شهردار منطقه ثامن مشهد عنوان کرد؛
شهردار منطقه ثامن مشهد از تعیین تلکیف 26 پروژه شهری به ارزش 2200 میلیارد تومان در منطقه ثامن مشهد خبر داد.
کد خبر: ۷۶۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱ 28 July 2019

به گزارش تابناک رضوی، سید مصطفی نعمتی با اعلام این خبر خاطر نشان کرد: خدمات حوزه شهری به زائران و مجاوران امام رضا(ع) در محدوده حرم مطهر رضوی با شهرداری منطقه ثامن است و در دو سال اخیر که مدیریت شهری در دوره فعالیت شورای پنجم داشتیم شاهد افتتاح بولوار شهدای حج، میدان شهید حاجی‌حسنی‌کارگر، خیابان آیت‌الله واعظ‌طبسی، میدان امر به معروف و نهی از منکر، ره‌باغ طوبی، بولوار شارستان از سمت خیابان آیت‌الله شیرازی، اتصال بولوار شارستان به خیابان امام رضا(ع)، توسعه فضای سبز شهری در منطقه ثامن، اجرای پروژه بولوار شارستان از سمت خیابان طبرسی، اجرای پروژه شارستان از سمت خیابان شهیدنواب صفوی و غیره را داشته‌ایم.

 

در دو سال اخیر روکش ۱۲۷ هزار متر مربعی آسفالت، پیاده‌روسازی در قطاع‌های ۳ و ۴ به میزان ۲۷ هزار مترمربع و پوشش کارگاهی به طول ۱۵ کیلومتر داشتیم و هزینه کرد ۱۳۰۰ میلیارد تومانی را در سال گذشته داشتیم 

 

طی دو سال اخیر مساحت ٧ هکتاری فضای سبز حرم مطهر رضوی در سال٩۵ را به حدود ۱۱ونیم هکتار افزایش داده‌ایم که رشدی بیش از ۴ برابر نسبت به دوره های قبل داشته است و از این مقدار ۴ هکتار در ۲۰ماه اخیر به بهره‌برداری رسیده است و ۱.۱ هکتار دیگر هم در محدوده ره‌باغ سلام و بهشت و سایر پروژه های در حال اجرا همچون لچکی ورودی ره باغ نعیم و غیره در دست احداث است و خدمات ارائه شده موجب ایجاد ۱۶۰ هزار اشتغال ثابت و ۷۱ هزار اشتغال پایدار شده است.

 

در بحث خدمات شهری ۷۹ چشمه سرویس بهداشتی جدید را در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم و همچنین دو مجموعه سرویس بهداشتی دیگر هم در حال اجرا است که طی ماه‌های اخیر به بهره‌برداری می‌رسد

 

افزایش ۴۳ دستگاه آبسردکن، نصب ۵۳۰ پرژکتور برق، بازسازی آب انبار حوض معجردار، انعقاد قرارداد بهسازی و نوسازی بازار فرش، اجرای ۴۸ هزار متر مربع نقاشی دیواری با عناوین اسلامی و قرآنی و تصاویر شهدای والامقام، نصب ۹۰ پلاک افتخار در سر درب منازل شهدای والامقام و چهره‌های شاخص محلات منطقه و برگزاری ۱۶۹ جشن ملی و مذهبی در منطقه ثامن نیز بخش دیگری از خدمات صورت گرفته به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی است که در منطقه ثامن مشهد به انجام رسیده است. 

 

هزینه‌های صورت گرفته در این پروژه‌ها بالغ بر ۱۸۷ میلیارد تومان بوده و در سال ۹۷ تعداد ۱۱۰ فقره پروانه صادر شده و این عدد در ۳ ماهه نخست امسال هم ۲۸ مورد بوده که معادل مجموع ۵ سال قبل است و به لحاظ زیربنا هم که یک میلیون و ۲۸۸ هزار مترمربع بوده با معادل ۸ سال قبل برابری می‌کند.

 

در رابطه همکاری با دانشگاه‌های مشهد ۸ مورد تفاهم‌نامه فی ما بین منعقد کرده‌ایم و تعداد ۹۹۵۱ دانشجو از بافت پیرامونی منطقه ثامن مشهد بازدید کردند و از تجربیات آنان نیز در مسیر رشد و توسعه این منطقه از شهر مشهد در همجواری بارگاه منور قرار دارد بهره‌مند شدیم؛ همچنین در جهت بهره‌گیری از تجربیات مراجع تقلید تاکنون ۱۵ دیدار را داشته‌ایم و در  ۷ نوبت در مساجد منطقه ثامن مشهد حضور یافتیم و با مردم به بحث، گفتگو و تبادل نظر در جهت ارائه خدمات بهتر، مطلوب‌تر و شایسته‌تر پرداخته‌ایم.

 

خروجی مثبت ۳ جلسه قبلی که با سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی داشتیم، تعیین تکلیف ۲۶ پروژه شهری به ارزش ۲۲۰۰میلیارد تومان در این منطقه بود 

 

مشکلات برخی از این پروژه‌ها با پیگیری‌های صورت گرفته برطرف شد و بحث تسهیل‌گری در ۹ محله منطقه ثامن مشهد را هم به‌صورت ویژه پیگیر هستیم و تقویت محلات را نیز در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا خدمتی شایسته‌ و درخورشان به زائران و مجاوران امام رضا(ع) ارائه شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهدمقدس:

شورای پنجم و مدیریت شهری از سرمایه‌گذاران پروژه‌های مشهد حمایت می‌کند وحمایت لازم از سرمایه‌گذاران در امر توسعه شهر خواهد داشت.

در جلسه اخیر شورای شهر مشهد تصویب تشکیل انجمن سازندگان پروژه‌های بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را داشتیم و امیدواریم که با تعاملات خوبی که میان مدیران شهری و سرمایه‌گذاران برقرار می‌شود شاهد نتایج مطلوب و درخشان باشیم.

 

فعال شدن انجمن کارآفرینان موجب ایجاد مزیتی خوب در منطقه ثامن مشهد شده و سبب خارج‌شدن مجریان پروژه‌ها از بمب‌بست‌های بر سر راه خواهد شد.

 

مشارکت سرمایه‌گذاران در ساخت پروژه‌های شهری ارزشمند است و در همین راستا شورای پنجم از روز نخست فعالیت خود تاکید ویژه بر جذب سرمایه‌گذاران در امر مشارکت در پروژه‌های شهری داشته و مدیریت شهری در این مسیر حمایت لازم از فعالان در امر توسعه شهر خواهد داشت.

 

فراهم‌آوردن تسهیلات تردد زائران و مجاوران امام رضا(ع) و همچنین بازگشایی مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی از جمله اولویت‌های مدیریت شهری است

 

شهردار مشهد نیز در بهره‌برداری هرچه سریع‌تر این پروژه ها مصمم است و در بازدید اخیر خود از سطح منطقه ثامن بر این مهم تاکید داشته است. 

 

‍شکوه میرشاهی، مدیرکل دفتر حمایت و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی در نشست مدیران و مسئولین استانی و شهری با سرمایه گذاران بافت پیرامون حرم مطهر رضوی:

 

بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در محدوده حرم مطهر رضوی صورت گرفته است

 

 

 در ۸ خرداد ماه امسال جلسه‌ای با حضور استاندار و انجمن کارآفرینان استان برگزار شد که خروجی خوبی هم در رابطه با ۲۸۶ پروژه شهری مشهد و شهرستان‌های استان داشتیم.

 

بخشی از پروژه‌ها به‌جهت قرار گرفتن در مکان‌های میراثی متوقف مانده و این مشکل پس از حضور معاوت رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جلسه‌ای که با استاندار خراسان رضوی خواهد داشت رفع خواهد شد.

 

مدیران دولتی استان حمایت لازم از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خواهد داشت و هرگونه طرحی را که دارای توجیه‌پذیری اقتصادی برای استان بوده و از بهره‌مندی بالا برای زائران و مجاوران امام رضا(ع) برخوردار باشد مورد حمایت و پشتیبانی لازم قرار می‌دهند.

 

در طرح‌های جدید با قبلی تفاوت‌هایی در بحث میراثی وجود دارد و در تابستان سال ۹۶ به‌جهت اختلافات موجود در ماده ۵ مورد تائید استاندار خراسان رضوی واقع نشد و در تلاش هستیم که در جلسه پیش‌رو مقامات کشوری و استانی این مشکل برطرف شود.

 

مشکل ایجاد شده توسط سازمان میراث فرهنگی برای توسعه سرمایه‌ گذاری‌ های دارای مجوز در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در مرداد ماه سال ۹۶ در بحث نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار ملی، فرهنگی، میراثی تاریخی مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) بدون هماهنگی با اعضای کمیسیون ماده ۵ استان بود که بلافاصله مکاتبه‌ای با مسئولان‌ سازمان مربوطه انجام و مطلب منعکس گردید و با توجه به تصویب طرح بازنگری بهسازی و هدایت موزون توسعه در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در تیر ماه سال ۹۶، این موضوع در شورای عالی معماری و شهرسازی عنوان شد.

 

با توجه به ضرورت توجه به نظرات مسئولان استان و لحاظ حقوق مکتسبه در طرح‌های قبلی و حفظ حقوق سرمایه‌گذاران مکاتبات و مذاکرات متعددی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد و متاسفانه علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد و مکاتبات و مذاکرات بسیار در سطح مدیران کل، تا این لحظه هیچگونه تعیین تکلیفی برای این موضوع انجام نشده است. 

 

نام خراسان رضوی همواره جزو استان‌های برتر کشور در حوزه‌ سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است

در حال حاضر بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در محدوده حرم مطهر رضوی صورت گرفته که دارای ۴۲۰۰ میلیارد تومان حقوق مکتسبه بر اساس توافقات قبلی بوده و تعدادی از پروژه‌های آن مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار