غلامرضا شریعتی در این نشست گفت: به فرمانداران تاکید میکنم پیگیری های مربوط به بازسازی مناطق سیل زده را به طور جدی همچنان در دستور کار داشته باشند و تا پایان کار این مداومت و جدیت ادامه داشته باشد و از دستگاه ها پیگیری داشته باشند و در صورت قصور و کوتاهی دستگاه ها آن را اعلام کنند چرا که مهمترین هدف ما جلب رضایت مردم است.
کد خبر: ۷۸۲۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵ 23 September 2019

روز گذشته نشست قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده به ریاست استاندار خوزستان و با حضور محمود زمانی قمی مشاور وزیر کشور و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی در این نشست گفت: به فرمانداران تاکید میکنم پیگیری های مربوط به بازسازی مناطق سیل زده را به طور جدی همچنان در دستور کار داشته باشند و تا پایان کار این مداومت و جدیت ادامه داشته باشد و از دستگاه ها پیگیری داشته باشند و در صورت قصور و کوتاهی دستگاه ها آن را اعلام کنند چرا که مهمترین هدف ما جلب رضایت مردم است.

استاندار خوزستان افزود: بازتوانی و بازسازی صرفا با تزریق اعتبار مالی نیست بلکه تصمیم های مدیریتی مناسب و استراتژیک هم میتواند به این امر کمک کند برای مثال ما امسال الگوی کشت را لغو کردیم تا بخشی از خسارت های وارده به کشاورزان جبران شود و این کار موجب تزریق روحیه و امید به کشاورزان و روستاییان شد.

وی خاطرنشان کرد: این سیل با وجود خسارات مالی سنگینی که در بخش های مختلف وارد کرد اما موجب همبستگی و یکپارچگی مردم شد و از این جهت این تهدید را به فرصت تبدیل نمود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: طرح تسهیل گری روستایی مناطق سیل‌زده و اطلس جامع ارزیابی اجتماعی روستاها تهیه شده است همچنین اقداماتی مانند بازتوانی زنان، کودکان و سالمندان و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق سیل‌زده انجام شده است و مداخلات اجتماعی به فراخور وضعیت اجتماعی مناطق سیل زده همچنان ادامه خواهد داشت و اعتبارات لازم در این بخش نیز پیش‌بینی شده است.

شریعتی عنوان کرد: به فرمانداران تاکید میکنم علاوه بر پیگیری موضوعات مالی و خسارت های کشاورزی مسایل اجتماعی را نیز در مناطق سیل زده مد نظر قرار دهند و ستادها در سطح شهرستان ها طبق برنامه برگزار شود و کارها به صورت منظم انجام شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بر اساس گزارشی که سازمان جهاد کشاورزی ارائه داده است خسارت های کشاورزی مبلغ 4660 میلیارد تومان در سطح استان بوده است اما ارزش برنج کشت شده امسال در استان دست کم 5 هزار میلیارد تومان است که 3180 میلیارد تومان از این رقم فقط در مناطق سیل زده کشت شده است با این وجود تاکید میکنم جهاد کشاورزی روند پرداخت خسارت ها را سرعت بخشد.

در ادامه محمود زمانی قمی اظهار داشت: باید توجه داشت که در ماه‌های آینده اگر باز هم شاهد رحمت الهی باشیم باید اقداماتی را برای پیشگیری از حوادث و خسارت احتمالی تدبیر کرده باشیم تا از تکرار خسارتها جلوگیری شود.

وی بیان کرد: ابعاد حادثه سیل در خوزستان بسیار وسیع بوده است اما وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم به اندازه همین ابعاد نیز تلاش برای جبران خسارت‌ها صورت گرفته است، با بررسی و مطالعه گزارشهای مناطق سیل زده استان، حجم کار انجام شده در این مناطق مشخص می شود.

وی افزود: خوشبختانه با تلاش‌هایی که مسئولان در استان خوزستان داشته اند، بخش بزرگی از کار انجام  شده است ، به یقین تاکنون مشکلاتی وجود داشته و در آینده هم خواهد بود اما باید تلاش کنیم هر چه سریعتر اقدامات لازم در مناطق خسارت دیده انجام شده و به پایان برسد.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان نیز گفت: با تدابیر صورت گرفته توسط نماینده عالی دولت در سطح استان و پای کار بودن فرمانداران، سرعت کارها با توجه به وضعیت فعلی خسارات سیل قابل قبول است به ویژه در حوزه بازسازی مسکن ، وضعیت خوبی داریم و این روند همچنان ادامه دارد.

کیامرث حاجی زاده  با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه پیش از شروع بارندگی ها و ترمیم سیل بندها به عنوان یک مطالبه اصلی بیان کرد: با استفاده از اعتبارات  زیرساختی شهرداریها و دهیاریها مقرر شده ترمیم سیل بندها آغاز شود که البته هم اکنون برخی فرمانداریها مانند فرمانداری اهواز ترمیم سیل‌بند را آغاز کرده اند.

 وی در خصوص وضعیت پروندهای خسارت سیل ثبت شده گفت: خوشبختانه تاکنون پرونده های زیادی از سوی پژوهشگاه فضایی مورد تایید قرار گرفته و تایید شده که این پرونده‌ها بارگذاری شده اند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان خوزستان نیز دراین نشست توضیح داد: کل واحدهای احداثی سه هزار و ۸۲۴ واحد بوده اند که از این تعداد احداث سه هزار واحد آغاز شده است و اسکلت یک هزار و ۱۱۷ واحد نیز به اتمام رسیده است.

مسعود انصاریان با اشاره به ۱۴ هزار و ۹۱۹ واحد تعمیری بیان کرد:از این تعداد ۱۳ هزار و ۴۸۳ واحد تعمیر و به  هشت هزار و ۷۱۳  فقره بلاعوض معیشتی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: تاکنون ۲۰ هزار و ۵۲۱ پرونده به سیستم بانکی معرفی شده  که ۱۴ هزار و ۱۲۲ پرونده منجر به عقد قرداد شده و ۶۳۰ میلیارد ریال نیز پرداخت شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان خوزستان بیان کرد: تا کنون ۲۲ هزار تن سیمان رایگان و ۲ هزار ۸۹۰ تن میلگرد در مناطق سیل زده برای ساخت و بازسازی منازل مسکونی و بناها توزیع شده است.

 وی بیان کرد: با وجود همه بازدید های صورت گرفته یکی از مشکلات ما درخواست های مجدد مردم برای بازدید از منازلشان است، برخی می‌گویند که خانه ما تازه نشست کرده است  این درحالی است اگر بنایی بخواهد نشست کند حداکثر تا یک ماه پس از پایان سیل نشست می کند لذا باید آمارها از یک مقطع مشخص به بعد کاملا بسته شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نیز بیان کرد: از مجموع ۲۳ هزار و ۴۸۸ پرونده ثبت شده  تاکنون بیش از  ۱۱ هزار پرونده تایید شده، هشت هزار و ۶۹۱ پرونده نیازمند اصلاح است، و مابقی نیز در دست بررسی هستند .

کیخسرو چنگلوایی ادامه داد: صحت پرونده ها بالای ۹۷.۷ درصد بوده است که این موضوع جای تقدیر دارد  و برای پرونده های اصلاحی باید نماینده پژوهشگاه فضایی در استان حاضر شود لذا پیشنهاد ما این است که نماینده پژوهشگاه حدود ۱۰ روز برای بازدید میدانی در استان حضور داشته باشد.

وی با اشاره به ضعف‌های موجود در سامانه سجاد (سامانه ثبت خسارات سیل) افزود: این سامانه فقط خسارات ۱۰۰ درصد را لحاظ می‌کند و اگر بخواهیم خسارتهای ۷۰ یا ۸۰ درصد را در آن ثبت کنیم با مشکل ثبت پرونده رو به رو میشویم همچنین این سامانه برای ثبت خسارت یک قطعه زمین کشاورزی طراحی شده است و اگر کشاورزی بیش از ۲ قطعه زمین داشته باشد قادر به تایید و ثبت آن نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان بیان کرد: یک هزار و ۲۰۰ نفر پس از پایان سیل به هر دلیلی برای خسارات خود مراجعه نکرده بودند و اکنون باید برای آن‌ها تشکیل پرونده شود لذا ما درخواست بازشدن مجدد سامانه را برای وارد کردن تقاضای آنها داده ایم.

وی با اشاره به آغاز کشت پاییزه در استان بیان کرد: با توجه به شروع این کشت اعطای وام چهار درصد می‌تواند به کشاورزان کمک بسیار بزرگی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار