معاون عملیات پالایشگاه گاز ایلام:
معاون عملیات پالایشگاه گاز ایلام گفت: این پالایشگاه بالاترین مقدار فروش گاز مایع خام در ۱۰ سال اخیر و بیشترین میزان گاز پالایش‌شده تحویلی به خط سراسری را در سه سال اخیر ثبت کرد.
کد خبر: ۷۶۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 05 August 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ عابدین زرگوشی  افزود: بیشترین مقدار گاز تصفیه‌شده تحویلی به خط سراسری در سال ۹۷ به نسبت سه سال اخیر، بالاترین مقدار فروش گاز مایع خام (LPG) در سال ۹۷ در مقایسه با ۱۰ سال اخیر، پایداری تولید در واحدهای بازیافت گوگرد (SRU) با تولید یکی از خالص‌ترین گوگردهای کشور و نیز پایداری تولید و فروش میعانات گازی، از تازه‌ترین رکوردهای ثبت‌شده پالایشگاه گاز ایلام است.

وی گفت: مقدار فرآورده‌های پالایشگاه گاز ایلام پارسال با در نظر گرفتن بهبود و اصلاح فرآیندهای بهره‌برداری و انجام تعمیرات موثر و رفع مشکلات فنی در واحدهای مختلف فرآیندی پالایشگاه نسبت به سال‌های پیش از آن رشد قابل توجهی داشته ضمن اینکه این این پالایشگاه در زمینه بومی‌سازی قطعات و تجهیزات نیز گام‌های موثری برداشتهاست.

معاون عملیات پالایشگاه گاز ایلام همچنین اظهار داشت: تعداد قابل ملاحظه‌ای از قطعات یدکی تجهیزات دوار از قبیل پمپ، کمپرسور، توربین، تجهیزات ثابت و مخازن تحت فشار، فیلترهای فرآیندی و فیلترهای تجهیزات مکانیکی، مواد شیمیایی مصرفی، روغن‌های صنعتی، قطعات لاستیکی، اورینگ و قطعات یدکی شیرآلات با استفاده از توان ساخت داخل به همت شرکت‌های ایرانی با کیفیت قابل قبولی ساخته شده و با موفقیت جایگزین نمونه خارجی شده است.
وی گفت: مهم‌ترین قطعات یدکی ساخته شده از سوی شرکت‌های داخلی در سال ۹۷، ساخت ماده شیمیایی مولکولارسیو، قطعات یدکی توربین‌های گازی و انواع فیلترهای گاز و حدود ۵۰۰ قطعه یدکی برای انواع تجهیزات مختلف بوده است.

به گفته وی شناسایی شرکت‌های توانمند داخلی، اجرای مهندسی معکوس برای ساخت قطعات یدکی و نیز جایگزینی مواد شیمیایی خارجی با نمونه ساخت داخل یکی از اولویت‌های این شرکت همسو با تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است.

پالایشگاه گاز ایلام در 25 کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام و 12 کیلومتری غرب شهر چوار قرار دارد.

این پالایشگاه به منظور فرآورش گاز میدان گازی تنگ بیجار جهت گازرسانی به شهرهای استان ایلام و سایر مناطق غربی کشور از طریق خطوط انتقال گاز سراسری و همچنین استحصال اتان و هیدروکربن های سنگین شامل گاز مایع ( C3+ ) و مایعات گازی ( C5+ ) جهت تامین خوراک واحد الفین پتروشیمی ایلام احداث شده است.

ظرفیت فاز اول 8/6 میلیون متر مکعب در روز می باشد که با اضافه شدن 4/3 میلیون متر مکعب در این فاز ظرفیت نهایی پالایشگاه تا 2/10 میلیون متر مکعب افزایش می یابد.

هدف از اجرای این واحد کمک موثر به تثبیت جریان گاز غرب کشور و همچنین افزایش 50 درصدی خوراک تحویلی به پتروشیمی ایلام عنوان شده است.

فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام در مجاورت 2 واحد فعلی پالایشگاه و در محل پیش بینی شده تاسیس خواهد شد. و از تمامی سرویس های جانبی پالایشگاه از قبیل آب، برق، بخار، سوخت گاز ، هوای ابزاردقیق و سایر سرویس ها استفاده خواهد کرد./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار