مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: باور داریم که مسأله آب و تهدید جدی کم آبی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین مسائل کشور و به ویژه استان است.
کد خبر: ۷۸۸۲۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳ 13 October 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، محمد علایی با اشاره به اینکه نسبت حجم آبی که از آب‌های سطحی و زیرزمینی در سال برداشت می‌کنیم به حجم آب تجدید پذیر استان بیش از ۱۲۵ درصد است، اظهار کرد: این نسبت در ایران و جهان بی‌نظیر است یعنی با دست خودمان سند نابودیمان را امضا کرده ایم و با زیاده خواهی و بدمصرفی و اسراف بیمارگونه آبخوان‌های زیرزمینی، حیاتی‌ترین سرمایه خدادادمان، را هر سال بیش از سال پیش نابود می‌کنیم. 

 

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با ذکر این نکته که شرق کشور، سرزمینی خشک و کم آباد با خشک سالی‌های دوره ای است، ادامه داد: در این سرزمین کم آب و خشک رمز و راز ماندگاری نیاکانمان و شرط بقای ما و فرزندانمان سازگاری با محیط زیست و کم آبی است.

 

وی افزود: متاسفانه ما بر سر یک دوراهی قرار گرفته‌ایم یا برداشت بیش از حجم مجاز آب و نابودی آبخوان‌های زیرزمینی و ایجاد سرزمینی سوخته و بی‌آب و آبادانی را در پیش رو داریم یا برداشت کمتر آب در حد حجم مجاز و ساختن استانی با کشاورزی پیشرفته و پربازده، صنعتی پاک و کم آب طلب و مردمانی آگاه و سازگار با محیط زیست و کم آب طلب را نیاز داریم. 

 

علایی با اشاره به اینکه برای رسیدن به این هدف مقدس باید مسأله آب را به مسأله هر خراسانی تبدیل کنیم تصریح کرد: باید برای مدیریت بهینه آب با همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تاثیرگذار بر مدیریت آب، دانشگاه‌ها، نهادهای مدنی و تشکل‌های قانونی کشاورزان به درک و فهم و زبان مشترکی برسیم و با خرد جمعی، برنامه مدونی برای برداشت کمتر از آب تهیه و همه با هم آن را اجرا کنیم همچنین  باید بپذیریم که کشاورزان عزیز و زحمتکش و دلسوز ما در انجام این مأموریت مقدس و بزرگ نقشی محوری و کلیدی دارد. 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی با اشاره به حمایت‌های بی‌دریغ وزیر نیرو و استاندار خراسان رضوی و کمک همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی موثر بر مدیریت آب و نقش پررنگ دانشگاه فردوسی و نهادهای مدنی و تشکل‌های کشاورزی استان برای تهیه سند همیاران آب استان، گفت: پایه و مبنای این سند پذیرش گفت‌وگو برای رسیدن به اجماع کاهش مصرف آب در استان تا سال ۱۴۰۵ به میزان حجم آب تجدید پذیر و اجرای مصوبات برابر برنامه زمانی است.

 

وی گفت: در سند همیاران آب موارد مهمی از جمله حرکت به‌ سمت مدیریت مشارکتی و کمک به ایجاد تشکل‌های قانونی کشاورزی و برون سپاری تصدی‌گری‌ها، تحویل حجمی آب به همه مصرف کنندگان و نصب کنتور حجمی بر روی همه چاه‌ها، رصد و کنترل برداشت آب در بخش‌های کشاورزی، شرب، بهداشت، صنعت و خدمات، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از آلوده کردن آب‌ها اشاره شده است.

 

علایی با اشاره به اینکه از فروردین سال جاری تا کنون شرکت آب منطقه‌ای استان با کمک کشاورزان هزار و 61 حلقه چاه غیرمجاز را پر کرده  و از برداشت ۲۸.۷ میلیون مترمکعب آب از این چاه‌ها و همچنین از اضافه برداشت از هزار و 27 حلقه چاه مجاز به حجم 204 میلیون جلوگیری کنیم، افزود: این به آن معنی است که در مجموع توانسته ایم از برداشت آب از چاه‌ها به حجم ۲۳۲.۷ میلیون متر مکعب کم کنیم و این کار بزرگ با همدلی و همکاری و کمک کشاورزان انجام شده است. 

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: هرچند در سال جاری برای رسیدن به تعادل آبی در استان توانستیم گام‌های بزرگی را برداریم ولی تا رسیدن به هدف حیات بخشمان (سازگاری با کم آبی) راه درازی در پیش داریم و  این راه را نیز با شفافیت، راستی و درستی در عملکرد و پاسخگو بودن به یکدیگر بر مبنای مدیریت مشارکتی و خرد جمعی طی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار