محمدرضا اکبری گفت: متاسفانه افزایش رهن و اجاره موجب می شود افراد مناطق حاشیه ای را برای سکونت انتخاب کنند و به شهرستان های مجاور سرازیر شوند که در حال حاضر نمونه آن را از تهران به کرج و هشتگرد شاهد هستیم.
کد خبر: ۷۶۹۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲ 06 August 2019
به گزارش «تابناک البرز»؛ بیشترین درصد خانوارهای اجاره نشین به ترتیب در استان‌های تهران با 43.5 درصد، البرز با 41 درصد، قم 39.3 درصد، کرمانشاه 35.2 درصد و خراسان رضوی با 34.2 درصد تعلق داشته است. 
بر اساس آمار سرشماری خانوارهای اجاره نشین از 26.7 درصد در کل کشور در سال 1390 به 30.7 درصد افزایش یافته است و این روند باعث کوچ تهرانی ها به البرز شده است.  
یک کارشناس ارشد مسائل اقتصادی درباره افزایش درصد اجاره نشینی در کشور پس از رشد ناگهانی قیمت ها در بازار ارز، طلا و ... گفت: پس از خروج یک جانبه ترامپ از برجام و عدم توانمندی اروپا و سایر کشورهای متعهد به برجام در راستای تامین خواسته های ایران، تورم در اقتصاد کشور شکل گرفت.  
محمدرضا اکبری افزود: حجم عظیمی از ماشه نقدینگی کشور کشیده شد و با توجه به وابستگی زیاد اقتصاد ایران به ارز، در سایر حوزه اقتصادی به واسطه گران شدن پول های خارجی و ایجاد مشکلات در واردات کالاهای اساسی و ضروری، به مرور زمان نوسانات اقتصادی روی قیمت ها تاثیر گذاشت.  
وی اظهار داشت: مسکن جزء بازارهایی بود که به تناسب ارز، خودرو، سکه، بورس و ... دیرتر به تورم مبتلا شد، اما همانگونه که دیریترین تاثیر را از گرانی بازارهای موازی به ارث می برد، تاثیر پذیری خود را نیز دیرتر از دست می دهد.  
اکبری تصریح کرد: اگر به دو سال پیش و زمانی که ارز بین 2 الی 4 هزار تومان بود بخش مسکن دیرترین بخشی بود که باید خود را با این قیمت هماهنگ می کرد اما با گرانی یکباره مسکن، افرادی که درآمد ثابت داشتند نتوانستند خود را با این شرایط تطبیق بدهند. 
 وی گفت: غالب افرادی که درصدد خانه دار شدن بودند به دلیل رشد مضاعف قیمت ها در بخش های مختلف جامعه و تورم هیجانی که باعث افزایش قیمت ها شد نتوانستند به این خواسته خود برسند و اجاره مسکن نیز کمرشکن شد.  
اکبری با اشاره امروز انتظار مالک واحدهای مسکونی افزایش رهن و اجاره به تناسب افزایش فیمت مسکن است، افزود: اشخاصی که میزان درآمد آنها با هزینه تطابق ندارد باید از تسهیلات بانکی استفاده کنند که ناچیز است و اقساط آن با درآمد افراد همخوانی ندارد. 
 وی اظهار داشت: متاسفانه افزایش رهن و اجاره موجب می شود افراد مناطق حاشیه ای را برای سکونت انتخاب کنند و به شهرستان های مجاور سرازیر شوند که در حال حاضر نمونه آن را از تهران به کرج و هشتگرد شاهد هستیم.  
اکبری تصریح کرد: متاسفانه جمعیت سربار تهران به کرج و جمعیت سربار کرج به هشتگرد و شهرهای اقماری کوچ می کنند، این روند در غالب شهرها وجود دارد و زمانی می توان درباره این موضوع افق و آینده روشنی دید که عرضه مسکن بتواند خود را سطح تقاضا همگون کند.  
وی گفت: متاسفانه با عدم تحقق روند مذکور قشر متوسط و ضعیف در جامعه نخواهیم داشت، زیرا در حال حاضر قیمت های پائین شهر تهران نیز افزایش پیدا کرده است در حالیکه دو سال گذشته شاهد این افزایش قیمت ها نبودیم.  
کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در خاتمه خاطر نشان داشت: دولت باید با تحریک سمت عرضه تقاضای واقعی را قوی کند تا تقاضا کننده قدرت انتخاب داشته باشد و امیدواریم با توجه به مسکن اجتماعی برای که برای کارمندان در نظر گرفته شده است عرضه و تقاضا به یک تعادل برسد. 
برچسب ها: حاشیه نشینی ، مسکن ، البرز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار