عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد؛
فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره بر تصویب قانونی مترقی برای هوشمندسازی مدارس توسط مجلس، گفت: برای تجهیزات هوشمندسازی مدارس میلیاردها تومان اعتبار به آموزش و پرورش تزریق شده ولی مرحله اصلی که استفاده و به کارگیری آنها در ارتقای کیفیت آموزشی است، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
کد خبر: ۷۶۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹ 28 July 2019

به گزارش تابناک تهران؛ شاید تا همین یک دهه پیش تصور این که یک وسیله کوچک به دست بچه هایمان بدهیم که بتوانند با آن سرگرم شوند و حتی درس بخوانند و آموزش ببینند، عجیب به نظر می رسید اما امروز نخستین گام ها در این زمینه در کشورمان برداشته شده است. هرچند طبیعی است که هر مسیر تازه ای تا حدودی انسان را نگران کند به ویژه وقتی که پای فرزندانمان به میان بیاید.

 واقعیت این است که چه ما دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم دنیا در حال تغییر است و کلیک ها نقش مهمی در زندگی این روزهایمان دارند. پس در این روزگار کسانی برنده خواهند بود که بتوانند از امکانات موجود در راستای اهداف خود استفاده کنند و یکی از این اهداف می تواند تربیت و رشد فرزند باشد.

فرهاد فلاحتی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، گفت: می‌توان اپلیکیشن‌هایی طراحی کرد که با اهدافی همچون ارتباط معلم با دانش‌آموز یا اولیا، تکالیف درسی، مسائل کمک آموزشی و غیره تعریف شده باشد؛ ضمن آنکه این امور در برنامه هوشمندسازی مدارس پیش‌بینی شده است.

او در سخنان خود با انتقاد از این که مدارس و کلاس‌ها بهره‌گیری چندانی از تجهیزات خود نمی برند هوشمندسازی مدارس را در حکم سند پنجم و ششم توسعه کشور دانست که هر ساله در قانون بودجه سنواتی نیز تکرار می‌شود.

فلاحتی در گفتگو با سایت خانه ملت تاکید کرد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش برای هوشمندسازی مدارس اعتبارات می‌گیرد  باید ارزیابی دقیقی از مراکز هوشمندسازی خود داشته باشد.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این که تلقی از هوشمندسازی به تبدیل گچ و کاغذ به کامپیوتر یا تخته سیاه به تخته هوشمند تنزل پیدا کرده و شاید گاهی هم فیلمی در کلاس پخش شود، گفت: متاسفانه بسیاری از مراکز آموزشی در سطح کشور، هوشمندسازی را نصب این تجهیزات تلقی می‌کنند که در بسیاری از کلاس‌ها خاک می‌خورد.

به گفته فلاحتی، هوشمندسازی مدارس بستری برای ارتقا و توسعه آموزش، تعلیم و تربیت است؛ یعنی حضور و غیاب دانش‌آموزان، اطلاع‌رسانی به اولیا و مربیان، استفاده از بالاترین ظرفیت‌های علمی روز دنیا، بهره‌گیری از بالاترین تجهیزات آموزشی و استفاده بیشتر از مسائل مهارتی بر اساس روش‌های نوین.

 

میلیاردها تومان اعتبار برای هوشمندسازی مدارس

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه مجلس قانونی مترقی برای هوشمندسازی مدارس مصوب کرده، گفت: برای تجهیزات هوشمندسازی مدارس میلیاردها تومان اعتبار به آموزش و پرورش تزریق شده ولی مرحله اصلی که استفاده و به کارگیری آنها در ارتقای کیفیت آموزشی است، مورد توجه قرار نمی‌گیرد و فقط به نصب تخته هوشمند، لپ‌تاپ یا یک دستگاه پروژکتور خاتمه پیدا کرده است.

 

هوشمندسازی نیازمند محتوای آموزشی اعم از برنامه، بازی و موبایل است

از سوی دیگر، امین امیرشریفی مدیرعامل پلتفرم موبایلی «بازار» با اشاره به گزارش سال کافه بازار از صنعت برنامه ها و بازی های موبایلی، از ارائه حدود  ۲۷ هزار اپلیکیشن آموزشی در بازار خبر داده و بر لزوم فعالیت بیشتر در حوزه کودکان اعم از برنامه های آموزشی و بازی ها تاکید کرده است. به گفته وی "حتی بازی‌ها هم اثرات جدی در آموزش دارند که باید روی آنها هم کار کرد."

به گفته او " با توجه به این‌که شمار قابل توجهی از ۴۰ میلیون کاربر کافه بازار را قشر دانش‌آموز تشکیل می‌دهند، می‌توان از همین ابزار برای آموزش استفاده کرد."

او با اشاره به پشتوانه ارتباط کافه بازار با تولیدکنندگان محتوای کشور گفت: "می توان از این پتانسیل برای تولید محتوای باکیفیت و خوب بهره گرفت و کافه بازار می‌تواند به‌عنوان بستر ارائه محتوا به کودک و نوجوان فعالیت کند."

امیر شریفی در مقابل از آموزش‌ و پرورش خواست از تولیدکنندگان محتوا حمایت‌های مالی و معنوی به عمل آورد؛ حمایت هایی از قبیل کم کردن هزینه‌های تولید محتوا، سرعت بخشیدن به روند دریافت مجوزهای این حوزه و در اختیار دادن منابع و دانشی که در آموزش‌ و پرورش قرار دارد.

وی در ادامه به ظرفیت‌هایی نظیر «بازار کودک» اشاره کرد و گفت: مجموعه کافه بازار به تازگی برای تسهیل دسترسی کودکان به محتوای مناسب برای سن آنها و ارائه نرم‌افزارهای حوزه آموزشی و سرگرمی ویژه کودکان ایجاد کرده است.

پیشتر، مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با تاکید بر لزوم توانمندی نظام آموزشی در این زمینه و استفاده  از تمامی ظرفیت‌های تکنولوژی گفت: یکی از این موارد اپلیکیشن‌هایی است که با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی، این روزها بیش از پیش در صحنه تعلیم و تربیت حضور پیدا کرده‌اند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار