به گزارش الف، بدنبال ابتلای تعدادی از مردم روستای چنار محمودی به ایدز، امروز تجمعاتی در شهر لردگان مقابل خانه بهداشت، فرمانداری و دفتر امام جمعه انجام شد. در این تجمعات که مردم خواستار پاسخگویی مسئولان بودند عده ای از موقعیت سوء استفاده و  منجر به وارد شدن صدماتی به ساختمان های دولتی شدند. برخی خبرها نیز از به آتش کشیده شدن ساختمان فرمانداری، شبکه بهداشت و دفتر امام جمعه توسط عده ای از تجمع کنندگان حکایت دارد.

از هفته گذشته فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد که در آن عده ای از اهالی روستای چنار محمودی بیان می کردند به بیماری ایدز مبتلا شده اند. مردم این روستا عنوان می کردند از طریق سرنگ آلوده به ایدز در شبکه بهداشت به این بیماری مبتلا شده اند. البته احتمالات دیگری نیز مطرح شده بود. مثلاً برخی از اهالی روستا از از احتمال آلوده بودن وسایل حجامت و سوزن دستگاه اندازه گیری قند خون سخن می گفتند.  بعد از این اتفاق تجمعاتی جلوی فرمانداری و شبکه بهداشت انجام شد.

 از آغاز انتشار اخبار درباره این روستا، صرفاً فرماندار لردگان بین مردم حاضر شده است. در حالی که می شد با حضور مسئولان بین مردم و قول پیگیری از گسترده شدن این تجمعات جلوگیری بعمل آورد. بدون شک اگر مقامات و مسئولان در لحظات اولیه در روستا حضور پیدا می کردند و با مردم گفت و گو می کردند مردم آرامش بیشتری می یافتند.

بعد از این اتفاقات، روز چهارشنبه رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری از بازداشت بهورز روستا خبر داد. احمدرضا بهرامی رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: برخی ادعا دارند که یکی از بهیارانی که در یکی از مراکز بهداشت کار می‌کرده است در زمانی که برای انجام آزمایشات از آن‌ها خون می‌گرفته به جای اینکه برای هر فرد از یک سرنگ استفاده کند از سرنگ مشترک استفاده می‌کرده است که در حال حاضر فرد مذکور در بازداشت به سر می‌برد.

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری گفت: در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شده است و دستگاه قضایی با پیگری‌های خاص و فوری خود موضوع را مورد بررسی قرار داده است و سایر مسئولان نیز در حال پیگیری موضوع جهت کشف منشاء موضوع هستند.

پیرو این بازداشت، سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه ای به وزارت دادگستری خواستار اعاده حیثیت از نیروی بهورز شده بود. سعید نمکی در بخشی از نامه خود  بیان می کند: « از چندی قبل با پیگیری یکی از بهورزان سخت کوش ما در یکی از روستاهای شهرستان لردگان استان چهار محال و بختیاری مواردی از ابتلاء به ویروس HIV شناسائی شد. جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحو کاملا محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی گشت که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد».

وزیر بهداشت در ادامه نامه خود می نویسد: « آرام و بیصدا این حرکت بیماریابی ادامه داشت تا امروز یکی از مقامات قضائی استان با ورود به موضوع و ابراز مطلب غیر کارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده توسط وی، اقدام به جلب این نیروی خدوم و زحمت کش نمود و غم انگیز آنکه رسانه های مغرض بیگانه به استناد به این اعلام نظر و رفتار عاری از هرگونه دیدگاه کارشناسی، خبر کذب آلودگی مردم یک روستا به دلیل قصور پرسنل مرکز درمانی و استفاده از سرنگ آلوده به ویروس ایدز را منتشر کرده اند».

واضح است که در نامه وزیر بهداشت توجهی به حساسیت های فرهنگی مردم منطقه نشده است. شاید اگر این نامه رسانه ای هم نمی شد بهتر بود. این نامه موجبات ناراحتی و دلخوری مردم منطقه را فراهم آورد به گونه ای که خواستار عذرخواهی وزیر شدند.

خبرگزاری ایرنا در این باره می نویسد: انتشار نامه وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به وزیر دادگستری در خصوص بهیار و آلوده نبودن سرنگ ها در مرکز بهداشت، با گلایه و در نهایت دلخوری مردم روبرو شد؛ دامنه این دلخوری ها به روز پنجشنبه نیز کشیده شد و مردم خواستار عذرخواهی رسمی وزیر از مردم منطقه به ویژه روستای مد نظر شدند و اعلام کردند روز شنبه نیز تجمعی در مقابل فرمانداری برگزار می کنند.

ابهامات ماجرا و لزوم کمک به مردم

به نظر می رسد در حال حاضر نمی توان نظر قطعی درباره دلیل ابتلا مردم روستا بیان کرد. همچنین درباره تعداد اهالی مبتلا شده به این بیماری نیز آمارهای متفاوتی در رسانه ها بیان شده است.

دکتر کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره می گوید : بیماران بین ۵ تا ۱۰ سال قبل به ایدز مبتلا شدند و استفاده از سرنگ آلوده در نمونه‌گیری قندخون در بهترین شرایط و با در نظر گرفتن بالاترین آمار مبتلایان نمی‌تواند به تعداد انگشتان دست آلودگی ایجاد کند.

جهانپور در ادامه عنوان می کند: مضافاً اینکه اگر کسی اخیراً به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا شده باشد بازه زمانی ابتلا در آزمایش‌ها قابل تحلیل است درحالی‌که در موارد بیمار‌یابی که انجام شده چیزی به‌نام آلودگی اخیر به ویروس اچ‌آی وی وجود ندارد.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد اعتراض اهالی روستا می گوید که اچ آی وی به هیچ وجه هیچگونه ارتباطی با تست قند خون و اقدامات غربالگری در منطقه نداشته و بررسی های انجام شده در هفته های اخیر در آن منطقه کماکان ادامه دارد و با توجه به قواعد و اصول اخلاق پزشکی اطلاعات خصوصی این افراد به هیچ وجه قابل انتشار نیست.

محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم از اعزام هیئتی از این کمیسیون به روستای چنار محمودی شهرستان لردگان برای بررسی ادعای ابتلای تعدادی از روستاییان به ویروس ایدز خبر داد.

وی گفت که کمیسیون گزارش جامعی از علل وقوع این اتفاق دارد اما با سفر به این روستا می‌خواهد با مردم و مسئولان مربوطه در مراکز بهداشتی صحبت کرده تا با بدست آوردن گزارش میدانی نتیجه نهایی را به کمیسیون اعلام کند.

به نظر می رسد با توجه به اتفاقاتی که رخ داده می باید اولین اقدامات تلاش برای بازگشت آرامش، دلجویی از مردم و پیگری ماجرا در فضای مناسب و کمک به درمان اهالی روستا باشد.

مردم و مدعیان نیز باید بدانند در فضایی آرام موضوع قابل پیگیری است نه در شرایطی که توسط افراد فرصت طلب یک موضوع اجتماعی  - بهداشتی تبدیل به مساله‌ای امنیتی می‌شود .