مراسم افتتاحیه قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام با سخنرانی دکتر محسن رضایی و دکتر مسعود درخشان به همراه رونمایی از ویژه نامه تاملات با موضوع تحلیل و بررسی الگوی پایه پیشرفت مهر برگزار شد.
کد خبر: ۷۸۴۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴ 02 October 2019

به گزارش تابناک تبریز، پنجمین برنامه قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، که به طرح ایده‌ها و گزارش دستاوردهای یک ساله مرکز رشد اختصاص دارد، از روز دوشنبه 8 مهرماه در محل سالن شهید باغانی (سالن امتحانات) این دانشگاه آغاز شد و تا روز سه‌شنبه 16 مهرماه ادامه دارد. «قرار پنجم» مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام از دو بخش عمده تشکیل شده است: بخش اول، بخش"رشدآفرین"است که به ارائه آن دسته از ایده‌هایی که امکان پیاده‌سازی آنها در فضای سیاست‌گذاری و اجرایی کشور وجود دارد، اختصاص یافته و بخش دوم" میزهای گفتگو" است که به معرفی ماموریتها و دستاوردهای نظری و اجرایی هسته های علمی مرکز رشد در بستر گفتگو با اساتید و پژوهشگران شکل گرفته است.

 

*حذف روحیه و تربیت جهادی، باعث شد به آرزوها دست پیدا نکنیم

دکتر محسن رضایی در پنجمین برنامه قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت الله مهدوی کنی، درخصوص تربیت جهادی اظهارداشت: در تاریخ کشور چند نوع تربیت و آموزش داریم که نوع اول تربیت نهادهای آموزشی رسمی مثل مدرسه بود. نوع دوم آموزش و تربیت، آموزش و تربیت حزبی بود، مثل نهضت آزادی و جبهه ملی که آقای بازرگان و بنی‌صدر محصول آنها هستند. نوع سوم آموزش نیز، آموزش و تربیت‌های انجمنی بود. اما نوع چهارمی از آموزش و تربیت بعد از انقلاب شکل گرفت به نام تربیت جهادی.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نقاط ضعف آن سه نوع اول این بود که عمدتا، تربیت، تربیت فردی بود و دوم اینکه تربیت‌ها ذهنی بود و بعد عملی چندانی نداشت. این عوامل باعث شد که ما نه قبل از انقلاب و نه بعد از انقلاب به بسیاری آرزوهایمان دسترسی پیدا نکردیم. محسن رضایی گفت: اولین خاصیت تربیت جهادی این است که انسان را با واقعیات مواجه می‌کند و با رویدادهای واقعی تربیت می‌کند. در وسط صحنه و حوادث افراد تربیت می‌شوند و به همین دلیل هم از نظر ذهنی و هم تجربی رشد می‌کنند. تربیت، در صحنه واقعیات زندگی جمعی است و فردی نیست و رشد ذهنی و تجربی توأمان با یکدیگر انجام می‌شود.

* روحیه جهادی هر جا وارد شد، تحول ایجاد کرده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر بخواهیم جوان انقلابی تربیت شود، باید در کنار دانشگاه و مدرسه یک آموزش و تربیت جهادی را طی کند، گفت: تربیت جهادی هر جا وارد شد، یک تحول عظیمی به وجود آورده است.

محسن رضایی ادامه داد: سپاه پاسداران از تربیت جوان انقلابی آغاز شد. وقتی تشکیل سپاه اعلام شد، داوطلبان پاسداری از انقلاب آمدند. پس اولین ویژگی سپاه داوطلبانه بودن جهاد است و اگر میل و شوق به جهاد نباشد، تربیت جهادی صورت نمی‌گیرد.

رضایی پس از ذکر خاطراتی از دوران جنگ و تربیت جهادی شهدایی نظیر شهید مهدی باکری گفت: اگر به رشد سپاه نگاه کنید، خیلی راحت می‌توانید متوجه شوید چگونه پهپاد مدرن آمریکایی توسط ایران ساقط می‌شود. این از تربیت جهادی به دست آمده است. تربیت جهادی، تربیت در وسط میدان است. اینکه بنشینید در دانشگاه و مسجد بخواهیم تربیت جهادی کنیم، امکان‌پذیر نیست. تربیت جهادی درست در وسط رویدادها و واقعیات زندگیست، چه در جنگ و چه در صلح. تربیت جهادی تربیت جمعی‌ست.

*تضاد نظام آموزشی با تربیت جهادی

رضایی با بیان اینکه بزرگترین خیانتی که به این کشور شد این بود که نظام آموزشی به‌‌گونه‌ای طراحی شد که ما را از مولکول به اتم تبدیل کرد، گفت: در نظام آموزشی فعلی، افراد به صورت انفرادی سر کلاس می‌روند و فردی بیرون می‌آیند و فارغ‌التحصیل می‌‌شوند. [اما] در تربیت جهادی اینگونه نیست. افراد مولکول می‌شوند. وی تاکید کرد: نباید در دانشگاه به صورت فردی مسائل را دنبال کنید.[بلکه باید] به صورت جمعی بنشینید و هسته‌های برادری را درست کرده و مطابق با هسته‌های برادری زندگی کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تربیت جهادی بشویم باید محیطی متناسب با آن درست کنیم، افزود: این مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام خیلی به آن ایده نزدیک است و ان شاالله بتوانید آن را تکمیل و به آن هدف نزدیک کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار