شبکه نابینایان دوستدار کتاب به مناسبت روز جهانی عصای سفید در شیراز آغاز به کار کرد. گشایش این شبکه تلاشی برای دستیابی شیراز به عنوان شهر دوستدار کتاب ارزیابی شده است.
کد خبر: ۷۸۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۱ 18 October 2019

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز روز پنج‌شنبه در مراسم آغاز به کار شبکه نابینایان دوستدار کتاب که به مناسبت روز جهانی عصای سفید در موسسه خیریه یاوران شب‌چراغ شیراز آغاز به کار کرد، از عزم راسخ این سازمان برای توسعه فرهنگ کتابخوانی سخن گفت.

ابراهیم گشتاسبی راد با بیان اینکه شناخت استعدادها در گرو ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان است، ادامه داد: تلاش برای کسب عنوان شهر دوستدار کتاب برای شیراز از اهداف مهم سازمان فرهنگی شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون شبکه آتش‌نشانان، پاکبانان، سالمندان و کودکان دوستدار کتاب در شیراز راه‌اندازی شده است، عنوان کرد: استعدادهای درخشانی در بین افراد روشندل وجود دارد و شبکه نابینایان دوستدار کتاب حامی پیشرفت فرهنگی آن‌هاست.

شیراز شهر دوستدار توانخواهان و کودکان می‌شود

معاون فرهنگی شهردار شیراز ابراز داشت: در نظر داریم که شیراز به عنوان شهر دوستدار کودک و شهر توان‌خواهان معرفی شود؛ از این رو می‌توان پیش‌بینی کرد در سال‌های آینده شهر به گونه‌ای تغییر کند که کودکان، توانخواهان، معلولین و سالمندان بتوانند به خوبی و با کمترین مشکل در شهر آمد و شد کنند.

همچنین در این مراسم، معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی فارس خواستار مناسب‌سازی محیط برای افراد ناتوان جسمی-حرکتی شد و گفت: در حال حاضر برخی مکان‌ها در شهر شیراز اصلاً مناسب‌سازی نشده یا مناسب‌سازی اصولی در آن شکل نگرفته است.

جایی که مسیر نابینایان به چاله مترو ختم می‌شود

حمید گودرزی با بیان اینکه در ایستگاه قطار شهریمیدان امام حسین(ع) شیراز شرایط نابهنجاری حاکم است و مسیر نابینایان به چاله مترو ختم می‌شود، گفت: این در حالی است که شهرداری و شورا در ۴ سال اخیر نهایت همکاری را در خصوص مناسب سازی داشته اند.

وی عنوان کرد: ایجاد شبکه نابینایان دوستدار کتاب می‌تواند در گسترش و افزایش فرهنگ کتابخوانی نتیجه‌بخش است به شرطی که روندی ادامه‌دار باشد.

رئیس انجمن اهل قلم فارس نیز در این آیین اعلام کرد: تا پایان سال بیش از ۵ موسسه و مدرسه نابینایان در مسیر ترویج کتابخوانی و گسترش مطالعه مفید در کلانشهر شیراز به این شبکه می‌پیوندند.

حسن دهقان با بیان اینکه این شبکه از سلسه برنامه‌های دبیرخانه دائمی ترویج کتابخوانی شیراز است، افزود: این برنامه با هدف کسب عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح علاوه اهدای کتاب بریل به نابینایان توزیع کتاب‌های صوتی نیز در نظر گرفته شده است.

افزون بر ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر نابینا در فارس شناسایی شده است که ۲۶۰ نفر از آنان در حال تحصیل در دانشگاه هستند و بالاترین تحصیلات را در بین معلولین، افراد نابینا دارند.

طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تا کنون چهار دوره متوالی آن برگزار شده است.

این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.عنوان پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی درخور توجه داشته است.

استان فارس از نخستین دوره رقابت های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۱۳۹۳ بازماند اما شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۴ توانست در میان ۵ شهر نخست قرار گیرد و در سال ۹۵ به رتبه سوم دست یافت.

در دوره چهارم این رویداد شهر صدرا موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتاب خوان شد و شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.همچنین دو روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان توانستند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار