یادداشت
باری سخنم نه برای چالش کشیدن امر عام سیاست بلکه برای انتخاب چارچوبی منطقی برای فهم آن چیزی است که در حال حاضر در تبریز در حال روی دادن است.
کد خبر: ۷۸۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹ 03 October 2019
بیگی به ایستگاه اعلمی رسید؟
سیاست در ایران به لایه های پیچیده ترش رسیده است. از بخت بد دمکراسی خواهان ، فضای پست مدرن و گسست محوریت عقلانیت واحد و از طرفی اگر تا دیروز خط قرمز اصولگرایی حمایت تمام قد از سنگربان انقلاب ( به زعم اصولگرایان) بود امروز بیگی در مصاحبه خود شورای نگهبان را سیبل آماج سیاسی خود قرار می دهدظهور پوپولیسم عریان در اتمسفر جهانی کار را بر ایشان تنگ کرده است .البته این بلاهای جان، تنها آنها را نمی رنجاند . اقتدار گرایان هم با معضلی مشابه اما از زاویه ای دیگر به آن مبتلا شده اند. مطالبات جدیدی که دستگاه سیاست شان، در تنظیم رابطه بین توانش ها و ظرفیت های خود با هویت طلبی ها و جریانات گریز از مرکز دست و پنجه نرم می کنند.

و از این روست که میبینیم که گاها مبنای سیاست ورزی از گفتمان ها به سطح کنش ها تقلیل می یابد و ظاهرا این پدیده در شرایط فعلی سیاسی کشور نمود و ظهور زیادی داشته و خواهد داشت. بعنوان نمونه میتوان به توافق ضمنی سیاسیون برای خلق یک جریان سوم سیاسی اشاره نمود که قطعا بی ارتباط با چنین فضایی نیست.

باری سخنم نه برای چالش کشیدن امر عام سیاست بلکه برای انتخاب چارچوبی منطقی برای فهم آن چیزی است که در حال حاضر در تبریز در حال روی دادن است.

دال مرکزی این نوشته سخنان بی پروا و بی سابقه آقای بیگی نماینده تبریز در خصوص آقای اعلمی هم کسوت اسبق خود است. هرچند تحلیل شکلی این اظهارات بی سابقه در مورد اعلمی آن هم در آستانه انتخابات می تواند به صورت های ذیل ارائه شود اما بحث مهم من نه دراینها که در محتوای این گفته هاست.

بیگی می داند بازتنظیم رابطه خود با اصولگرایان تندرو بخصوص بعد از دوبار استقبال علنی از محمود احمدی نژاد(خط قرمز شورای نگهبان) در سال اخیر ، امری ضروری است . چه اینکه در آستانه انتخابات آنها می توانند او را به این بهانه ها مورد شماتت قرار دهند یا هزینه هایی برای قرار گرفتن او در لیست این طیف بر او تحمیل نمایند. حال تبلیغ این وحدت گفتمانی می تواند پالس محکمی برای تندروهای این طیف باشد تا آنها در خاطر خود مرور کنند آرای بیگی دو برابر بیش از سرلیست آنها در انتخابات بود و احتمالا این بار در رخوت سیاسی، ائتلاف احتمالی احمدی نژادی ها با هواداران اعلمی میتواند فاجعه ای بی نظیر برای اصولگرایان رقم زند.
کانون های ثروت و قدرت که همواره انتخابات مجلس استان را تحت تاثیر قرار داده اند با فهم این صورت بندی احتمالی ، تمرکز خود بر سوژه های انتخاباتی را از دست خواهند داد و اصطلاحا منگ فضای جدید خواهند شد که دراین صورت هزینه های تحمیلی برای منتفعین از این وضعیت به اقل ممکن خواهد رسید. در بدبینانه ترین حالت هم میتوان گفت ، با اینکه بیگی درخواست اعلمی برای مناظره را پذیرفته بود اما این تعریف ها میتواند ماشه شلیک گلوله های آتشین اعلمی را به سمت رقیب او یعنی پزشکیان بچکاند.
بیگی با نام بردن از اعلمی می خواهد مرزبندی های جدید فکری با اطرافیان و هوادران خود را در فضای رسانه ای پرتاب نماید .چه اینکه او پیش تر تنها در قامت یک استاندار که می باید قدرت را در میان شرکای اصولگرای دولت بصورت مخفی و آشکار تقسیم نماید مشق سیاست کرده بود اما امروز باید در قامت سیاستمداری عمل نماید که میخواهد از آنچه در سپهر سیاسی مورد اعتمادش یعنی بهاری ها وجود دارد بخت خود برای سردمداری همان موج سوم معروف در تبریز را بیازماید. چه اینکه می داند انتظار او برای تائید صلاحیت اعلمی توسط شورای نگهبان ، حتی می تواند تا طرد وی از اردوگاه اصولگرایی هم منجر شود.
بگذریم .این ها احتمالات بود ، هر سه گزینه فوق را می توان تصور نمود، برای هر کدام از آنها دلایلی ارائه نمود ویا احیانا ردیه ای نگاشت . اما همچنانکه گفتم اینها مهم نیست آنچه مهم است این است :

باید پی در پی پرسید بیگی به اعلمی رسیده است؟ مقدمه را دوباره مرور کنید. سیاست ورزی پیچیده تر و خسته کننده تر از گذشته شده است . موج آفرینی برای مشارکت و هواداری، از سطح گفتمانی به سطوح تاکتیکی که دسترس ترین سطح سیاست برای قضاوت افکار عمومی است ، تقلیل یافته است. دیگر اندیشه های سیاسی ارزشی ندارند، این کارآمدی است که سخن می گوید.این رفع نیازهای اولیه زندگی مردم است که می تواند عرض اندام نماید.

اگر تا دیروز خط قرمز اصولگرایی حمایت تمام قد از سنگربان انقلاب ( به زعم اصولگرایان) بود امروز بیگی در مصاحبه خود شورای نگهبان را سیبل آماج سیاسی خود قرار می دهد تا به بهانه دفاع از اعلمی عملکرد پولیتیک آن نهاد قدر قدرت را به چالش بکشد و اخطار کند که این بار آنها باید سنجیده تر عمل نمایند. او عامدانه شعار کف خیابانی دی ماه 96 را به رخ شعارهای دی ماه 88 می کشد تا بگوید گذر از اصولگرایی را نباید شوخی گرفت چه اینکه این امر دیگر اتفاق افتاده است. دیگر تقدسی در کار نیست . شورش ها آغاز شده است ، انتقادها از نهادها به ناگفته ها و .. رسیده است و آنچنانکه خود او می گوید ساختارها به هم ریخته است.

باری او وقتی از تحزب سخن می گوید ، نیش و کنایه ای هم به اردوگاه های چپ و راست می زند تا یاد آور شود که هر دو آنها، حزب ها را به گروگان گرفته اند تا یکی با تکرار و دیگری با منویات محفلی ، لیست هایی ببندند برای گریز از پاسخگوئی ، یعنی قبیله گرایی. البته احتمالا یقین دارد پرتاب این نیش و کنایه ، مرزبندی هایی بین او و اصولگرایان سبب خواهد شد.

اینجا همان جایی است که میتواند او را به اعلمی برساند. اعلمی هم می گوید وازگان سیاسی بهانه ای شده اند تا در پشت سر آنها غارت منابع عمومی کشور رخ دهد. اعلمی بر سر این مساله مصر است که بگوید خط و جناح بازی ها تنها روساخت مساله هستند اما در لایه پنهانی آن ، موضوعی بنام رانت و غارت خودنمایی می کند. سرنوشت جالبی است که احمدی نژادی ها از منتهی الیه دوردست راست ( اعتقاد راسخ به سیتسم خلیفه اللهی مورد تائید مصباح یزدی که در آن نظر مردم ارزشی ندارد ) به منظر واحد با اصلاح طلبانی میرسند که اومانیسم را مورد تاکید قرار میدهند و از هرگونه قداست بخشی توهم انگیزی گریزانند.

مگر دیگر این روزها کسی از اردوگاه فکری سیاستمدار سئوال میکند . ساده ترین و دم دستی ترین سئوال رابطه سیاستمدار با فساد است

بله ظاهرا میتوان امروز بیگی را هم درکنار اعلمی پشت پنجره ای واحد دید که دارند از یک منظر به سیاست و سیاست ورزی می نگرند. آنها دیگر بهایی به این نمی دهند که فلان سیاست مدار اصلاح طلب است یا اصولگر، احمدی نژادی است یا خاتمی چی . چشمش به کدام مقام عالی نظام یا کدام فقیه است . گویا دیگر ابژه ای بنام خاستگاه و مشرب سیاسی رنگ باخته تا بتوان از همه این سئوال را پرسید . رها کن چه می گوید ابتدا بپرس ببین از کجا آورده ای ؟

این 5 ماه باقی مانده نشان خواهد داد که بیگی چقدر تاب تحمل انتقادهای آتی اصولگرایان را خواهد داشت و آیا برای حضور در لیست اصولگرایان از گفته های خود در این مصاحبه عدول خواهد نمود یا نه ؟ لذا بنظرم امروز برای پاسخ دادن به سئوال اول این مقاله کمی زود است.

 

غلامرضا منصوری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار