این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش شاخص کل بورس تهران، پیشروی بورس‌های آسیایی با عقب‌نشینی ترامپ، امتداد خط عرضه در «تسه» ها، ترامپ تعرفه‌های گمرکی گوشی تلفن همراه و لپ تاپ را به تعویق انداخت، حباب سکه به ۸۰ هزار تومان رسید، افزایش بهای اونس جهانی طلا، افزایش ۲۵ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران و خروج ارز برای واردات بیش از ۸ هزار تن پودر نارگیل به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۷۷۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰ 15 August 2019

هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جهش شاخص کل بورس تهران، پیشروی بورس‌های آسیایی با عقب‌نشینی ترامپ، امتداد خط عرضه در «تسه» ها، ترامپ تعرفه‌های گمرکی گوشی تلفن همراه و لپ تاپ را به تعویق انداخت، حباب سکه به ۸۰ هزار تومان رسید، افزایش بهای اونس جهانی طلا، افزایش ۲۵ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران و خروج ارز برای واردات بیش از ۸ هزار تن پودر نارگیل به کشور را در بر دارد.

جهش شاخص کل بورس در آخرین روز کاری بازار سرمایه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش ۴۲۹۴ واحدی معادل ۱.۶۷ درصد به رقم ۲۶۱ هزار و ۳۹۱ واحد رسید. روز گذشته نیز شاهد رشد ۱۲۲۱ واحدی معادل ۰.۴۸ درصدی نماگر کل بورس بودیم. شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۱۱۶۰ واحدی به رقم ۷۰ هزار و ۶۱۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۱۰۷ واحدی معادل ۱.۶۵ درصد، عدد ۶۸ هزار و ۲۷۲ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۴۲ واحدی معادل ۱.۶۵ درصد به رقم ۴۵ هزار و ۷۵۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۵۰۲۸ واحد افزایش معادل ۱.۷۳ درصد را رقم زد و به سطح ۲۹۶ هزار و ۴۱۱ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۳۸۳۸ واحد افزایش معادل ۲.۰۶ درصد به رقم ۱۹۰ هزار و ۲۲۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۵۵۳۹ واحد افزایش معادل ۱.۰۶ درصد همراه بود و عدد ۵۳۰ هزار و ۴۳۹ واحد را به نمایش گذاشت.

جنگ داخلی در بازار خودروی آمریکا آغاز شد/ کشوری که حقوق کارمندان را به ارز مجازی پرداخت می‌کند/ افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت سیب زمینی و گوجه/ دلار ۱۱۷۰۰ تومان ثابت ماند

پیشروی بورس‌های آسیایی با عقب‌نشینی ترامپ

معاملات روز چهارشنبه بورس های منطقه آسیا کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت و افزایش امیدها به حل و فصل اختلافات بین دو اقتصاد برتر جهان بار دیگر شاخص ها را سبزپوش کرد. رئیس‌جمهور آمریکا با به تاخیر افتادن اعمال تعرفه ۱۰ درصدی بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار تا ماه دسامبر موافقت کرد. شاخص "ام اس سی آی" بورس های منطقه آسیا- اقیانوسیه به جز ژاپن با افزایش ۰.۹ درصدی به کار خود خاتمه داد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" ۰.۶ درصد بالا رفت و در هنگ‌کنگ با وجود افزایش اعتراضات مردمی، شاخص "هانگ سنگ" ۰.۵ درصد افزایش یافت. در دیگر نقاط، شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو با ۰.۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل به کار خود پایان داد و شاخص "کسپی" بورس سئول با پیشروی ۰.۸ درصدی نسبت به روز قبل خود بسته شد. با این حال هنوز روشن نبودن دورنمای آینده جنگ تجاری بین آمریکا و چین و سرانجام اعتراضات هنگ‌کنگ، ریسک های زیادی را متوجه بورس های آسیایی در کوتاه‌مدت خواهد کرد.

بازار اوراق مسکن؛ امتداد خط عرضه در «تسه»ها

اوراق وام مسکن در معاملات دیروز هم با فشار عمومی فروش مواجه شدند. فروشندگان «تسه»ها طی روز گذشته در شرایطی به نیروی غالب بدل شدند که نگاه سرمایه‌گذاران عموما معطوف به سهام بورسی و فرابورسی بود. در این روز گرچه امتیاز وام دی ماه۹۶ (تسه۹۶۱۰) توانست برخلاف جو عمومی معاملات رشد ۸/ ۱ درصدی را ثبت کند و به سطح ۴۵ هزار و ۱۰۰ تومانی دست یابد، اما برآیند نیروها از تداوم عرضه‌های قوی در این بازار حکایت داشت. دیروز بهای بیش از ۹۰ درصد امتیازهای مسکن کاهش یافت. کف قیمت به ۴۲ هزار و ۹۰۰ تومان تنزل کرد و سطح ۴۵ هزار و ۷۰۰ تومانی برای سقف قیمت در این بازار به ثبت رسید. قیمت «تسه»ها از ابتدای سال حدود ۱۶ درصد عقب‌نشینی کرده و ضمنا قیمت‌ها از ابتدای خرداد تا به امروز نتوانسته سطح مقاومتی۵۰ هزار تومان را بشکند.

جنگ داخلی در بازار خودروی آمریکا آغاز شد

خودروهایی که روانه بازار داخلی آمریکا می‌شوند، باید استاندارد‌های معینی را در زمینه آلایندگی‌های کربنی و میزان مصرف سوخت رعایت کنند. این استاندارد‌ها ذیل عنوان «قانون اقدام هوای پاک» که پنج سال پیش تصویب شد، اجرایی می‌شوند. با این حال دونالد ترامپ بنا دارد تا به این استاندارد‌ها پایان دهد، اقدامی که بازنده‌های آن محیط ‌زیست و مشتریان آمریکایی هستند و برنده اصلی‌اش شرکت‌های نفتی. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰، برنامه ترامپ ۴۰۰ میلیارد دلار هزینه بر دوش آمریکایی‌ها قرار دهد. این در حالی است که ۱۴ ایالت به رهبری ایالت کالیفرنیا که به آنها لقب «ایالت‌های بند ۱۷۷» داده‌اند اعلام کرده‌اند براساس اختیارات ایالتی خود، استاندارد‌های موردنظرشان را بی‌توجه به نظر دولت فدرال تعیین می‌کنند. اختلاف نظرهای موجود اما طرفین ماجرا را به دادگاه‌های آمریکا کشانده است. ایالت‌های مخالف ترامپ ۳۵ درصد از بازار خودروی آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند و در صورت پیروزی قضایی علیه دولت می‌توانند استاندارد‌هایشان را وضع کنند. این اتفاق موجب ایجاد شکاف در بازار خودروی آمریکا خواهد شد و سردرگمی‌های جدی را برای خودروسازان در زمینه‌های مالی و مقررات آلایندگی خودروها درپی خواهد داشت. جزئیات بیشتر

ترامپ تعرفه‌های گمرکی گوشی‌ تلفن همراه و لپ تاپ را به تعویق انداخت

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا (USTR) با صدور بیانیه­‌ای درخصوص اقدامات آتی آمریکا در جنگ تجاری با چین اعلام کرد، اعمال تعرفه‌های گمرکی بیشتر بر برخی از کالا‌های چینی را تا ۱۵ دسامبر به تعویق خواهد انداخت. دفتر نمایندگی تجاری آمریکا همچنین بیان داشت، اعمال ۱۰ درصد تعرفه­ گمرکی بیشتر بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چینی که تا پیش از این قرار بود از آغاز سپتامبر اجرایی شود، در مورد اقلام به­‌خصوصی به تعویق خواهد افتاد. براین اساس، گوشی­‌های تلفن همراه، لپ­‌تاپ، کنسو‌‌ل‌­های بازی ویدیویی، تعدادی از اسباب‌­باز‌ی‌­ها، صفحه نمایش‌های کامپیوتر و چندین قلم کفش­ و لباس تا ۱۵ دسامبر از اعمال تعرفه‌­های جدید مصون مانده­‌اند. جزئیات بیشتر

کاهش تقاضا در بازار سکه؛ حباب به ۸۰ هزار تومان رسید

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام طرح قدیم ۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان بود که نسبت به ابتدای صبح، ۳۰ هزار تومان کاهش داشت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با کاهش ۳۵ هزار تومانی به رقم ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افت ۵۰ هزار تومانی، ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر ربع سکه بهار آزادی نیز به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل، ۳۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. هر سکه یک گرمی، بدون تغییر بود و به قیمت ۹۸۰ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار به رقم ۴۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. حباب سکه نیز با کاهش تقاضا به رقم ۸۰ هزار تومان رسید که نشان می‌دهد بازار به سمت تخلیه کامل حباب سکه پیش می‌رود.

بهای اونس جهانی طلا افزایش یافت

رویترز: روز گذشته پس از اینکه آمارهای اقتصادی نگرانی در مورد رکود اقتصادی در جهان را تشدید کرد، قیمت طلا افزایش یافت. این فلز گران‌بها که در زمان بحران اقتصادی به عنوان دارایی امن دیده می‌شود، روز سه شنبه به علت بروز نشانه هایی از بهبود جنگ تجاری امریکا و چین، حدود 2 درصد از ارزش خود را از دست داد اما امروز با انتشار آمارهای اقتصادی آلمان چین افزایش یافت. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 11.97 دلار افزایش 1513.48 دلار فروخته شد.

کشوری که حقوق کارمندان را به ارز مجازی پرداخت می‌کند

فایننشیال تایمز: بزودی در نیوزیلند، حقوق ها به ارز مجازی پرداخت می شود. این فرمان توسط اداره امور مالیاتی نیوزیلند به امضا رسیده است. این مصوبه از تاریخ اول  سپتامبر (۱۰ شهریور) شروع به کار خواهد کرد و به مدت سه سال اعتبار خواهد داشت. در این بیانیه آمده که بیت کوین کل دنیا را فتح کرده است. در عین حال، شرایط بسیاری وجود دارد که در صورت تمایل پرداخت حقوق کارمندان به ارز دیجیتال، کارفرما باید آنها را رعایت کند. به عنوان مثال، پرداخت ها باید به صورت مستمر ثابت انجام شوند. به علاوه، ارز دیجیتال انتخاب شده باید قابل تبدیل حداقل به یک واحد پول باشد که به عنوان مناقصه قانونی انجام شود. به گفته کارشناسان، چنین حرکتی به دلیل نوسانات شدید در نرخ های رمزنگاری بسیار خطرناک است. امروزه پرداخت حقوق به ارزهای رمزنگاری نیز در ژاپن انجام می شود و رمزنگاری در این کشور قانونی انجام می‌شود.

افزایش ۲۵ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران

بررسی نتایج طرح «گردآوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور» در فصل زمستان ۱۳۹۷ از سوی مرکز آمار نشان می‌دهد که ۱۸ هزار و ۹۵۳ واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری تهران، پیش‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود ١٢.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود ٢۵.۴ درصد افزایش داشته است. ‏

کسادی اقتصاد جهانی قیمت نفت را شکست

روز چهارشنبه قیمت نفت پس از انتشار اخبار حاکی از کسادی اقتصاد جهانی و افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا، کاهش یافت. این کاهش قیمت تقریبا خاطره تمام سود‌های کلانی که به‌واسطه به‌­تعویق افتادن اعمال تعرفه‌های جدید بر شماری از اقلام چینی عاید بازار شده بود را به فراموشی سپرد. به نقل از رویترز، قیمت معاملات تحویل آتی شاخص نفت خام سبک برنت (Brent، نفت دریای شمال)، با ۱.۸۱ دلار معادل ۳ درصد کاهش روی ۵۹.۴۹ دلار به ازای هر بشکه بسته شد. قیمت معاملات تحویل آتی شاخص نفت خام سبک وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)، با ۱.۸۰ دلار معادل ۳.۱ درصد کاهش روی ۵۵.۳۰ دلار به ازای هر بشکه بسته شد.

افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت سیب زمینی و گوجه

مرکز آمار ایران: متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی بهار ١٣٩٨ منتشر شد که بر اساس این گزارش،  در بخش غلات، در سه ماهه اول سال ١٣٩٨، متوسط قیمت گندم ١٧٢١٠ ریال و متوسط قیمت جو ١٧٨٥١ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣١.١ درصد و ٥٧.٥ درصد افزایش داشته‌اند. در بخش حبوبات، در سه ماهه اول سال ١٣٩٨، متوسط قیمت نخود ٦٠٠١٠ ریال و متوسط قیمت عدس ٥٥٥٤٣ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٣.٨ درصد و ٢٥.٩ درصد افزایش داشته اند. در بخش محصولات جالیزی، در بهار سال ١٣٩٨، متوسط قیمت هندوانه ٨٤٧٢، خربزه ٢٥٦٨٤ و خیار ٢١٥١٠ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥.٦ درصد کاهش و ٥٧.٩ و ٧٩.٥ درصد افزایش داشته‌اند. در بخش سبزیجات، در سه ماهه اول سال ١٣٩٨، متوسط قیمت سیب زمینی ٣٦١٢٣، پیاز ٣٧١٣٤ و گوجه فرنگی ٢٢٢٤٥ ریال بوده که به ترتیب نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥٢٧,٩، ٥٣٩.٢ و ٢٢١.٦ درصد افزایش داشته‌اند.

خروج ارز برای واردات بیش از ۸ هزار تن پودر نارگیل به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۸ هزار و ۸۷۴ تن پودر نارگیل خشک شده از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم پودر نارگیل به کشور ۱۸ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۲۲۸ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۷۳۶ میلیارد و ۲۸۴ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۷۷۱ ریال در آمار گمرک به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که پودر نارگیل از کشور‌های اندونزی، امارات متحده عربی، سوئیس، ویتنام، هند، اندونری و چند کشور دیگر وارد ایران شده است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات پودر نارگیل از کشور اندونزی به حجم بیش از ۳ هزار و ۵۰۱ تن و به ارزش ۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۲۹۸ دلار بوده است.
 
دلار ۱۱۷۰۰ تومان ثابت ماند
 
در پایان معاملات روز گذشته بازار ارز، بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی (بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در سامانه نظارت ارز توسط بانکها و صرافی‌های مجاز کل کشور است)؛ هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 11650 تومان خریداری شد و به قیمت 11700 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. این نرخ نسبت به روز سه شنبه، بدون تغییر بود. همچنین هر اسکناس یورو در بازار دیروز، به نرخ 13150 تومان خریداری شد و در مقابل به قیمت 13200 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. 
 
امسال ۶.۶۸۰ میلیارد یورو ارز صادراتی وارد نیما شد
 
براساس جدیدترین آمارهای اتاق بازرگانی تهران، از ابتدای مرداد ماه سال ۱۳۹۷ تا ۲۰ مردادماه سال ۱۳۹۸ میزان ارز وارد شده به سامانه نیما، ۱۷ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو بوده است و از ابتدای سال تاکنون نیز شش میلیارد و ۶۸۰ میلیون یورو ارز وارد سامانه نیما شده است. از این رقم‌ها حدود ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو ارز در سامانه نیما از مردادماه سال ۱۳۹۷ تا مردادماه سال ۱۳۹۸ برای واردات خریداری شده و از ابتدای سال تا ۲۰ مردادماه سال ۱۳۹۸، شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو در این سامانه به منظور واردات خرید شده است.
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار