در مراسم تقدیر و اهدای جایزه ادبی شهید اندرزگو به نویسنده رمان «اوسنه گوهرشاد» عنوان شد؛
طی مراسمی در هفتاد و یکمین عصرانه داستان نویسان رضوی از سعید تشکری نویسنده و مولف کتاب «اوسنه گوهرشاد» که توسط به‌نشربه چاپ رسیده است، تقدیر و جوایز رتبه نخست جشنواره شهید اندرزگو به وی اهدا شد.
کد خبر: ۷۷۵۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ 29 August 2019

به گزارش تابناک رضوی، طی مراسمی در هفتاد و یکمین عصرانه داستان نویسان رضوی که با حضور پرشور نویسندگان جوان و نوقلم، پیشکسوتان عرصه داستان‌نویسی و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات آستان قدس رضوی برگزار شد، از سعید تشکری نویسنده پرتلاش مشهدی و مولف کتاب «اوسنه گوهرشاد» که توسط به‌نشربه چاپ رسیده است، تقدیر و جوایز رتبه نخست جشنواره شهید اندرزگو به وی اهدا شد.

معاون تولید انتشارات به‌نشر در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: سعید تشکری از مفاخر مشهد مقدس به شمار می آید که در انتشارات به‌نشر مفتخر هستیم ناشر چندین رمان ارزنده از وی باشیم، همچنین این افتخار را داریم که وی مدیر جلسات عصرانه داستان نویسی رضوی و عضو شورای علمی انتشارات به‌نشر باشد و امیدواریم جریان ادبیات دینی که رویکرد جدی و جدید به‌نشر قرار دارد، با اشراف و نظارت وی ادامه یابد.

چاپ بیش از ۸۰ عنوان کتاب با موضوع انقلاب اسلامی توسط به‌نشر در سال ۹۷ سید احمد میرزاده تصریح کرد: سال گذشته در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از ۸۰ عنوان کتاب با موضوع انقلاب اسلامی توسط به‌نشر منتشر شد و گل سرسبد این آثار «اوسنه گوهرشاد» بود که به چاپ های متعدد رسید و در جایزه ادبی شهید اندرزگو به مقام نخست دست یافت.

وی با بیان اینکه موضوع جشنواره شهید اندرزگو مبارزه ادبی با تحریف تاریخ معاصر و روشنگری درباره قشر پهلوی بود، خاطرنشان کرد: یک جریان هدفمند هماهنگ و خزنده چند سالی است در داخل و خارج از کشور تلاش می کند رژیم فاسد پهلوی را تطهیر و جای خدمتکار و خیانتکار را با هم عوض کند و حرکت عظیم ملت مسلمان ایران در سال ۵۷ را یک حرت ارتجاعی کور نشان دهد که البته موفق نخواهد شد.

این نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: در این میان وظیفه سربازاران جبهه فرهنگی انقلاب این است که با این هجمه دشمن مبارزه کنند و در این جشنواره ادبی مجمع ناشران انقلاب اسلامی پیشقدم شدکه چنین جشنواره ای را در ارتباط با شخصیت شهید اندرزگو از فعال ترین مبارزان مسلمان دوران طاغوت برگزار کند که در سال ۴۲ مورد تقدیر حضرت امام راحل قرار گرفت و در سال ۵۷ به شهادت رسید و تمام نهادهای فرهنگی مرتبط با ادبیات انقلاب در کنار این جایزه بودند.

وی ادامه داد: در فراخوان این جایزه ادبی آثار سال های ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ که چاپ و یا بازچاپ شده اند، اعلام شد که شاید تمامی آثار این ۱۰ سال اخیر را شامل شود که این امر نشان دهنده ارزش این جایزه است.

وی در ارتباط با موضوع فردیت و کار جمعی گفت: مساله هویت یکی از مسائل مهم است و به عقیده من برجسته‌ترین آثار جهانی از گذر همین بومی‌نویسان می‌گذرد یعنی نویسنده ای که بتواند برای قوم و ملت خود اثر بومی بیافریند، قطعا آن اثر نیز برای جهانیان تازگی دارد.

میرزاده با بیان اینکه ژست روشنفکری قبل از پیروزی انقلاب اجازه نمی داد در ادبیات، عنصر دینی مطرح شود، گفت: اما این موضوع مطرح است که چرا در بعضی از آثار ما که عناصر دینی پررنگی دارند، آنها را آثار ملی خود نمی بینیم، زیرا خیلی از عناصر دینی کار ما را بومی نمی کند و هویت ساز نیست یعنی به صرف اینکه شخصیت داستانی ما اسم بومی و یا آداب و رسوم بعضا خرافی داشته باشد، هویت ما ساخته نمی شود.

وی افزود: اثری بومی است و قابلیت جهانی شدن دارد که بتواند نماینده هویت جمعی ما باشد، هویت ما فقط در اسامی خلاصه نمی شود و نویسنده باید تکلیف خود را مشخص کند و بداند که اصلی‌ترین عناصر هویت ملی و مولفه فردی هویت ما چیست.

معاون تولید انتشارات به‌نشر با بیان اینکه زبان فارسی و مذهب تشیّع از مولفه های اصلی است که می‌تواند هویت ملی ما را بسازد، یادآور شد: حال اگر کسی بخواهد در آثار خود این عناصر مهم هویتی را نادیده بگیرد ممکن است مخاطب احساس همذات‌پنداری نداشته باشد و اینجاست که ارزش کار «سعید تشکری» مشخص می شود و آن چیزی است که بر روی هویت ملی ما کار می کند و از این جهت جای تقدیر و تشکر ویژه ای دارد.

 

تشکری: در داستان‌نویسی به شجاعت نیاز داریم

سعید تشکری نیز در این مراسم ضمن تقدیر از انتشارات به‌نشر به جهت چاپ رمان«اوسنه گوهرشاد» اظهار کرد: ما نویسندگان وظایفی به عهده داریم که اگر بتوانیم درست انجام دهیم میل به تکثیر اتفاق می افتد، من معتقدم سعید تشکری محصول یک جمعیت است، یعنی هیچ گاه اتفاقی که برایم رخ داده را محصور به خود نکرده ام و متعلق به تعدادی زیادی انسان است که در شکل گیری این موفقیت نقش داشته اند.

این نویسنده پرتلاش مشهدی ادامه داد: جایزه کتاب «اوسنه گوهرشاد» برایم اثبات یک حرف بود و آن اینکه در داستان‌نویسی به شجاعت نیاز داریم، به یقین می گویم اکنون به شدت برای نوشتن داستان های گذشته‌ام زحمات روان‌تری دارم ولی برای نوشتن «اوسنه گوهرشاد» کار بسیار سخت‌تری انجام دادم.

وی در خاتمه افزود: این جایزه را متعلق به انتشارات به‌نشر و متعلق به تک تک شما عزیزان می دانم.

در پایان این مراسم جوایز جشنواره ادبی شهید اندرزگو و لوح تقدیر انتشارات به‌نشر از سوی مدیرعامل این مجموعه به وی اهدا شد.

 

در بخشی از متن سپاس نامه انتشارات به‌نشر به این نویسنده فرهیخته آمده است: از آن گاه که صدف ضمیرتان بر لایه های خیال لب می بست و مایه های تاریخ را با جوهر تخیل می پرورْد تا اینک که بر مَحمل اوسنه دهان گشوده و گوهری خوش رنگ فراهم آورده است، راه درازی پیموده اید. اجر صبر شما، رُخ نمایی افسانه ای گوهرین است که «تسُرُ النّاظِرین»؛ کتابی که هم چنین پویش گاه شماری از خوانندگان است تا نشانه های مؤلف را در پس کوچه های آن برگیرند و راه رفته او را این بار با چشم خوانش و پایش، بسپُرند. سهمی از شادیِ زایش این گوهر، بی گمان از آن ناشر است، اما پیش از او، ضمیر شادباش ها را جز آن مؤلف محترم، مرجعی نیست...

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار