یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در شهر تهران از صبح امروز (اول مهر) در چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه حضور می‌یابند و سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۲۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴ 23 September 2019

به گزارش تابناک تهران، این آمار پایتخت در حالی است که افزون بر یک میلیون دانش آموز نیز در شهرستان های استان تهران امسال راهی کلاس های درس می شوند.

سال تحصیلی جدید با توجه به همه مشکلات و کمبودها در حوزه هایی مانند نیروی انسانی، فضای آموزشی و تراکم دانش‌آموزان در شهر تهران و مشکلات ثبت‌نام در مدارس دولتی و غیردولتی، انتخاب رشته برای دانش آموزان پایه نهم، خرید و تهیه کیف، کفش، لباس فرم و نوشت‌افزار با شرایط اقتصادی موجود بالاخره آغاز شد.

براساس گزارش‌ها استان تهران بعد از سیستان و بلوچستان پرشمارترین کلاس های دانش آموزی را از نظر تراکم دارد؛ استاندار تهران البته هفته گذشته یک آمار دیگر هم به این آمار افزود و گفت که از نظر میزان جمعیت محروم از تحصیل نیز این استان در سطح کشوری، رتبه دوم را دارد.

در حالی متوسط کشوری تراکم دانش آموزی در کشور ۲۴ نفر در هر کلاس اعلام می شود که این آمار در استان تهران ۳۲ نفر است.

بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش ١۴ میلیون و ۶٠٠ هزار دانش آموز در سطح کشور سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند و به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ۴۱ هزار کلاس امسال پذیرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز پایتخت هستند که ۲۹ هزار مورد از آنها را کلاس مدارس دولتی و مابقی را غیردولتی تشکیل می‌دهند.

در شهر تهران ۲ هزار و ۶۰۰ مرکز آموزشی دولتی و یک هزار و ۷۰۰ مرکز آموزشی غیردولتی فعالیت دارد.

 اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران آنطور که گزارش داده از پایان بهمن‌ماه سال گذشته اقداماتی را برای پروژه‌ مهر آغاز کرده و در هفت ماهه گذشته ۱۸ هزار نیرو کار آماده سازی مدارس در شهر تهران را در قالب پنج کارگروه ساماندهی نیروی انسانی، تعیین صلاحیت‌ها و مدیران، ارزیابی، تبلیغ و توجیه برعهده داشتند.

فعالیت ۵۶ هزار معلم

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درباره ساماندهی نیروی انسانی در این اداره کل اظهارداشت: در مجموع ۵۶ هزار معلم مسئولیت تعلیم و تربیت دانش آموزان را در سال تحصیلی جدید برعهده خواهند داشت.

عبدالرضا فولادوند گفت: امسال هفت هزار نیروی انسانی در این اداره کل بازنشسته شدند در حالی که تعداد نیروی جدید اضافه شده به این مجموعه به ۴۹۰ نیرو می‌رسد و هیچ تناسبی میان این ارقام مشاهده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: تا سال ۱۴۰۴ حدود ۵۶ هزار همکار فرهنگی از این مجموعه بازنشسته می‌شوند و در صورت تداوم روند کنونی جذب نیروی جدید، این اداره کل با بحران نیروی انسانی مواجه خواهد شد.

بهره برداری ۵۷۱ کلاس درس جدید در استان تهران

همچنین مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران درباره وضعیت فضای آموزشی در این استان گفت: سال تحصیلی جدید ۵۷ پروژه آموزشی با ۵۷۱ کلاس درس در این استان به بهره‌برداری رسیده که ۱۰ پروژه آن مربوط به شهر تهران است.

علی شهری افزود: این پروژه‌های آموزشی با بیش از ۷۲ هزار مترمربع مساحت از اول مهر تحویل ادارات آموزش و پرورش شهر و شهرستان‌های استان تهران شد.

شهری با اشاره به پروژه‌های آموزشی در حال ساخت در استان تهران اظهارداشت: ۱۶۸ پروژه آموزشی با یکهزار و ۷۶۹ باب کلاس درس و ۲۵۶ هزار و ۸۱۳ مترمربع مساحت در دست اجرا است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: اکنون ۱۱ پروژه آموزشی با یکصد و ۱۲ باب کلاس درس و ۱۳ هزار و ۴۹۲ مترمربع مساحت توسط خیرین مدرسه ساز در مجموعه استان تهران در حال احداث است.

تراکم بالاتر از میانگین کشوری

وی، تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس در سطح کشور را ۲۴ نفر عنوان کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های درس استان تهران نسبت به میانگین کشوری بالاتر است با ورود فضاهای آموزشی جدید یا فضاهایی که تخریب و بازسازی و مقاوم سازی شده‌اند، امکان کاهش تراکم دانش‌آموزی وجود دارد.

کمبود فقط مربوط به شهرستان های تهران نیست

استاندار تهران نیز در یکصد و نودمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران درباره وضعیت فضای آموزشی پایتخت اظهارداشت: میانگین سرانه فضاهای آموزشی در کشور ۵.۲ مترمربع و در استان تهران ۴.۵ مترمربع است ضمن اینکه در برخی مناطق شهر تهران همچون منطقه ۲۲ فقر فضای آموزشی داریم که مشکل عمده اختصاص زمین برای ساخت مدرسه است.

انوشیروان محسنی‌ بندپی درباره وضعیت مدارس استیجاری نیز گفت: بنیاد شهید ۴۰ سال مدارس را به صورت رایگان در اختیار آموزش و پرورش گذاشته و اجاره بهای ۴۰ ساله را هم نمی‌خواهد بلکه خواستار تهاتر زمین‌های اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران یا وزارتخانه با این مدارس است و قرار بود کارشناسان مدارس بنیاد شهید را ارزیابی و قیمت گذاری کنند.

فرماندار تهران نیز درباره وضعیت مدارس شهر تهران اظهارداشته است: پایتخت ۲۶۴ مدرسه بالای قدمت ۶۰ سال دارد و باید موضوع بازسازی و مقاوم سازی آن را مدنظر قرار داد.

عیسی فرهادی اعلام کرد: حدود ۲۰ هزار کلاس درس باید در پایتخت راه اندازی شود؛ در شرایط کنونی با وجود آنکه یک دوازدهم جمعیت دانش آموزی کشور در تهران به تحصیل می پردازند اما مدارس این شهر از لحاظ تعداد کلاس و امکانات در شرایط قابل قبولی در کشور قرار ندارند.

بازگشایی مدارس و ۱۵ هزار پلیس پای کار

بازگشایی مدارس امسال از جنبه های دیگری همچون همکاری نیروهای انتظامی نیز همراه بوده است و در همین زمینه رزمایش ترافیکی و انتظامی «مهر ایمن شهر ایمن» به مناسبت بازگشایی مدارس ۳۰ شهریور با حضور سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در بوستان ولایت تهران برگزار شد.

رییس پلیس تهران بزرگ در این رزمایش گفت: همزمان با بازگشایی مدارس ۱۵ هزار نیروی پلیس امنیت عبور مرور در شهر را برای حضور دانش‌آموزان فراهم می‌سازند.

رحیمی افزود: همه سازمان ها نیز در کنار پلیس در ایجاد امنیت و آرامش برای حضور دانش‌آموزان در مراسم نقش خواهند داشت به گونه ای که ۱۵۰ هزار نفر از سازمان ها در این طرح آماده باش هستند.

وی بیان کرد: ده‌ها تیم پلیس مواد مخدر در اطراف مدارس مستقر می‌کنیم تا امنیت و انضباط را کنترل کنند.

رییس پلیس تهران بزرگ تاکید کرد: با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر مناطقی از جمله شوش، مولوی، هرندی و سایر مناطق پاکسازی و چندین مدرسه در این منطقه بازگشایی شد.

ساماندهی ۲۰ هزار سرویس مدرسه

ساماندهی سرویس مدارس نیز از جمله برنامه‌هایی است که با همکاری نهادهایی از جمله وزارت کشور، پلیس راهور، وزارت آموزش و پرورش و تاکسیرانی انجام می‌شود.

امسال با راه اندازی سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) با ابلاغ وزارت کشو به همت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشورو وزارت آموزش و پرورش برای نظارت بیشتر بر حمل و نقل دانش‌آموزی و کاهش مشکلات در این حوزه راه اندازی شده است.

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ۲۴ هزار خودرو در قالب ناوگان سرویس مدارس ۱۶۰ هزار دانش آموز پایتخت را جابه‌جا می کنند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به آموزش رانندگان سرویس مدارس افزود: با همکاری آموزش و پرورش و شهرداری اقدامات لازم صورت گرفته است.

رحیمی تاکید کرد: مدیران مدارس باید فرهنگ استفاده از سرویس مدارس را ترویج دهند و از رانندگانی که دارای صلاحیت هستند انتخاب شوند ضمن اینکه باید از سلامت و ایمنی خودروها نیز اطمینان حاصل کرد.
راه اندازی ۲۲ خط ایستگاه اتوبوس مدرسه در پایتخت

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز با بیان اینکه در مهر ماه با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافر روبه‌رو هستیم اظهارداشت: با توجه به بازگشایی مدارس و به‌منظور تامین نیازهای حمل‌ونقلی دانش آموزان برای عزیمت به مدرسه و مراکز آموزشی، در تمامی مناطق شهرداری نسبت به راه‌اندازی اتوبوس مدرسه با نصب لوگوی ویژه مدارس اقدام شده است تا در ساعات شروع و تعطیلی مدارس، خدمات‌رسانی انجام شود.

به گفته پیمان سنندجی برای سهولت تردد و آرامش خاطر دانش آموزان، در طول مسیر این خطوط، ایستگاه‌هایی مشخص‌شده که تنها مختص خط اتوبوس مدرسه است و صرفاً برای پیاده و سوارکردن دانش آموزان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در این شرایط همه نهادها و دست اندرکاران پای کار آمده اند تا وجود همه کاستی ها، زمینه های مناسب برای بازگشایی مدارس در تهران و سراسر کشور ایجاد و دانش آموزان بتوانند یک سال تحصیلی موفق دیگر را در زندگی و کارنامه آموزشی خود سپری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار