شهردار منطقه ثامن تشریح کرد؛
شهردار منطقه ثامن اقدامات پیشگیرانه طرح مقابله با سالک در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی را تشریح کرد.
کد خبر: ۷۷۴۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰ 24 August 2019

سید مصطفی نعمتی در گفتگو با تابناک رضوی عنوان کرد: اقدامات پیشگیرانه معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ثامن در راستای اجرای مصوبات شورای بهداشت منطقه به جهت مقابله با پشه خاکی ناقل سالک در معابر اطراف حرم مطهررضوی مفید فایده قرار گرفت. 

 

وی با بیان اینکه همه ساله با فرارسیدن فصل گرم سال و با توجه به تخریب های صورت گرفته در بافت پیرامون حرم مطهررضوی یکی از دغدغه‌های جدی برای مدیران شهرداری منطقه ثامن و خادمان حریم رضوی، بیم از رشد و نمو پشه خاکی ناقل بیماری سالک است خاطر نشان کرد:  با توجه به برگزاری جلسات کارشناسانه شورای بهداشت منطقه ثامن  در راستای راه های اصولی شناسایی کانون های مورد خطر و محتمل در رشد پشه خاکی سالک، و همچنین اجرای برخی اقدامات پیشگیرانه هیچ موردی از گزیده شدن افراد توسط پشه سالک و ابتلای افراد به این بیماری از سوی اداره بهداشت این محدوده گزارش نشده است.

 

نعمتی یادآور شد: شهرداری منطقه ثامن طی چند سال اخیر برنامه‌ریزی خوبی برای پیشگیری بیماری سالک انجام داده؛ که بر اساس آن تمام نقاط بحرانی شناسایی و اقدامات لازم در راستای کنترل ناقلهای این بیماری آغاز شد.

 

شهردار منطقه ثامن افزود: در همین راستا علاوه بر سیمان کردن برخی دیوارهای آجری و بناهای قدیمی همجوار املاک تخریب شده و کارگاه های ساختمانی سطح منطقه، اقدامات ویژه دیگری همچون آهک‌پاشی نقاط بحرانی هم انجام شده است. 

 

وی اظهار کرد: نصب ١٢٠ عدد بنر اطلاع رسانی، توزیع بیش از ٢٠٠٠ پمفلت و بروشور آموزشی و برگزاری جلسات توجیهی برای شوراهای اجتماعی محلات با حضور کارشناسان خدمات و محیط زیست شهری و نیز مرکز بهداشت ثامن، برخی از اقداماتی است که باهدف آموزش رعایت نکات بهداشتی توسط شهروندان منطقه و زائران بارگاه منور رضوی در جهت مقابله با بیماری سالک انجام شده است. 

 

 وی بیان کرد: نصب رایگان توری پارچه ای ریزباف روی پنجره ٩۵٩ باب از منازل موجود در مراکز مستعد سالک و مراجعه رابطان بهداشتی به آنها با همکاری مرکز بهداشت ثامن برای توزیع قلم دافع حشرات و آموزش شهروندان، از دیگر اقدامات مهم صورت‌گرفته در طرح مبارزه با سالک در محلات بافت اطراف حرم است.

 

شهردار منطقه ثامن افزود: جمع‌آوری مستمر و به موقع زباله های منطقه که روزانه بین ۶۰ تن در ایام عادی تا ١۴٠ تن در ایام پیک متغبر است و سرانه آن نسبت به شهر مشهد در اوقات پیک تا ۶ برابر افزایش می یابد، به پیشگیری و کنترل این بیماری کمک شایانی کرده است. 

 

گفتنی است برخی دیگر از اقدامات ویژه و مستمر نیروهای خدوم منطقه شست‌وشوی روزانه حدود ١٨٣ عدد از مخازن گالوانیزه ١١۰۰ لیتری زباله و ٣٩٠ عدد مکثف و سطل زباله شهری معابر و بوستان ها، وآغشتن سطوح زیرین آنها با محلول آهکی و همچنین رفت و روب و تنظیف و شستشوی روزانه بیش از ۶۴٠٠٠متر مربع از خیابان ها و معابر اصلی اطراف حرم مطهر بصورت مکانیزه و همچنین سایر معابر بصورت سنتی و لایروبی یه موقع کانال ها و جوی آب ها نیز از جمله دیگر موارد موثری است که آمار مبتلایان به سالک را در دوسال اخیر در منطقه ثامن مشهد به صفر رسانده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار