دوران یائسگی نیاز به درمان پزشکی ندارد. در عین حال می توان درمان را روی بهبود علائم، پیشگیری یا درمان مشکلات مزمنی که با افزایش سن بروز می کنند، متمرکز کرد.
کد خبر: ۷۷۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲ 23 August 2019

به گزارش تابناک کرمان، یائسگی دورانی است که طی آن با ایجاد تغییراتی در سطوح هورمون های بدن بانوان، دستگاه تولید مثلی آنها دچار تغییراتی خواهد شد که نمود های از قبیل نامنظم شدن تا قطع قاعدگی، گرگرفتگی و ... را به دنبال خواهد داشت. گرچه دیر یا زود این اتفاق بالاخره رخ می دهد اما می توان با کمک روش های پزشکی و خانگی عوارض ناشی از آن را تا حدی بهبود بخشید.

درمان علائم یائسگی با دارویی 
دوران یائسگی نیاز به درمان پزشکی ندارد. در عین حال می توان درمان را روی بهبود علائم، پیشگیری یا درمان مشکلات مزمنی که با افزایش سن بروز می کنند، متمرکز کرد. درمان ها عبارتند از:
1- هورمون درمانی برای کاهش علائم یائسگی
استروژن درمانی بهترین و موثرترین روش برای بهبود برخی از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی است. پزشک برای بهبود علائم، بسته به سابقه پزشکی و خانوادگی شما، حداقل میزان هورمون استروژن را در کوتاه ترین چارچوب زمانی تجویز می کند. اگر شما هنوز رحم خود را دارید ممکن است پزشک علاوه بر هورمون استروژن، هورمون پروژسترون را نیز تجویز کند. استروژن مانع از بین رفتن تراکم استخوانی می شود. استفاده طولانی مدت از هورمون درمانی ممکن است باعث بروز برخی مشکلات در سیستم قلب و عروق یا سرطان پستان شود. اما استفاده از هورمون قبل از آغاز دوران یائسگی فواید زیادی برای برخی از خانم ها دارد. شما می توانید با پزشک درباره فواید و مضرات استفاده از هورمون درمانی صحبت کنید و با اطمینان خاطر این روش را انتخاب کنید.
2- بهبود خشکی واژن یائسگی با استروژن واژینال
یکی از شایع ترین و گاها آزار دهنده ترین نشانه های یائسگی خشکی واژن است. ممکن است پزشک برای بهبود خشکی واژن استفاده مستقیم از کرم های واژن و یا قرص واژینال توصیه کند. در این روش فقط مقدار کمی استروژن آزاد می شود که توسط بافت واژن جذب می شود. این روش به بهبود خشکی واژن، احساس ناراحتی هنگام برقراری رابطه جنسی و برخی علائم ناراحت کننده هنگام ادرار کردن، کمک می کند.
3- کاهش گرگرفتگی ناشی از یائسگی با دوز کم داروی ضد افسردگی
برخی از داروهای ضد افسردگی در گروه دارویی بازدارنده های باز جذب انتخابی سروتونین (SSRIs) قرار می گیرند که به کاهش گرگرفتگی ناشی از یائسگی کمک می کنند. گاهی اوقات پزشک برای درمان گرگرفتگی خانم هایی که به دلیل وجود برخی از بیماری ها نمی توانند هورمون استروژن مصرف کنند یا خانم هایی که دچار اختلالات خلقی شده اند، داروی ضد افسردگی با دوز کم تجویز می کند.
4- گاباپنتین و کاهش گرگرفتگی شبانه ناشی از یائسگی
تاثیر گاباپنتین در درمان تشنج ثابت شده علاوه بر این گاباپنتین به کاهش گرگرفتگی نیز کمک می کند. این دارو به خانم هایی که نمی توانند از روش استروژن درمانی استفاده کنند یا گرگفتگی شبانه دارند توصیه می شود.
5- کلونیدین و کاهش گرگرفتگی یائسگی
این دارو به صورت قرص برای درمان فشارخون بالا و بهبود گرگرفتگی تجویز می شود.
6- داروهای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان
براساس نیاز فرد پزشک برای پیشگیری یا درمان پوکی استخوان این داروها را تجویز می کند. داروهای گوناگونی برای جلوگیری از کاهش تراکم و شکستگی استخوان وجود دارد در عین حال ممکن است پزشک برای تقویت استخوان ها مکمل های ویتامین D، توصیه کند.
قبل از تصمیم برای انتخاب هر روش درمانی با پزشک درباره شرایط خود، مضرات و فواید هر روش مشورت کنید. با گذشت هر سال شرایط شما تغییر می کند بنابراین برای تغییر و انتخاب روش مناسب باید به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان علائم یائسگی
سبک زندگی و میزان اطلاعاتی که انتظارات شما را از دوران یائسگی شکل می دهد، بر تجربه ایی که از این دوران خواهید داشت بسیار موثر است. توجه به جنبه های گوناگون زندگی که در این بخش به آنها اشاره می کنیم می توانید علائم دوران یائسگی را درمان یا از شدت آنها کم کنید. این تاثیرات طولانی مدت است و نمی توانید در مدت کوتاه به نتیجه مورد نظر برسید.
1- به تغذیه خود توجه کنید
مصرف شکر، مواد غذایی چرب و تنقلاتی که فاقد مواد مغذی هستند را قطع کنید. میوه، سبزیجات، غلات کامل (در صورت امکان ارگانیک)، ماهی و گوشت بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. گوشت قرمز و لبنیات کمتر مصرف کنید.
2- تمرینات ورزشی انجام دهید
در روز حداقل 30 دقیقه تمرینات ورزشی انجام دهید. اگر قبلا تمرینات ورزشی انجام نمی دادید اکنون می توانید با روزی 30 دقیقه پیاده روی (هرروز) انجام تمرینات ورزشی را آغاز کنید.
3- سیگار کسیدن را ترک کنید و مصرف نوشیدنی های الکلی را کم کنید
به عنوان مثال می توانید فقط زمانی که با دوستان خود هستید و از بودن با آنها لذت می برید کمی بنوشید.
4- استرس خود را درمان کنید
درمان استرس تاثیر چشمگیری روی علائم یائسگی دارد. برای کاهش استرس می توانید از یوگا مدیتیشن یا روش های گونگون ریلکسیشن کمک بگیرید.
هر تغییری که به داشتن سبک زندگی سالم تر منجر می شود، تاثیر فراوانی در بهبود و کاهش درد و علائم استرس زا دارد.
بیشتر خانم ها تمایل به درمان علائم بدون مصرف دارو دارند. گرچه گاهی اوقات برای کنترل علائم باید برخی داروها یا HRT )برای محدود کردن زمان (را مصرف کنند. بسیاری از شما می دانید با تغییر سبک زندگی و درمان هایی مانند طب سوزنی، هومیوپاتی، رفلکسولوژی یا فلدن کرایس می توان بسیاری از علائم را درمان کرد.
منبع: نی نی پلاس
انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار