۵۰ درصد پایتخت‌نشینان کلسترول، ۳۰ درصد دیابت کنترل نشده و ۲۰ درصد نیز اضافه وزن دارند درحالی که کمتر از یک درصد آنان از دوچرخه استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۷۷۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ 21 August 2019

به گزارش تابناک تهران؛ نیمی از این دیابتی‌ها از بیماری خود مطلع نیستند، ۳۰ درصد ساکنان تهران تری‌گلیسیرید دارند و از هر هشت نفر، یکی فشار خون دارد و شهردار تهران مُصر است در همه جلسات مرتبط با حوزه سلامت یا ترافیک، این آمارها را تکرار کند.

خبرنگارانی هم که پای ثابت جلسات شهردار هستند بارها از تکراری بودن این آمارهای پیروز حناچی گلایه کرده‌اند اما چهاردهمین شهردار پایتخت پس از انقلاب همچنان اصرار دارد که باید این آمار را تکرار کرد.

شهردار ۵۵ ساله تهران همچنین از نخستین روزهایی که روی صندلی ساختمان خیابان بهشت تکیه زد دوچرخه‌سواری‌اش را هم آغاز کرد و هرچقدر از او انتقاد کردند، کوتاه نیامد؛ گفتند شیب شهر تهران طوری نیست که دوچرخه‌سواری در آن توجیه داشته باشد، گفت که باید دوچرخه‌سواری را ترویج داد؛ گفتند هزینه خرید دوچرخه برای مردم گران است، گفت باید دوچرخه سواری را فرهنگ‌سازی کرد و در مقابل همه انتقادها یک موضع گرفت و تاکنون هم روی حرفش ایستاده است.

حرفی که خیلی از کارشناسان آن را تایید می‌کنند و آمارها نیز نشان می‌دهد که موضع حناچی درست بوده زیرا آمار استفاده‌کنندگان از دوچرخه در حال رشد و استقبال از این وسیله زیادتر شده است.

این افزایش آمار را مسئولان شرکت خصوصی ارائه دهنده دوچرخه هوشمند اشتراکی موسوم به «بیدود» بیان کرده و گفته است که تعداد افرادی که به این مجموعه پیوسته‌اند تنها باوجود استقرار ایستگاه های دوچرخه در سه منطقه پایتخت از ۲۰۰ هزار نفر گذشته است.

این آمار منهای شهروندانی است که خودشان دوچرخه دارند و با ایجاد مسیرهای اختصاصی دوچرخه، هرروز شاهد افزایش شمارشان در سطح خیابان‌ها هستیم.

کلیدواژه و نقطه عطف سخنان شهردار تهران البته خیلی پیچیده و طولانی نیست، وی اصرار دارد تا دیدگاه شهروندان را به مقوله سلامت‌شان دستکاری نکنیم و آگاه‌سازی‌های لازم را در این زمینه افزایش ندهیم، نمی‌توانیم شاهد حل سایر مشکلات دیگر شهر نیز باشیم.

وی بارها از رسانه‌ها تقاضا کرده است که وضعیت سلامت پایتخت‌نشینان را به مردم اطلاع‌رسانی کنند و از مردم بخواهند که این مساله را به «دغدغه عمومی» تبدیل کنند.

در راستای همین دیدگاه، امروز شهرداری تهران تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان نظام پزشکی کشور امضا کرد؛ این تفاهم‌نامه به بهانه افتتاح مرکز آنکولوژی مرکز درمانی شهرداری منطقه ۶ تهران بین پیروز حناچی به نمایندگی از شهرداری و محمدرضا ظفرقندی از نظام پزشکی در حضور معاون کل وزارت بهداشت و رییس شورای اسلامی شهر تهران به امضا رسید.

در قالب این تفاهم‌نامه محورهای مختلفی برای همکاری مشترک اجزای مختلف شهرداری با زیرمجموعه‌های سازمان نظام پزشکی، پزشکان، مطب‌ها و ... تدوین شده اما محور اصلی و مهم آن همان آگاه‌سازی جامعه در مقوله سلامت است.

البته رییس نظام پزشکی، معاون کل وزارت بهداشت و شهردار تهران امروز برای رسیدن به مراسم امضای تفاهم‌نامه از دوچرخه استفاده و بعد از این مراسم هم از بیمارستان سینا بازدید کردند.

سبک بد زندگی

از جمله نکات مهمی که در این مراسم مورد اشاره قرار گرفت سبک نامناسب زندگی شهروندان ساکن تهران است؛ رییس سازمان نظام پزشکی بد بودن سبک زندگی را یکی از مشکلات حوزه سلامت برشمرد و بر ضرورت اصلاح آن تأکید کرد و گفت:‌ افزایش سطح سواد سلامت شهروندان به‌ویژه در پایتخت بسیار حیاتی است.

 محمدرضا ظفرقندی افزود: افزایش سطح سواد سلامت مردم می‌تواند در مکان‌های شهری از جمله مترو، اتوبوس و... ترویج داده شود که یکی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

مهمترین عامل مرگ جوانان پایتخت

وی تروما (ضربه) را یکی از مسائل شهر تهران که بیشترین آمار مربوط به عمر از دست رفته را به خود اختصاص داده ذکر و خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان ما در پایتخت به دلیل تصادفات با موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند که باید در این زمینه با برنامه‌ریزی و حمایت کمک کرد این مساله با اصلاح روش حل شود. 

۳۲ درصد تهران‌نشینان نیازمند مداخله روانپزشکی

حریرچی با اشاره به اینکه تهرانی‌ها از نظر آلودگی هوا، ترافیک، چاقی و اضافه وزن در مقایسه با سایر نقاط کشور مشکلات بیشتری دارند تصریح کرد: برخی آمارها نشان می‌دهد ۳۲ درصد و برخی ۲۴ درصد از افراد ساکن در تهران نیازمند مداخله روانپزشکی هستند که البته این به معنای وجود مشکل حاد در این افراد نیست

ذرات معلق ۳ برابر استاندارد جهانی

شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ مقابله با افسردگی را با شعار «بیایید گفت و گو کنیم» نام‌گذاری کرد؛ به هر حال یکی از آرزوهای خانواده‌ها فرصت بیشتر باهم بودن در زندگی شهری است. اگر برخی شاخص ها و آمارها را مقایسه کنیم، تهران در آموزش و بهداشت و درمان از بسیاری از استان‌ها عقب‌تر است.

وی در ادامه با تشریح آمارهای مربوط به سلامت و بیماری های شهروندان ساکن در تهران گفت:‌ باوجود همه تلاش‌ها در زمینه ارتقای کیفیت سوخت و جدی گرفتن معاینه فنی خودرو، سال گذشته ۲۰ درصد ذرات معلق کاهش یافت اما این میزان نیز سه برابر استاندارد جهانی است. 

شهردار تهران همچنین درباره تاکیدش بر دوچرخه سواری نیز اظهارداشت:‌ دوچرخه مد (نوع) اصلی حمل و نقل نیست اما پیامی برای تغییر شیوه زندگی است. 

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به آمارهای سلامت می‌تواند وضعیت را بدتر کند خاطرنشان کرد: من راهی کوتاه‌مدت‌تر از همکاری مردم نمی‌دانم زیرا به ازای پیوستن هر نفر به کمپین دوچرخه، یک خودرو شخصی کاهش می‌یابد آن هم در شرایطی که ۴۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای شخصی است.

موتورهای مرگ و آلاینده

حناچی در ادامه با اشاره به سخنان رییس سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص آمار بالای تروما(ضربه) در تهران گفت: برخلاف بسیاری از کشورها ۹۰ درصد حمل و نقل در ایران روی جاده هاست. 

شهردار تهران اضافه کرد: سالانه ۷۰۰ نفر در تهران در تصادفات کشته می‌شوند که ۳۵۰ نفر آن به طور مستقیم بر اثر تصادف با موتور و ۳۵۰ نفر دیگر به طور غیرمستقیم به موتورسواران مربوط می شود. 

وی افزود: همچنین بسیاری از تصادفات منجر به فوت در ۳۰ کیلومتری مبادی ورودی شهرها رخ می‌دهد که این نیز بی‌ارتباط با موتورسواران نیست که باید از این مساله که موتور وسیله‌ای برای دور زدن قانون است عبور کنیم. 

حناچی با بیان اینکه ۲۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به موتورهای کاربراتوری است گفت: باید با اطلاع رسانی و کمک خواستن از مردم به کاهش آلودگی هوای تهران نیز کمک کنیم.

محورهای تفاهم برای سلامت انسان‌ها

این سخنان در حالی است که مهمترین محور این تفاهم‌نامه زمینه‌سازی برای ترویج فرهنگ سلامت بین شهروندان و آگاهی بخشی با این موضوع نزد ساکنان پایتخت اعلام شده است.

براساس این تفاهم‌نامه به منظور بالابردن سطح سواد سلامت عمومی از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزش همگانی شهری مرتبط با شهرداری تهران، ارتقای آموزش سلامت عمومی با بهره‌گیری از ظرفیت مطب‌های خصوصی، عمومی، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های مرتبط با سازمان نظام پزشکی همکاری های مشترک شکل می‌گیرد. 

تأمین شرایط همکاری جامعه پزشکی به منظور مشارکت بیشتر در فعالیت‌های عام‌المنفعه شهری، همکاری مشترک در ارائه خدمات بشردوستانه پزشکی در مناطق کمتر برخوردار شهری و گروه‌های آسیب‌پذیر و تلاش برای ارتقای سلامت گروه‌های آسیب‌پذیر شهری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی فیزیکی طرفین از جمله دیگر مفاد این تفاهمنامه اعلام شده است.

پویش پنجشنبه‌های نیکوکاری پایتخت

در قالب همین تفاهم‌نامه که از ابتدای شهریور ماه امسال تا مرداد ماه ۱۴۰۱ زمان اجرای آن اعلام شده است، پویش مربوط به پنجشنبه‌های نیکوکاری نیز با کمک پزشکان به منظور ارائه خدمات درمانی بهتر و بیشتر بویژه در مناطق جنوبی شهر تهران آغاز به کار کرد.

حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در این زمینه توضیح داد: در قالب این پویش ساعات ارائه خدمات درمانی بویژه در مناطق جنوب پایتخت افزایش پیدا می‌کند و زمینه حضور بیشتر پزشکان به‌خصوص پزشکانی که دسترسی به آنان سخت است فراهم شد. 

وی اظهارداشت: پویش پنجشنبه‌های نیکوکاری یکی از بندهای تفاهم‌نامه با سازمان نظام پزشکی کشور است که براساس آن بسیاری از پزشکان متخصص وقت خود را برای ارائه خدمات به اقشار آسییب دیده، طبقات پایین و مکانی که دسترسی کمتری به خدمات پزشکی دارند صرف می‌کنند. 

چوبینه افزود: این خدمات به صورت رایگان به عموم مردم و اغلب در مناطق پایین شهر تهران ارائه می‌شود اما در هر مکانی که بستر و فضا برای آن فراهم باشد نیز این کار انجام خواهد شد. 

در شرایطی که حال سلامت شهر تهران و ساکنان آن خوب نیست؛ به نظر می‌رسد آگاه‌سازی شهروندان نسبت به این مقوله از یک سو و تامین زیرساخت‌های توسعه حمل و نقل عمومی به منظور کاهش استفاده از خودروشخصی و در ازای آن افزایش استفاده از دوچرخه سواری یا پیاده روی و ورزش، می‌تواند راهکار بسیار موثر و راهگشای تامین سلامت مردم و نیز حل مشکلات آلودگی و ترافیک پایتخت باشد؛ و این آگاه‌سازی جز با مشارکت همه نهادهای متولی، رسانه‌ها و تمرکز بر فعالیت‌های کارشناسی رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی کارشناسی میسر نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار