کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: ۵۰ درصد از جمعیت میانسال به بالا در این استان به عارضه چاقی شکمی مبتلا هستند که زمینه‌ساز شماری از بیماری‌ها است
کد خبر: ۷۸۸۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 15 October 2019

۵۰ درصد جمعیت میانسال به بالای استان مرکزی چاقی شکمی دارند

نسرین یادگاری روز سه‌شنبه در آستانه روز جهانی غذا  افزود: بر اساس آخرین نتایج سامانه سیب ۲۲ و ۶ درصد نوجوانان، ۳۹ درصد جوانان، ۷۹ درصد از جمعیت میانسال و ۳۷ و نیم درصد از سالمندان استان مرکزی به اضافه وزن و یا چاقی دچار هستند که این مهم با نوع زندگی کم تحرک و الگو‌های تغذیه ناسالم ارتباط مستقیم دارد.

وی توضیح داد: یافته‌های پژوهشی سال ۱۳۹۵ وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که ۵۹ و ۳ درصد از جمعیت ۲۵ سال به بالای کشور به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند و این شاخص برای مردم استان مرکزی ۷۵ درصد است که بالا بودن آمار افراد چاق در این خطه لزوم برنامه‌های کارآمد در تغییر الگوی زیستی و تغذیه‌ای، بهبود راهبرد‌های خودمراقبتی، گنجاندن رزیم غذایی سالم و تحرک جسمانی مطلوب را در زندگی مردم گوشزد می‌کند.

کارشناس مسئول واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: مطالعات موجود در نظام بهداشتی استان مرکزی حاکی از آن است که ۲۰ و ۲ درصد از خانوار‌ها هنوز استفاده از روغن جامد را در سبد رژیم غذایی روزانه دارند و ۶۵ و هفت دهم درصد از خانوار‌های استان مرکزی نیز قند و شکر را بیش از سقف مجاز به‌صورت روزانه مصرف می‌کنند که این الگوی غذایی به شدت بیماری‌زا است.

یادگاری عنوان کرد: ۲ درصد از خانوار‌های استان مرکزی نیز نمک غیرمجاز دریایی استفاده می‌کنند و ۴۰ درصد خانوار‌ها عادت آوردن نمکدان سر سفره را دارند که این مهم نیز بخشی از بیماری‌های دوره میانسالی و سالمندی را تشدید کرده و به‌عنوان الگو و عادت غلط غذایی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از شاخص‌های مهم در هرم غذایی در استان مرکزی متعادل نیست برای مثال گروه مواد لبنی و سبزیجات و میوه‌ها در حدانتظار توسط مردم استان مصرف نمی‌شوند درعوض گروه هیدروکربور‌ها و چربی‌ها در عادات غذایی آنان پررنگ است.

کارشناس ارشد واحد تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی یادآور شد: در الگوی مناسب غذایی باید هر خانواده دسترسی به غذای کافی، ایمن و مغذی با تنوع مطلوب از گروه‌های مختلف غذا داشته باشد تا نیاز‌های بدنی تامین شده و سوء تغذیه به صورت بیش‌خواری و کم‌خواری به تهدید سلامت تبدیل نشود.

یادگاری عنوان کرد: در رژیم غذایی مطلوب روزانه هر فرد باید میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، مغزها، غلات سبوس‌دار و دانه‌ها، خوراکی‌های کم چرب به‌ویژع فاقد چربی‌های اشباع  و قند‌ها در حد محدود متناسب با سن، جنس و نیاز بدن گنجانده شود و نیاز است آگاهی رسانی موثر در سطوح مختلف از سواد غذایی به مردم تقویت شود.

۲۴ مهر ماه (۱۵ اکتبر) به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار