معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد خبر داد؛
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از بررسی طرح ترافیک هسته مرکزی و پیرامون حرم مطهر خبر داد.
کد خبر: ۷۷۴۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸ 24 August 2019

به گزارش تابناک رضوی، خلیل الله کاظمی با بیان این مطلب افزود: در این طرح سه موضوع ایجاد پارکینگ در مبادی منتهی به حرم مطهر، تقویت سیستم حمل و نقل عمومی و در انتها ایجاد محدودیت ترافیکی برای خودروهای شخصی مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۵-۳۰ درصد ترددها از مبادی حرم مطهر عبوری است که اگر این ترددها محدود و از مسیرهای دیگری انجام شود، شاهد کاهش ترافیک در هسته مرکزی خواهیم بود البته قبل از محدودیت ترافیک باید اقداماتی از قبیل احداث پارکینگ و تقویت سیستم حمل و نقل عمومی دراین محدوده انجام شود.

وی تصریح کرد: لذا در طرح ترافیک هسته مرکزی شهر احداث پارکینگ در میدان شهدا، بسیج، شهید گمنام و نواب صفوی پیش بینی شده است. هر چند که باید در کنار استفاده از پارکینگ فرهنگ استفاده و محدودیت ترافیکی نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا اکنون پارکینگ آرمان با ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ خودرو در میدان ۱۷ شهریور وجود دارد اما به دلیل نبود محدودیت تردد خودرو شخصی بیشتر ظرفیت آن همیشه خالی است.

کاظمی با بیان اینکه تقویت سیستم حمل و نقل عمومی در هسته مرکزی شهر از جمله قطارشهری، اتوبوس و تاکسی مدنظر قرار گرفته شده است، اظهارکرد: در مجموع احداث پارکینگ، تقویت حمل و نقل عمومی و ایجاد محدودیت تردد خودروها سه ضلع مثلث ترافیکی طرح ترافیک هسته مرکزی شهر هستند که دو هفته دیگر برای رفع نقص با حضور استاندار و سایر دستگاه های مرتبط بررسی خواهند شد.

*شناسایی ۲۵۹ نقطه مستعد آبگرفتگی در مشهد

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در ادامه به موضوع آبگرفتگی معابر در بارندگی های بهار امسال اشاره کردوگفت: با توجه به شدت و افزایش بارندگی های امسال، مکانهایی که سالهای قبل دچار آبگرفتگی نمی شدند با مشکل آبگرفتگی روبروشدند که در این رابطه ۲۵۹ نقطه شناسایی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه بودجه در نظر گرفته شده در این خصوص قبل از بارندگی ها ۳۶ میلیارد تومان برای ۳۵-۴۰ محل پیش بینی شده بود، با توجه به افزایش محلهایی که دچار آبگرفتگی می شوند درخواست افزایش ۵۷ میلیارد تومان دیگر را به شورای شهر ارائه دادیم که مورد موافقت شورای شهر قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بر این اساس امسال مشکل ۱۵۹ محل از ۲۵۹ محل شناسایی شده که دچار آبگرفتگی شده اند را برطرف و مابقی را سال آینده انجام خواهیم داد، البته باید شهروندان به این موضوع توجه داشته باشند که رفع مشکل بسیاری از محلهایی که دچار آبگرفتگی شده اند در تعهد سازمانها و دستگاه های دیگر است که آن را انجام نداده اند.

* بهره برداری از پارکینگ و پایانه اتوبوس غیر همسطح آزادی(پارک ملت) آبان ماه ۹۹

کاظمی به آغاز تعداد زیادی پروژه عمرانی طی چند ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: شهردار مشهد بر رعایت زمانبندی و سرعت در اجرای پروژه تاکید دارد، لذا تمامی پروژه های جدید برای اولین بار در کشور با در نظر گرفتن زمان اجرا و با روشن شدن تابلو روزشمار آغاز می شود تا شهروندان در جریان روند کار قرار بگیرند.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از اقدامات برای اجرای پروژه ها مانند تملک و معارضات دست ما نیست اما خود را مقید به رعایت زمانبندی کرده ایم و خوشبختانه پروژه هایی که با تابلوی روزشمار آغاز شده نه تنها از زمانبندی عقب نیستند بلکه برخی مانند پروژه دوربرگردان غیرهمسطح آیت الله هاشمی رفسنجانی از زمانبندی جلو هستند.

وی در خصوص وضعیت پارکینگ و پایانه اتوبوس غیر همسطح آزادی(پارک ملت) نیز گفت: این پروژه که سال گذشته کلنگ زنی و قرار بود تیرماه ۹۹ به بهره برداری برسد در اجرا با معارضاتی از جمله کابلهای مخابراتی، فیبر نوری و لوله های آب و گاز روبرو شد که انتقال آنها نیاز به دریافت مجوز از وزارتخانه های مربوطه داشت که این موضوع باعث تاخیر ۷ ماهه در اجرای پروژه شد.

وی ادامه داد: اکنون این معارضات برطرف و توانسته ایم با سرعت دادن به پروژه حدود ۴ ماه از این تاخیر را جبران کنیم و امیدواریم با همین روند پروژه را طبق تابلو روزشمار آبان ماه ۹۹ به بهره برداری برسانیم.

*انتشار ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت خطوط قطارشهری مشهد در سال جاری

 

وی در خصوص وضعیت اجرای خطوط قطارشهری مشهد نیز اظهار کرد: خوشبختانه روند اجرای خطوط قطارشهری مشهد طبق برنامه است و هر چند تحریم ها باعث سختی کار شده اما کار همچنان ادامه دارد و توانستیم ادامه خط دو را از میدان شریعتی تا شهید کاوه طبق وعده ای که داده بودیم به بهره برداری برسانیم.

کاظمی ادامه داد: دو ایستگاه الندشت و کوهسنگی نیز به دلیل اینکه در طراحی اولیه به صورت تجاری دیده شده بود با وجود وضعیت اقتصادی در طرح تغییراتی ایجاد شد که همین امر باعث تاخیر در احداث آنها شد اما اکنون کار تکمیل این دو ایستگاه به سرعت در حال انجام و در آبان ماه آماده بهره برداری خواهد شد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: حفاری خط سه نیز که از میدان فردوسی در دو جبهه و با دو دستگاه حفار از میدان فردوسی تا پایانه امام رضا(ع) و از میدان فردوسی تا الهیه در حال انجام است که یک حفار اکنون در نزدیکی پایانه امام رضا (ع) و حفار دیگر در محدوده امامت ۴۹ مشغول حفر تونل هستند.

وی افزود: در فاز اول ۵٫۳ کیلومتر از ۲۸ کیلومتر خط سه حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) را تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهیم رساند که لایحه دریافت مجوز ساخت ایستگاه های باب الجواد(ع)، بسیج و پایانه امام رضا(ع) را به شورای شهر ارائه داده ایم.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی خط چهار قطارشهری نیز چندی پیش با حضور معاون اول رئیس جمهور آغاز شد، اظهار کرد: اکنون عملیات ایجاد شفت ورود دستگاه حفار در حال انجام است که حدود ۶-۷ ماه زمان خواهد برد و پس از اتمام کار حفاری تونل خط ۳ دستگاه های حفار اقدام به حفر تونل خط ۴ قطار شهری خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه در خط دو و سه قطارشهری کمبود واگن نداریم، افزود: اکنون تعدادی واگن در انبار داریم که می توانیم پس از راه اندازی ۵٫۳ کیلومتر خط سه از آن استفاده کنیم اما در خط یک با کمبود ۶۰ واگن روبه رو هستیم.

کاظمی ادامه داد: با توجه به کمبود ۶۰ واگن در خط یک در ساعات پیک مسافر زائران و مجاوران با مشکل روبرو هستند که به دنبال رفع کمبود واگن هستیم اما دولت مصوبه ای دارد که براساس آن شهرداریها به هیچ عنوان حق خرید واگن را ندارند و باید از ۲۰۰۰ واگنی که قرارداد ساخت آن را دولت با شرکت های داخلی بسته است استفاده کنند، این در حالی است که نوع واگن های خط یک متفاوت است. لذا در سفر اخیر معاون اول این موضوع مطرح و موافقت شد که ۶۰ واگن را خودمان تامین کنیم که در حال پیگیری موضوع هستیم.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد به انتشار اوراق مشارکت برای خطوط قطارشهری اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر و به فروش رفت و برای امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تامین اتوبوس نیز گفت: قرارداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در حال بازسازی و نصب کولر است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای نوسازی تاکسی های فرسوده گفت: تفاهم نامه ای برای دریافت تسهیلات خرید تاکسی برای تاکسیرانان با بانک ملی منعقد شد و با توجه به اینکه بازپرداخت آن برای تاکسیرانان سنگین بود لایحه ای را برای پرداخت ۱۴ درصد از ۱۸ درصد کارمزد وام توسط شهرداری مشهد را به شورای شهر ارائه دادیم که با آن موافقت شد و تاکسیرانان ۴ درصد از کارمزد را پرداخت خواهند کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس ۲۰۰۰ هزار دستگاه تاکسی با استفاده از این تسهیلات نوسازی خواهند شد و در کنار آن نیز اجازه استفاده از اوراق مشارکت را برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی از محل انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی داریم که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر خواهیم کرد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار