با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی،کتابخانه عمومی شهدای روستای ابویسان شهرستان جغتای به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۷۶۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴ 29 July 2019

به گزارش تابناک رضوی، کتابخانه عمومی شهدای روستای ابویسان شهرستان جغتای با حضور رمضانعلی سبحانی فر؛ نماینده مردم سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی؛ حجت الاسلام علی اکبر موحدی پور، امام جمعه شهرستان جغتای؛ حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی؛ مرتضی محبی فر، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان، کتابخانه عمومی شهدای روستای ابویسان شهرستان جغتای به بهره برداری رسید.

 

توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه در تمامی ابعاد است

نماینده مردم شهرستان های سبزوار، جغتای، خوشاب، داورزن و جوین در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: منطقه ما به کار فرهنگی با عنوان زیربنای توسعه یافتگی نیاز دارد و از مردم و مسئولان روستای ابویسان که در این زمینه پیش قدم شده و با تلاش های فرهنگی خود باعث درخشش نام روستا و شهرستان در سطح کشور شدند، تشکر می کنم.

رمضانعلی سبحانی فر ادامه داد: در جامعه ای که به حوزه فرهنگ اهمیت داده می شود،‌ سایر بخش ها نیز با توسعه می یابد و در جایی که حوزه فرهنگ مورد توجه نبوده، سایر امور نیز عقب افتاده است. در شهرهایی که از گذشته دانشگاه وجود داشته و یا میزبان عالم بزرگی بوده و یا حتی یک معلم کار خود را به خوبی انجام داده، پیشرفت بسیار بیشتری دیده می شود.

وی بر ضرورت پیگیری برای ساخت یک کتابخانه عمومی دیگر در شهر جغتای تأکید کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نیز در این مراسم با تشکر از دست اندرکاران کتابخانه عمومی شهدای ابویسان گفت: امروز شاهد نهادی شدن کتابخانه شهدای روستای ابویسان هستیم. این کتابخانه از چندین دهه قبل شروع به فعالیت کرده است و مردم با حضور در متن کار و فعالیت این کتابخانه باعث درخشش نام کتابخانه و روستای خود در سطح کشور شدند.

وی فعالیت فرهنگی مردم روستای ابویسان به ویژه جوانان علاقه مند به کتاب و کتابخوانی را نمونه ای از آتش به اختیاری مد نظر مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: در حال حاضر منابع دولتی برای احداث فضاهای فرهنگی و کتابخانه محدود است و این همراهی و همیاری مردم راهگشاترین مسیر برای پیشبرد اهداف فرهنگی است و مسلما هرجا مردم بیشتر پای کار باشند، دولت هم توجه بیشتری خواهد داشت.

وی شروع فعالیت کتابخانه به صورتی نهادی را آغازی برای تاثیرگذاری بیشتر کتابخانه در منطقه عنوان کرد و ادامه داد: از امروز اتفاقات بهتری در حوزه فرهنگی روستا و حتی شهرستان شاهد خواهیم بود.

وی با ابلاغ سلام دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مردم روستای ابویسان از همکاری مردم روستا در ایجاد کتابخانه، کمک به عملیات ساخت ساختمان کتابخانه و برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی تشکر کرد.

وی کلنگ زنی کتابخانه مرکزی سبزوار را یکی دیگر از برنامه های اداره کل کتابخانه های عمومی استان معرفی کرد و گفت: امید است در سال جاری با مساعدت مردم و خیران شاهد آغاز به کار فضاهای بیشتر کتابخانه ای در سطح شهرستان جغتای باشیم.

روستای ابویسان الگوی فعالیت های فرهنگی مردمی است

مرتضی محبی فر، فرماندار جغتای نیز در  این مراسم با ابراز خوشحالی از آغاز به کار کتابخانه شهدای ابویسان و نهادی شدن این کتابخانه گفت: تلاش و پیگیری های مردم و برگزاری برنامه های فرهنگی و ترویجی در روستای ابویسان، این روستا را مستحق کسب عنوان روستای دوستدار کتاب کرد که این موفقیت در سال ۹۳ محقق شد و امروز نیز با آغاز به کار رسمی کتابخانه موفقیت دیگری برای این روستا کسب شد.

وی ادامه داد: فعالیت کتابخانه عمومی روستای ابویسان از ابتدا تاکنون نمونه ای از یک کار مردمی است و امیدواریم در آینده نیز با حضور و مشارکت مردم، شاهد اتفاقات بزرگ فرهنگی در روستای ابویسان باشیم.

فرماندار جغتای خاطر نشان کرد: در حال حاضر کتابخانه عمومی نهادی شهدای جغتای و کتابخانه عمومی مشارکتی روستای ریواده عبدل آباد در شهرستان فعالیت می کنند و افتتاح کتابخانه شهدای ابویسان آغاز فعالیت سومین کتابخانه عمومی برای بیش از ۵۰ هزار نفر از مردم شهرستان جغتای خواهد بود.

 

احداث کتابخانه منشا خیر و برکت است

حجت الاسلام علی اکبر موحدی پور، امام جمعه جغتای نیز ضمن تقدیر از کسانی که در احداث و شروع فعالیت کتابخانه عمومی شهدای جغتای نقش داشتند، گفت: حوزه فرهنگ و به تبع آن کتاب و کتابخوانی در کشور ما مظلوم است و اعتبارات کمی در این حوزه هزینه شده است و لازم است مجلس شورای اسلامی در این زمینه توجه بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: در روستای ابویسان علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی فضای مناسبی را برای مراجعه مردم و مطالعه فراهم کردند و با این کار منشا خیر و برکت شده اند.

امام جمعه جغتای با ذکر مثالی از شیوه کسب علم و دانش توسط عالمان دین و تحمل سختی ها و مرارت ها  برای به دست آوردن کتاب های مورد نیاز خود، گفت: وقتی فضای خوبی برای مطالعه فراهم شده است، همه مردم باید از این فضا استفاده کنند و بعد از کسب علم و دانش، دانسته های خود را به کار ببندند.

گفتنی است، کتابخانه عمومی نهادی شهدای جغتای در فضایی به مساحت ۲۷۹ مترمربع با زیربنای ۱۳۲ مترمربع آماده بهره برداری و ارائه خدمات کتابخانه ای به علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در روستای دوستدار کتاب ابویسان شهرستان جغتای است. فعالیت های فرهنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی در روستای ابویسان از سال  ۱۳۵۷ با ایجاد یک باب کتابخانه عمومی به مساحت ۲۰ مترمربع آغاز و در سال ۱۳۸۶ به همت جوانان روستا به شیوه ای کاملا مردمی از سر گرفته شد و با کسب عنوان برتر در اولین جشنواره ملی روستاهای دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۳ و اهدای جایزه نقدی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه ساخت کتابخانه توسط دهیاری فراهم شد. با موافقت دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۹۶ مبلغی جهت تکمیل پروژه به این کتابخانه تعلق گرفت. در سال جاری کتابخانه عمومی شهدای ابویسان در قالب تفاهم نامه با نهاد کتابخانه های عمومی کشور به مدت ۲۰ سال به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شد.6

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار