رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: در سال جاری، 2800 میلیارد تومان از منابع تبصره 18 به خراسان رضوی ابلاغ شده که تاکنون 20 درصد تخصیص یافته و برای 46 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.
کد خبر: ۷۷۵۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸ 27 August 2019

به‌گزارش تابناک رضوی، محمد سنجری امروز در نشست خبری که به‌مناسب هفته تعاون در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، به‌جایگاه تعاون در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: در استان بیش از 6 هزار تعاونی فعالیت دارند که با سرمایه ثبتی 406 میلیارد تومان توانسته‌اند برای 114 هزار نفر زمینه اشتغال را فراهم کنند.

 

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان این موضوع که 4 میلیون و 700 هزار نفر در این تعاونی‌ها در استان عضویت دارند، ابراز کرد: به‌لحاظ دسته‌بندی در حوزه‌های تولیدی و خدماتی، بیشترین تعداد تعاونی‌های خراسان رضوی در حوزه تولیدی ایجاد شده‌اند و پس از آن بخش خدماتی با 44 درصد و توزیعی با 13 درصد، تعاونی‌ها را از آن خود کرده‌اند.

 

سنجری به‌نقش تعاونی‌ها در اقتصاد خراسان رضوی اشاره و تصریح کرد: به‌لحاظ تولید در بخش‌های مختلف، محصولات دامی هشت درصد، زراعی پنج درصد، گوشت مرغ و تخم‌مرغ سه درصد و تولیدات شیمیایی و سلولزی دو درصد را از آن خود کرده‌اند.

 

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ضمن بیان این نکته که بیش از 22 درصد تعاونی‌ها در مرزها فعالیت دارند، تصریح کرد: بیش از 651 هزار نفر در تعاونی‌های مرزی عضو هستند.

 

وی ادامه داد: در سطح خراسان رضوی 578 تعاونی فعال در حوزه بانوان وجود دارد و 6 هزار و 349 نفر در آن عضویت دارند که با 43 ملیارد ریال سرمایه برای 6 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند.

 

سنجری تعداد تعاونی‌های فعال در بخش فعالیت‌های دانش بنیان را 6 عدد عنوان کرد و گفت: در این تعداد تعاونی 755 میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.

 

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از شهریور سال گذشته تاکنون 291 تعاونی و اتحادیه با 4 هزار و 423 نفر عضو و سرمایه 25 میلیارد تومانی تشکیل شده که برای 5 هزار نفر در سطح استان اشتغال‌زایی کرده است.

 

صادرات 180 میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان رضوی

 

وی به‌بخش صادرات تعاونی‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در بخش صادرات در سال گذشته 180 میلیون دلار صادرات داشتیم که عمده محصولات صادراتی را سوخت، زعفران و صنایع غذایی تشکیل می‌دادند.

 

سنجری افغانستان، پاکستان، عراق، روسیه و اسپانیا را بخشی از مقاصد صادراتی خراسان رضوی برشمرد و بیان کرد: در حوزه ارتقاء توانمندی، در سال گذشته 129 هزار نفر ساعت آموزش برگزار شد.

 

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به‌بخش نظارت و توجه به‌شفافیت‌های مالی در این اداره کل هم اشاره و اظهار کرد: بیش از 3 هزار مورد نظارت مالی داشتیم.

 

وی ضمن اشاره به‌اینکه در حوزه مسکن از 43 هزار واحد مسکن مهر که در قالب تعاونی ایجاد شده  7 هزار و 900 مورد باقی مانده اضافه کرد: طی  یک سال گذشته 813 واحد مسکونی آماده و به اعضای تعاونی‌ها تحویل شد و بیش از 7 هزار مسکن هم در سطح استان مانده است.

 

سنجری به‌شناسایی 133 روستا در سطح استان برای ایجاد تعاونی در آن‌ها اشاره و ابراز کرد: در این روستاها 203 تعاونی با 2 هزار و 721 نفر عضو برای 2 هزار و 872 نفر فرصت شغلی ایجاد کردند.

 

اعتبارات تبصره 18 در سال گذشته به خراسان رضوی اختصاص نیافت

 

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان این موضوع که از محل تسهیلات اشتغال‌زایی به‌این روستاها 30 میلیارد تومان اختصاص یافته است، افزود: در سال 97، اعتباری به‌استان ابلاغ نشد.

 

وی ادامه داد: سال گذشته دولت بسته‌ای را تحت عنوان بسته حمایت از اشتغال پیش‌بینی کرد که یکی از آنان قانون حمایت از اشتغال روستایی است که سرانه تعریف شده به‌ازای هر 150 میلیون تومان برای ایجاد یک شغل است.

 

سنجری اضافه کرد: از این محل 652 میلیارد تومان به‌استان اختصاص یافته که از این میزان 560 میلیارد تومان تخصیص یافته است که 219 میلیارد تومان مربوط به‌دستگاه‌های حمایتی است.

 

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی تصریح کرد: میزان جذب اعتبارات در اعتبارات غیر حمایتی بالای 90 درصد بوده، اما در دستگاه حمایتی که دیر ابلاغ شده است(حدود 4 ماه)، میانگین جذب حدود 40 درصد است به‌طوری که از مجموع 560 میلیارد تومانی که به‌استان ابلاغ شده 410 میلیارد تومان را توانستیم در قالب 5 هزار و 800 طرح را دریافت کنیم.

 

وی تصریح کرد: در این راستا برای حدود 12 هزار و 800 نفر اشتغال روستایی ایجاد شده است.

 

سنجری ابراز کرد: در سال جاری، 2 هزار و 800 میلیارد تومان از منابع تبصره 18 به‌خراسان رضوی ابلاغ شده که تاکنون 20 درصد تخصیص یافته که برای 46 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

 

رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در ادامه به‌برنامه‌های هفته تعاون اشاره کرد و گفت: در این هفته هفت میزگرد تخصصی با حضور مسؤولین و رسانه‌ها و دانشجویان با محوریت کار و اشتغال برگزار و نخستین مرکز نوآوری و توسعه بخش تعاون در استان راه‌اندازی می‌شود.

 

وی خبر داد: در هفته سال جاری 42 طرح در خراسان رضوی افتتاح می‌شود که برای  5 هزار و 228 فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

 

مسکن مهرهای نیمه ساخته گلبهار فسخ قرارداد می‌شوند

 

در ادامه معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص مسکن مهر، گفت: تعاون‌های مسکن مهر در غیر از شهرهای کوچک تحویل شده است.

 

سلطان خواه در خصوص مساکن مهر گلبهار بیان کرد: در گلبهار تعداد  زیادی مسکن مهر در دست ساخت قرار گرفت که بخشی تکمیل و تحویل شده است و بخشی در حد فنداسیون باقی مانده که طبق قرارداد اولیه شرکت«عمران گلبهار» این قراردادها فسخ و مبلغ کارشناسایی شده به مالک داده و مابقی ساختمان یا توسط شرکت و یا انبوه ساز تکمیل می‌شود.

 

شایعات مطرح شده در خصوص انتخابات اتاق تعاون صحت ندارد

 

رئیس اتاق تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در خصوص انتخابات اتاق تعاون و علت لغو آن و ضمن رد شایعات مطرح شده در خصوص این انتخابات، بیان کرد: 30 تیرماه سال جاری انتخابات مجمع عمومی اتاق تعاونی برگزار، اما به‌دلیل ایرادات وارده لغو و فرصت قانونی به‌معترضین داده شد.

 

حسین مجتبوی با بیان اینکه برگزاری این انتخابات هزینه چندانی دربر نداشته است، ابراز کرد: برخی گفته بودند با حضور جوانان و بانوان در انتخابات مخالفت شده که این نکته صحت ندارد؛ عمده افراد فعال در تعاونی‌ها بانوان و جوانان هستند و راه برای آنان باز است.

 

وی اضافه کرد: از هفت عضو هیات رئیسه اتاق تعاون، پنج نفر دوره اولی هستند که در اتاق تعاون بوده‌اند و اینگونه نیست که بگوییم اکثریت به میز چسبیده‌اند.

 

رئیس اتاق تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هیات رئیسه اتاق تعاون هفت نفر هستند که دو نفر جزو منتخبین جدید هستند، دو نفر کاندید نشدند.

 

مجتبوی اعلام کرد: در آینده نزدیک انتخابات برگزار و نظارت مستقیم داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار