بازرس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی:
بازرس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: پروانه ساختمان در واقع تنها مجوز اصلی برای شروع ساخت‌وساز است، اما این مجوز به تنهایی تضمین کیفیت ساختمان نیست و بسیاری از ساختمان ها در شهر مشهد به دلیل اینکه پایان کار ندارند بی کیفیت و غیر استاندار هستند.
کد خبر: ۷۸۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۷ 27 September 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روابط عمومی انجمن انبوه سازان خراسان رضوی، سید مهدی سیدی مقدم با اشاره به ضروری بودن اخذ پایانکار برای ساختمان های ساخته شده، اظهارکرد: بسیاری از بساز بفروش ها برای شروع کار ساخت و ساز پروانه ساختمان دریافت می کنند اما مطابق پروانه عمل و برای اخذ پایان کار اقدام نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه پروانه ساختمان در واقع تنها مجوز اصلی برای شروع ساخت‌ و ساز است، گفت: اما این مجوز به تنهایی تضمین کیفیت ساختمان نیست و بسیاری از ساختمان ها در شهر مشهد به دلیل اینکه پایان کار ندارند بی کیفیت و غیر استاندار هستند.

سیدی مقدم افزود: رعایت اصول و آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز، مشاهده‌ی کروکی، قانونی بودن فرایند ساخت، امکان دریافت وام بانکی، امکان بیمه کردن ساختمان، دریافت انشعابات لازم مانند آب، برق و گاز، عقد قرارداد با گروه مهندسان و مهندس ناظر و رعایت ضوابط شهرداری از جمله مواردی است که نشان می‌دهد پروانه ساختمان تا چه اندازه اهمیت دارد.

بازرس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی ادامه داد: متاسفانه نبود استاندارد در آسانسور و رعایت مسائل ایمنی در سیستم ها و نکات اجرایی آتشنشانی و غیره در ساختمان های بدون پایان کار موجب ساخت ساختمان های غیراستاندارد می شود که بدلیل جلوگیری نکردن از ساخت، بساز بفروش ها از این فرصت سو استفاده می کنند.

سیدی مقدم در تعریف پایان کار ساختمان، گفت: پایان کار ساختمان درواقع مدرکی است که بعد از به پایان رسیدن فرایند ساخت‌وساز با توجه به شناسنامه فنی ملک که توسط تمامی مهندسین ناظر و مجری مهر و امضاء شده صادر می‌شود، بعد از صدور پایان کار ساختمان مشخص می‌شود که این ملک از نظر مسکن و شهرسازی، شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه کاملا قانونی ساخته شده و تمامی اصول مورد نیاز را رعایت کرده است، بنابراین خریدار باید حتما علاوه بر پروانه ساختمان، پایان کار را نیز رویت کند.

وی به اهمیت و ضروریت دریافت پایانکار توسط بساز و بفروش ها، اشاره و ابراز کرد: مهندسان ناظر ماموریت دارند پیگیری‌های لازم را برای «توقف پروژه‌هایی که بدون به کارگیری مجری ذی‌صلاح در دست ساخت قرار دارد» انجام دهند اما پلمب ساختمان تنها راه حل نیست و موجب حل شدن معضل اصلی نمی شود.

سیدی مقدم با ارائه پیشنهاداتی در این زمینه، ادامه داد: باید برخورد جدی با متخلفان صورت گیرد به عنوان مثال باید تفاهم نامه ای میان شهرداری و سازمان های مرتبط صورت گیرد و امتیازاتی از قبیل آب، برق و گاز برای این واحد ها سلب شود.

وی تصریح کرد: همچنین بنگاه های املاک در این خصوص نیز نقش پررنگی دارند ونباید ساحتمان های فاقد پایانکار را به فروش برسانند زیرا عواقب نبود پایانکار در ساختمان ها بسیار زیاد است.

 

سیدی مقدم بیان کرد: فرهنگ سازی و آگاهی عموم در این زمینه مهمترین اهرم است و نقش رسانه ها در این زمینه بسیار پررنگ است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار