‌جمهوری آمریکا روی پرده‌ای بزرگ نقش بسته بود که در نگاه اول بسیار عادی بود. دو روز بعد از آن، یک روزنامه آمریکایی برای اولین بار شوخی زیرکانه دانشجویان حاضر در این نشست با شخص ترامپ را کشف کرد. عقاب درون نماد ریاست‌جمهوری که یک سر دارد، در تصویر دو سر داشت که عقاب دو سر، نماد تاریخی و سطلنتی روسیه است/ نورنیوز

قیمتِ صندلی نمایندگی مجلس چند؟

فائزه عباسی در گزارشی در خبرآنلاین درباره قیمت صندلی نمایندگی مجلس و شفاف سازی هزینه‌های انتخاباتی از نمایندگان پرسیده است که چقدر برای انتخابات مجلس دهم هزینه کرده اند؛ گاهی صحبت از هزینه‌های چند صد میلیون به میان می‌آید و گاهی هم رقم‌ها آنقدر سر سام‌آور می‌شود که میلیارد را هم رد می‌کند. با یک حساب سرانگشتی اگر حقوق هر نماینده را ۱۰ میلیون تخمین بزنیم درآمد ۴ سال آن چیزی حدود ۴۸۰ میلیون تومان می‌شود؛ حال اینکه برخی بر اساس چه منطقی برای رسیدن به این جایگاه، میلیاردی هزینه می‌کنند از همان مجهولاتی است که پاسخش را باید در زدوبند‌های پشت پرده جستجو کرد. سوال اینجاست که این هزینه‌ها با چه نظارتی وارد پروسه انتخابات می‌شوند؟ حرف تکراری «ریالی برای انتخابات خرج نکرده‌ام» را که کنار بگذاریم وقتی درباره هزینه‌های انتخاباتی با نمایندگان مجلس صحبت می‌کنیم دیگر کمتر از ۳۰ میلیون وجود ندارد.

فلاحت‌پیشه: تنها در مورد ۴ نفر «ظن» دوتابعیتی‌هایی وجود داشت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توییتی نوشت: سال گذشته در اولین هفته مسئولیتم در کمیسیون، از دستگاه مربوطه خواستم به صراحت در خصوص فهرست ادعایی ١٠٠ دوتابعیتی توضیح دهد پاسخ این بود که غیر از وجود ظن در مورد چهار نفر از آن‌ها بقیه صراحت ندارد آن چهار نفر هم مسوولیت قابل اعتنایی نداشتند.

رییس سازمان سنجش: با سهمیه‌های کنکور مخالفیم

ابراهیم خداییرییس سازمان سنجش در گفتگو با «ایران» اظهار داشت: خوشحال می‌شویم که مجلس سهمیه‌های کنکور را بردارد چرا که سازمان سنجش با هر گونه اعمال سهمیه مخالف است. معتقدیم، چون آزمون علمی برگزار می‌کنیم باید شرایط برای همگان یکسان باشد. اگر مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی برای حذف سهمیه‌ها به سازمان سنجش بدهند ما همه این سهمیه‌ها را حذف می‌کنیم.
 
رای پرونده پدیده شاندیز شنبه ابلاغ و منتشر می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین مظفری با بیان اینکه رای پرونده پدیده شاندیز شنبه ابلاغ و منتشر می‌شود، گفت: در این رای حقوق افراد ذینفع حفظ شده است و مجازاتی برای افراد متخلف نیز در نظر گرفته شده است. حجت الاسلام و المسلمین مظفری رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی که در ابتدای دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی این استان با رئیس قوه قضاییه سخن می‌گفت، اظهار کرد: رای پرونده پدیده شاندیز شنبه ابلاغ و منتشر می‌شود. وی افزود: در این رای حقوق افراد ذینفع حفظ شده است و مجازاتی برای افراد متخلف نیز در نظر گرفته شده است.
 
گلایه معصومه ابتکار از ردصلاحیت اصلاح‌طلبان

معصومه ابتکار، چهره سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نباید با اصلاح طلبان برخورد سیاسی و یک طرفه شود گفت: کشور در گذشته هم تجربه یک طرفه شدن داشته و به دلیل مشکلاتی که پیش آمده مجبور شدند دوربرگردان داشته باشند. رئیس دولت اصلاحات اخیرا در اظهارنظری با تاکید بر اینکه انتخابات نباید تحریم شود گفته است: اصلاح طلبان و مردم ناراضی باید فداکاری و از خودگذشتگی کنند و به خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلوی خطر اصلی گرفته شود. او اگرچه بر این موضوع تاکید کرده که اصلاح طلبان نباید به تحریم انتخابات نزدیک شوند، اما یادآور شده است که اصلاح طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند. او در ادامه اظهار امیدواری کرده که انشالله فضا باز شود و صلاحیت‌ها تایید شوند. اظهارات رئیس دولت اصلاحات در حالی مطرح شده که عده‌ای آن را همراه با، اما و اگر و برخی ابهامات و تناقضات تفسیر می‌کنند و حتی حملاتی نیز به او طی روز‌های اخیر شده است.

سرنوشتی که در انتظار محمد علی نجفی است

دفاعیات آخر نجفی، اصرار بر قتل غیرعمد بر مبنای شلیک اتفاقی به سقف دارد. دفاعیاتی که به نظر نمی‌رسد قضات را قانع کرده باشد؛ لذا پیش بینی اینکه هنگام صدور حکم دادگاه شعبه ۹ کیفری یک، مبنای رای بر قتل عمد نوشته شده و قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی تقریبا به صورت کامل، مسلم شده است. بررسی مذاکرات جلسه سوم دادگاه شهردار پیشین تهران نشان می‌دهد او در آستانه صدور حکم سنگینی قرار گرفته است.آنطور که بیشتر حقوقدانان تصور می‌کردند جلسه سوم دادگاه محمد علی نجفی، به صورت مشخصی، تقصیر قتل میترا استاد را به گردن شهردار اسبق تهران انداخت.
 
اسکورت کشتی‌های حامل پرچم انگلیس در تنگه هرمز

سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور از نیروی دریایی سلطنتی خواسته است تا کشتی‌های حامل پرچم انگیس را هنگام عبور از تنگه هرمز همراهی کند. یک شناور نیروی دریایی سلطنتی انگلیس ماموریت یافته است تا تمام کشتی‌های حامل پرچم این کشور را هنگام عبور از تنگه هرمز اسکورت کند. این فرمان یک روز پس از آن صادر شد که بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب شد و او نیز فوری اعضای کلیدی کابینه‌اش را انتخاب کرده است. سخنگوی دولت انگلیس با اعلام این خبر اظهار داشت: به نیروی دریایی سلطنتی ماموریت داده شده است که تمامی کشتی‌های حامل پرچم انگلیس را در تنگه هرمز همراهی کند و آن‌ها چه به صورت انفرادی یا گروهی می‌بایست عبور خود را اعلام کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار