مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد
نیک مرام بابیان اینکه طرح کارورزی و طرح یارانه دستمزد کمک‌کاری برای کارفرمایان است، گفت: «استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش یارانه دستمزد به‌عنوان استان پایلوت مشخص شد.
کد خبر: ۷۷۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 11 August 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، پروانه نیک‌مرام مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بابیان اینکه بیش از 12 هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری است، اظهار داشت: «حدود 443 میلیارد تومان سهم استان در تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری است که تا کنون از این تعداد 291 میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و از این مبلغ تخصیصی بیش از 213 میلیارد تومان یعنی حدود 71 درصد جذب‌شده است. سال 97 کهگیلویه و بویراحمد در جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری رتبه 5 کشوری را کسب کرد و جز پنج استان برتر کشور معرفی شد. بیش از 6 هزار فرصت شغلی برای تسهیلات روستایی عشایری پیش‌بینی‌شده و تلاش داریم که این فرصت‌های شغلی به شغل پایدار برسد.»
 
جذب صددرصدی تسهیلات مشاغل خانگی
نیک‌مرام در ادامه با اشاره به اینکه حدود 6 میلیارد تومان سهم استان در تسهیلات مشاغل خانگی بوده، بیان داشت: «اولین سالی است که کهگیلویه و بویراحمد توانسته تسهیلات مشاغل خانگی را تقریباً صد در صد جذب کند، بدین ترتیب که در سال‌های گذشته نمی‌توانستیم این سهمیه را جذب کنیم؛ سال گذشته حدود 5 میلیارد و 240 میلیون تومان تسهیلات مشاغل خانگی به متقاضیان پرداخت شد. همچنین هرساله ارزیابی‌هایی در وزارت کار وجود دارد که اداره کل کار کهگیلویه و بویراحمد برای اولین بار در حوزه ارزیابی ادارات، جز استان‌های برتر در این زمینه شناخته‌شده است.»
 
بهره‌برداری از هزار و 439 تعاونی در استان
وی بابیان اینکه بخش تعاون یکی از بخش‌های مهم اقتصادی است، گفت: «3 هزار و 213 تعاونی در استان ثبت‌شده که حدود هزار و 439 تعاونی در حال بهره‌برداری هستند. تلاش کرده‌ایم که تعاونی‌های فعال، غیرفعال و نیمه فعال از هم منفک شوند، تعاونی‌هایی که فعالیت دارند شناسایی و به تعاونی‌های غیرفعال که مشکل مالی دارند تسهیلات اداره کار پرداخت شود؛ بسیاری از تعاونی‌ها نیز از این طرح‌ استفاده کرده‌اند. حدود 8 تعاونی این استان جز تعاونی‌های برتر کشور شناخته‌شده‌اند و 2 تعاونی دیگر هم به‌عنوان تعاونی برتر در حال ثبت است.»
 
ارسال بیش از 2 هزار دادخواست دعاوی کارگری به هیئت‌های تشخیص
نیک‌مرام بابیان اینکه رسیدگی و حل‌وفصل اختلافات کارگری و کارفرمایی از اولویت‌های این اداره کل است، اظهار داشت: «سال 97 بیش از 2 هزار دادخواست درزمینهٔ دعاوی کارگری به هیئت‌های تشخیص استان داده‌شده است که این دادخواست‌ها در مراجع حل و اختلاف رسیدگی و صدور رأی شدند. خوشبختانه تنش‌های کارگری در استان بسیار اندک بوده است.»
 
طرح یارانه دستمزد؛ سناریوی جدید دولت برای جلوگیری از بیکاری
وی بابیان اینکه طرح کارورزی و طرح یارانه دستمزد کمک‌کاری برای کارفرمایان است، گفت: «استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش یارانه دستمزد به‌عنوان استان پایلوت مشخص شد، این استان جز 8 استانی است که به‌عنوان استان پایلوت دیده‌شده و فقط شهرستان‌های استان مشمول این طرح هستند؛ در طرح یارانه دستمزد 40 درصد از حقوق مزایای کارگران را دولت پرداخت می‌کند و 60 درصد آن را کارفرما پرداخت خواهد کرد. شرایط سنی طرح یارانه دستمزد 35 سال و مدرک دیپلم است؛ و این کمک بسیار خوبی برای فرزندان این استان است که همه می‌توانند از این طرح استفاده کنند؛ سهمیه استان در یارانه حقوق دستمزد 12 میلیارد و 830 میلیون تومان است. لازم به ذکر هست که پیشنهاددهنده این طرح اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد جهت حمایت از کارفرمایان، تشویق اشتغال و اشتغال جدید بوده است.»
 
ابهام «پول‌پاشی» در تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به لیست وام‌گیرندگان استان از محل برنامه قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، اظهار داشت: وزارت کار طرح‌های دستگاه‌های اجرایی استان را در سامانه منتشر کرد. دستگاه‌های اجرایی استان این تسهیلات را به متقاضیان پرداخت می‌کند و کارگروه فنی در اداره کار و کارگروه اشتغال هیچ نقشی در پرداخت ندارد، طرح‌هایی که اداره کار پرداخت می‌کند کاملاً با دستگاه‌های اجرایی متفاوت است و متأسفانه دستگاه‌های اجرایی استان تسهیلات را به متقاضیان خودرو، آرایشگر و قصاب پرداخت کردند و وزارت کار این لیست را منتشر کرد، به همین جهت ابهاماتی در لیست تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی و عشایری به وجود آمد. تأکید می‌کنم که اداره کار استان کمیته فنی است؛ لیست طرح‌های اداره کار این استان بهمن‌ماه سال 97 را در خبرگزاری‌های کهگیلویه و بویراحمد منتشر کردم تا اگر برادر «نیک‌مرام» متقاضی این طرح‌ها بوده شفاف‌سازی شود و مردم بدانند این تسهیلات به چه افرادی داده می‌شود. جمعاً 4 هزار و 990 طرح روستایی عشایری داشتیم که حدود هزار و 397 طرح در کمیته فنی، نظارت و تائید شد.»
 
پرونده کارخانه قند به کجا رسید؟
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «حکم پرونده کارگران کارخانه قند صادر شد؟» گفت: «کارخانه قند فعلاً تعطیل است و مراجع قضایی تصمیم می‌گیرند و خارج از اختیارات ماست.»
 
نرخ بیکاری ۱۱.۳ درصدی در کهگیلویه و بویراحمد
وی به آخرین آمار بیکاری در استان اشاره کرد و گفت: «طبق آخرین آمار بهار 98، درصد بیکاری استان 11 و 3 دهم درصد است و از مجموعه بیکاران استان 51 و 3 دهم درصد مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که با توجه به پرداخت تسهیلات روستایی کاهش نرخ بیکاری در استان را شاهد بودیم. حدود 93 هزار نفر شاغلین استان مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی هستند. افرادی که از شغل خدماتی، کشاورزی و صنعت اخراج شدند از مزایای بیمه بیکاری اداره کار بهره‌مند می‌شوند که بیش از 996 نفر از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند. »
 
کاهش حوادث ناشی از کار
نیک‌مرام بابیان اینکه امیدوار هستیم واحدهای تولیدی ایمن شوند و ایمنی در کار را به کارگران آموزش دهند تا حتی یک کارگر به‌دلیل سهل‌انگاری فوت نکند، گفت: «سال 97 حدود 3 فوتی در استان ثبت شد که این رقم در سال 96 حدود 6 مورد بود.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار