این پیمانه تیتر‌هایی همچون تالار شیشه‌ای قرمز شد، انعکاس دور جدید مذاکرات تجاری چین و آمریکا بر شاخص‌ها، حمایت قانون جدید بازار مسکن از «تسه»، قیمت جدید نان در شهرستان‌های تهران اعلام شد، ظرفیت تولید تخم مرغ کشور به ۱.۳ میلیون تن رسید، قیمت دلار در میانه کانال ۱۱ هزار تومان، طلا جهانی گران شد و کاهش بهای طلای سیاه در بازار انرژی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۸۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵ 09 October 2019

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تالار شیشه‌ای قرمز شد، انعکاس دور جدید مذاکرات تجاری چین و آمریکا بر شاخص‌ها، حمایت قانون جدید بازار مسکن از «تسه»، قیمت جدید نان در شهرستان‌های تهران اعلام شد، ظرفیت تولید تخم مرغ کشور به ۱.۳ میلیون تن رسید، قیمت دلار در میانه کانال ۱۱ هزار تومان، طلا جهانی گران شد و کاهش بهای طلای سیاه در بازار انرژی را در بر دارد.

احتمال سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین

وزیر نفت در حاشیه کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا پس از کاهش سهمیه بنزین که با کارت سوخت جایگاه از 30 لیتر به 20 لیتر رسید احتمال سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد گفت‌: هر چیزی در این حوزه ممکن است. وی ادامه داد: قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند چرا که کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید در زمان اضطرار از آن استفاده کرد. وی ادامه داد: امکان دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران باز هم کاهش یابد بنابراین لازم است تا تمام مالکین خودرو از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند. زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: برای توسعه این پروژه مذاکراتی را با چند شرکت ایرانی داشتیم اما هنوز به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نرسیده‌‌ایم. 

تالار شیشه‌ای قرمز شد

روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۶۴۳۹ واحدی به کانال ۳۱۴ هزار و ۴۶۹ واحدی بازگشت، شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با افت ۱۷۳۰ واحدی رقم ۸۴ هزار و ۵۲۰ واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۴۲۲ واحدی به کانال ۹۳ هزار و ۵۵ واحدی عقب نشینی کرد، شاخص قیمت هم  وزن با عقبگرد ۱۶۲۱ واحدی رقم ۶۲ هزار و ۲۹۱ واحدی را به نمایش گذاشت، شاخص آزاد شناور با کاهش ۸۷۷۹ واحدی به ۳۶۴ هزار و ۷۸۱ واحدی رسید، شاخص بازار اول با افت ۵۱۲۲ واحدی رقم ۲۲۶ هزار و ۶۵۲ واحدی را نشان داد و شاخص بازار دوم نیز با کاهش ۱۱۱۱۳ واحدی به کانال ۶۴۸ هزار واحدی عقب نشینی کرد. ارزش معاملات بورس تهران بالغ بر ۲۰۹۵.۸ میلیارد تومان بود که نشای از دست به دست شدن بیش از ۴ میلیارد و ۹۹۴ میلیون برگه سهم طی ۴۲۲ هزار و ۷۱۶ نوبت معاملاتی بود. نماد‌های بانکی متعلق به بانک ملت، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، و بانک اقتصاد نوین بیشترین تاثیر منفی رابر شاخص ثبت کردند و در مقابل پتروشیمی خارک و پالایش نفت تبریز بیشترین تاثیر مثبت را بر دماسنج بازار سرمایه داشتند.
 
انعکاس دور جدید مذاکرات تجاری چین و آمریکا بر شاخص‌ها
 
سهام آسیایی روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ۹۸ پیش از آغاز مذاکرات تجاری رده‌بالای چین و آمریکا، محتاطانه رشد کردند. مذاکرات تجاری چین و آمریکا با حضور مقامات رده‌بالای دو کشور از روز پنج‌شنبه هفته جاری از سر گرفته خواهد شد، اما گزارشات حاکی از آن است که تردیدهای مقامات چینی برای دنبال کردن رسیدن به یک توافق گسترده با آمریکا، در حال افزایش است. تحلیل‌گر جی‌پی مورگان اعلام کرد که آنها پیش‌بینی می‌کنند توافقی صورت نگیرد، در حالی که سرمایه‌گذاران بازار انتظار دارند یک توافق کوچک تجاری بین دو طرف اعلام شود. هرچند شرکت سامسونگ اعلام کرد که سود سه ماهه سوم این شرکت ۵۷ درصد نسبت به سال گذشته، سقوط خواهد کرد، اما این گزارش از آن‌چه انتظار می‌رفت بهتر بود و باعث جهش سهام این شرکت شد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا آقیانوسیه خارج از ژاپن ۰.۵۵ درصد رشد کرد، در حالی که شاخص نیکی ژاپن با جهش ۱ درصدی روبرو شد. 
 
در بازار چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۹ درصد بهبود یافت و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ توانست ۰.۴۷ درصد رشد کند. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۴۵ درصد رشد کرد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۱.۲۱ درصد جهش کرد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار آمریکا با ین ژاپن ۰.۱۶ درصد افت کرد و به ۱۰۷.۱۰ واحد رسید. دلار در برابر یوآن چین هم ۰.۲۳ درصد افت کرد و به نرخ برابری ۷.۱۳۱۲ واحد رسید.
 
حمایت قانون جدید بازار مسکن از «تسه»
 

بهای هر ورق تسهیلات مسکن دی۹۶ روز گذشته با فاصله گرفتن از کف قیمتی خود به ۳۷ هزار و ۳۷۱ تومان رسید. تغییرات قیمت پایانی برای ۲۴ امتیاز از ۲۵ امتیاز وام سه‌شنبه مثبت بود؛ از این رو مجموع اوراق «تسه» به طور متوسط رشد ۱۲/ ۲ درصدی را تجربه کردند. در آخرین اقدام انجام شده حداکثر قدمت ساختمان‌های مشمول وام مسکن از ۲۰ به ۲۵ سال افزایش یافت. با این حال «خانه‌اولی‌ها» همچنان از خرید آپارتمان‌های با عمربنای بیش از ۱۵ سال منع هستند. این اتفاق اگرچه می‌تواند با افزایش دامنه انتخاب متقاضیان مسکن منجر به استفاده بیشتر از این اوراق شود، اما با توجه به مشمول نشدن این قانون جدید برای خانه‌اولی‌ها و همچنین ثابت ماندن سقف تسهیلات مسکن در برابر افزایش چشم‌گیر قیمت خانه‌های مسکونی در سال‌های اخیر نمی‌توان انتظار زیادی از رونق گرفتن بازار «تسه»ها داشت.

۲۸ شرکت چینی دیگر را در لیست سیاه آمریکا

فایننشال تایمز: آمریکا به بهانه نقض حقوق بشر در شینجیانگ چین، ۲۸ شرکت تکنولوژی چینی را از خرید کالاهای ساخت آمریکا منع کرد تا تنها ۲ روز مانده به آغاز دور بعدی مذاکرات تجاری، آتش جنگ تجاری را برافروخته‌تر کند.

ویلبور راس، وزیر تجارت آمریکا، اعلام کرد که وزارتخانه او ۲۸ شرکت چینی، شامل ۸ شرکت تکنولوژی هوش مصنوعی و ۲۰ نهاد دولتی، را به لیست سیاه خود اضافه می‌کند و به این ترتیب،  شرکت‌های آمریکایی برای معامله با آنها باید از دولت مجوز دریافت کنند. وزارت خارجه چین این اقدام را محکوم کرد اما اعلام کرد که مذاکرات تجاری این هفته طبق برنامه برگزار خواهد شد؛ این برای ما مهم است که برای اختلاف تجاری خود به راه‌حلی دست پیدا کنیم. شرکت‌های جدیدی که در لیست سیاه قرار گرفتند اصولا در نظارت و هوش مصنوعی فعالیت دارند. این لیست شامل «هیکویژن» و «داهوئا»، که تجهیزات نظارتی تولید می‌کنند و «مگ‌وی» و «آی‌فلای‌تک» که در تشخیص چهره و تشخیص صدا فعالیت می‌کنند، می‌باشد.  

قیمت‌ جدید نان در شهرستان‌های تهران اعلام شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران درباره جدیدترین وضعیت نرخ نان، اظهار کرد: با احتساب آرد یارانه‌ای، نان بربری با وزن چانه ۵۱۰ گرمی به قیمت ۱۰۰۰، سنگک با وزن چانه ۵۶۰ گرم معادل ۱۲۰۰، تافتون با وزن چانه ۲۳۰ گرم به بهای ۵۵۰ و نان لواش با وزن چانه ۱۴۰ گرم، به قیمت ۳۰۰ تومان عرضه خواهد شد. وی درباره نرخ انواع نان در نانوایی‌های آزادپز، افزود: بربری با وزن چانه ۵۸۰ گرم معادل ۱۵۰۰، سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرمی به قیمت ۱۸۰۰، تافتون با وزن ۲۸۰ گرم به بهای ۸۵۰ و لواش با ۱۷۰ گرم وزن چانه، معادل ۴۵۰ تومان عرضه می‌شود.   

یدالله صادقی در ادامه با بیان اینکه شهرستان ری و شمیرانات از این قیمت‌ها مستثنی هستند، قیمت انواع نان براساس آرد یارانه‌ای در شهرستان‌های استان تهران را، به ترتیب بربری با وزن چانه ۵۵۰ گرم به قیمت ۱۰۰۰ تومان، سنگک با وزن چانه ۵۶۰ گرم به بهای ۱۱۰۰، تافتون با وزن چانه ۲۳۰ گرم معادل ۵۰۰ و نان لواش با وزن چانه ۱۵۰ گرم، ۳۰۰ تومان اعلام کرد. وی درباره قیمت انواع نان آزادپز، گفت: بربری با وزن چانه ۵۸۰ گرم به قیمت ۱۳۰۰، سنگک با وزن چانه ۶۵۰ گرمی ۱۶۰۰، تافتون با وزن ۲۸۰ گرم ۸۰۰ و نان لواش با وزن چانه ۱۷۰ گرم معادل ۴۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

ظرفیت تولید تخم مرغ کشور به ۱.۳ میلیون تن رسید

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تولید تخم مرغ امسال را یک میلیون تن پیش‌بینی کرد و گفت: اکنون ظرفیت تولید واحدهای صنعتی مرغ تخمگذار کشور به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن رسیده است. مرتضی رضایی به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ افزود: سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار تن تخم‌مرغ در کشور تولید شده که نزدیک به ۹۰ درصد آن توسط واحدهای صنعتی و ۱۰ درصد توسط مرغان بومی و سایر ماکیانی که در روستاها پرورش می‌یابند. وی اضافه کرد: با پیش‌بینی تولید یک‌میلیون تن تخم مرغ در سالجاری تولید ۱۱ درصد رشد خواهد یافت در حالی که رشد جمعیت ایران در سال کمتر از ۱.۲ درصد است که این امر یک دستاورد بزرگ در این صنعت محسوب می‌شود. رضایی در خصوص رتبه ایران در تولید تخم‌مرغ در دنیا گفت: ایران از لحاظ  حجم تولید تخم مرغ دارای رتبه پنجمین کشور در آسیا و دهمین کشور در دنیا  به حساب می آید.

قیمت دلار در میانه کانال 11 هزار تومان

در معاملات روز سه شنبه، دلار در صرافی‌های بانکی تغییری نداشت و همانند روز قبل کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شد. هرچند در بازار آزاد، این ارز با کمی اختلاف، قیمت گذاری شد. بر این اساس، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور از مردم خریداری و به قیمت ۱۱۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، بدون تغییر بود. این در حالی است که دلار در بازار آزاد به نرخ ۱۱۴۷۰ تا ۱۱۴۹۰ تومان فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو، به نرخ ۱۲۵۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۲۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ نیز همانند دلار، تغییری نداشت.  

رو شدن حساب‌های اجاره‌ای در اعتراض یارانه‌بگیران!

اعتراض به حذف یارانه‌ها و به دنبال آن بررسی تراکنش‌های بانکی موجب آشکار شدن برخی تخلفات بانکی و مالیاتی افراد شده است؛ این روزها صاحبان "حساب‌های اجاره‌ای" در غربالگری یارانه‌بگیران لو می‌روند. 

از زمان واریز یارانه شهریور ماه که حدود ۱۶۳ هزار خانوار حذف شدند تا کنون حدود ۶.۳ درصد برای اعتراض مراجعه کرده‌اند و آن بخشی که تن به بررسی حساب‌های بانکی داده‌اند آمار و اطلاعات قابل توجهی را از خود بر جای گذاشته اند. طبق آنچه که میرزایی-سخنگوی ستاد اجرای تبصره(۱۴) قانون بودجه ۱۳۹۸- به ایسنا اعلام کرده است، ۴۸ درصد افراد معترضی که حساب‌های بانکی آنها مورد بررسی قرار گرفته است، زیر بار تراکنش‌های مالی خود نرفته‌اند؛ به طوری که مدعی هستند تراکنش‌های حساب‌های آنها شخصی نیست و مثلا برای شرکت و سازمانی که در آن کار می‌کنند انجام می‌شود؛ به گونه‌ای که آبدارچی، حسابدار و یا کارپرداز هستند و گردش حساب برای خودشان نیست. اما میرزایی به موردی اشاره داشت که مستقیما به حساب‌های اجاره‌ای برمی‌گردد، ‌ وی گفت که برخی معترضان بعد از اعلام نتیجه تراکنش بانکی می‌گویند تراکنش انجام شده در حساب بانکی متعلق به شخص دیگری است که کارت و حساب خود را در اختیار وی قرار داده‌اند! حساب‌های اجاره‌ای مدت‌هاست مطرح شده و در دست بررسی قرار دارد، این در حالی است که برخی افراد حساب‌های بانکی خود را در مقابل پرداخت مبلغی به طور ماهانه و یا هر نوع قرارداد دیگری به فرد یا گروهی اجاره می‌دهند.

کاهش بهای طلای سیاه در بازار انرژی
 
عصر سه‌شنبه، قیمت نفت در حالی سقوط کرد که واشنگتن با قرار دادن شرکت‌های چینی بیشتری در لیست سیاه خود، امیدها برای رسیدن به توافق تجاری بین دو کشور را کاهش داد. این در حالی بود که در ابتدای معاملات، ناآرامی‌های عراق و اکوادور قیمت‌ها را بالا برده بود. تا ساعت ۱۶:۰۳ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۸۹ سنت یا ۱.۵۳ دلار سقوط کرد و به ۵۷.۴۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید نفت آمریکا با ۷۶ سنت یا ۱.۴۴ درصد سقوط به ۵۱.۹۵ دلار رسید.  
 
طلا جهانی گران شد

روز گذشته، قیمت طلا پس از اینکه به پایین‌ترین رقم در یک هفته گذشته رسید، با کاهش ارزش دلار، افزایش یافت. بازار همچنین در انتظار نتایج نشست فدرال رزرو و مذاکرات برنامه ریزی شده مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 10.80 دلار افزایش 1504.30 دلار فروخته شد. قیمت این فلز گران‌بها روز دوشنبه حدود یک درصد کاهش یافت. کراگ ارلام، تحلیلگر ارشد بازار طلا گفت:«به نظر می‌رسد طلا نسبتا ثبات دارد و این بیشتر به این علت است که ما در محیط شکننده ریسکی قرار داریم.»

خداحافظی با پراید و پژو ۴۰۵؟

رئیس سازمان ملی استاندارد در مراسم روز جهانی استاندارد با بیان اینکه سازمان از دوشنبه هفته آینده تکلیف خودروها (استاندارد یا غیراستاندارد بودن آنها) را مشخص می‌کند، گفت: خودروهایی که مشکلی بابت استاندارد نداشته باشند، تولیدشان ادامه خواهد یافت و در غیر این صورت، با توقف تولید مواجه می‌شوند. به گفته وی، طی روز‌های آینده شورای عالی استاندارد تشکیل جلسه می‌دهد و اگر در این جلسه مشخص شود خودرویی نتوانسته شرایط لازم را برای تایید استاندارد به دست بیاورد، ما توقف تولید آن را اعلام خواهیم کرد. پیروزبخت این را هم گفته که با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی شهروندان، حتی در صورت فشار و مشکل‌آفرینی نیز این استانداردها اعمال خواهند شد.

دنیای اقتصاد در این باره نوشت: سازمان ملی استاندارد طی دو سال گذشته پیگیر اجرای استانداردهای جدید در تولید خودروهای داخلی بوده و چند مرحله را برای آن در نظر گرفته است. در آخرین مرحله که زمان اجرای آن دی ماه امسال است، بناست تولید خودروهایی که نتوانسته‌اند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند، متوقف شود. این در حالی است که از همان تابستان سال گذشته با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه خودروسازی ایران، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر به تاخیر افتادن اجرای استانداردهای ۸۵گانه، مطرح شد و با وجود اظهارات دیروز رئیس سازمان ملی استاندارد، هنوز هم این احتمال وجود دارد. احتمال موردنظر از آن جهت است که گفته می‌شود پراید و پژو ۴۰۵ به‌عنوان دو محصول پرتیراژ خودروسازی کشور توان پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه را ندارند و باید حذف شوند. حذف این خودروها در شرایط فعلی که صنعت خودرو در تحریم قرار دارد و با افت شدید تولید دست و پنجه نرم می‌کند، به معنای نزولی شدن تیراژ و احتمالا رشد قیمت‌ها در بازار است، مگر آنکه جایگزینی مناسب برای آنها در نظر گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار