عدم هماهنگی میان شهرداری و میراث فرهنگی در لار سبب شده تا ساخت‌وسازی در حریم رودخانه و حریم یک سازه آبی تاریخی به نام پسکل ایجاد شود که این موضوع واکنش منتقدان و جوابیه شهرداری را در پی داشته است.
کد خبر: ۷۹۰۵۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 22 October 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:«پسکل*paskol» اثری تاریخی و یکی از سازه‌های آبی زیبا در محله پاقلعه واقع در شهر قدیم لار و در بستر رودخانه «بروند» مجاور پل گودرزی این شهر است.

این سازه از سنگ و ساروج ساخته شده است که به شکل آبشار است و هنگام جاری شدن رودخانه «بروند» تبدیل به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های تاریخی شهر لار می‌شود. در زمان‌های قدیم پسکل دارای سه طبقه بوده است که کاربرد آن در هنگام بارندگی و جاری شدن آب داخل رودخانه جهت سرعت دادن به آب و بعد از اتمام رودخانه بردی(استخر) بوده است که مردم برای آب تنی و شستن وسایل خود از آن استفاده می‌کردند.

این سازه تاریخی هنوز هم پا برجاست اما مدتی است که ساخت و ساز شهرداری لار در اطراف و بر روی آن سبب نگرانی دوستداران میراث فرهنگی شهر لار شده است.

خبرگزاری تسنیم در تاریخ 6 مهرماه امسال گزارشی از این اتفاق تهیه کرده و دلایل مخالفان این اقدام که یکی از اعضای شورای شهر لار و یکی از فعالان اجتماعی شهر بودند، را به صورت مفصل بیان کرد.

تجاوز به حریم رودخانه و سازه تاریخی

اشکان عسگری، عضو شورای شهر لار در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بیان این مطلب که ساماندهی و بهسازی محله پاقلعه به درخواست مردم و با مصوبه شورا بوده است، منکر جانمایی نادرست شهرداری در ساخت سرویس بهداشتی نشد.

وی معتقد است با جانمایی نادرست شهرداری و ساخت سرویس بهداشتی روی دیوار سازه تاریخی نه تنها حریم یک اثر تاریخی بلکه حریم رودخانه نیز رعایت نشده است که این موضوع در آینده به ویژه نیمه دوم سال و بارش‌های فصلی می‌تواند خطرساز باشد.

صمد کامجو، فعال اجتماعی شهر لار و عضو شورای چهارم این شهر نیز در گفت‌وگو با تسنیم از منحصربه فرد بودن و زیبایی‌هایی این اثر تاریخی سخن گفت. به گفته وی پسکل یا کارشومه یکی از سازه‌های آبی و زیبا و منحصر به فرد است که شاید تنها در شهر یزد وجود داشته باشد علاوه بر آن منطقه بافت تاریخی است و باید ساخت و ساز همراه با رعایت اصل حفاظت از این آثار باشد.

اعتراض شهرسازان به اقدام شتابزده شهرداری

در ادامه این اعتراضات شهرسازان این شهر نیز نامه‌ای خطاب به شهرداری این شهر نوشته از آنان درخواست کردند که در تصمیم‌گیری‌های شهری از نظرات کارشناسان و متخصصان استفاده شود. خبرگزاری تسنیم در تاریخ 23 مهرماه با انتشار گزارشی نظرات این کارشناسان را منعکس کرد.

اینان در نامه‌ای درباره سازه تاریخی آبی که با نام «پسکل یا کارشومه» معروف است، چنین گفته‌اند: « شهرداری لار، اگرچه نیت خیری از ایجاد فضای سبز و استراحتگاه برای شهروندان و مسافران داشته است، با این همه شتابزدگی در اجرائی ساختن طرح مذکور بدون طی رویه‌های مرسوم (بررسی در کمیته منظر شهرداری و اظهار نظر کارشناسان) بروز اشتباهی را موجب شده است که امروزه توجیه آن را با استعانت از قانون و اختیارات قانونی خود ممکن می‌سازد.

ای بسا که اگر طرح مذکور در کمیته‌های فنی و با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان این اداره مورد بررسی قرار می‌گرفت، با تغییری اندک در جانمایی سرویس‌های بهداشتی، شهرداری علاوه بر دستیابی به اهداف خود از اجرای این طرح، به حریم این سازه تاریخی نیز تجاوز نمی‌کرد».

جوابیه شهرداری لار درباره ساخت و ساز در نزدیکی کارشومه 

به دنبال انتشار این نامه و گزارش خبرگزاری تسنیم شهرداری لار جوابیه‌ای را مطرح کرده است که از سوی محمدرضا قنبرنژاد، شهردار این شهر در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفت. 

در جوابیه شهرداری آمده است: « ورودی شمال غرب شهر لار، مبداء ورود مسافرین و شهروندان از شهرهای شیراز و جهرم به شهر است و از این رو بیشترین حجم از ترافیک عبوری شهر لار به سوی شهرهای اطراف از این محل تقسیم می‌شود و به نوعی مهم‌ترین مبداء ورودی شهر به حساب می‌آید. با توجه به توضیحات ارائه شده، ایجاد یک مجموعه خدماتی شامل پارکینگ، فضای سبز و استراحتگاه، نمازخانه، اتاق مادر و کودک و سرویس بهداشتی در ورودی شهر لار ضروری به نظر می‌رسد.

بدین منظور محوطه بازار روز قدیم در ضلع جنوبی میدان قدمگاه (میدان موشکی) که بعد از جابه‌جایی تبدیل به یک مخروبه و محل جمع‌آوری زباله و نخاله شده بود، به دلیل همخوانی با طرح جامع و تفصیلی مصوب و همچنین اینکه زمین مذکور خارج از محدوده بافت فرسوده و تاریخی مصوب قرار دارد به عنوان محل مناسب در نظر گرفته شد و پس از تصویب در شورای اسلامی شهر لار آغاز به کار پروژه در دستور کار قرار گرفت.

با توجه به قرارگیری سایت درمجاورت رودخانه بروند و همچنین نزدیکی با اماکن مذهبی همچون مسجد جامع و امامزاده، در این پروژه با استفاده از گنبد فیروزه‌ای به عنوان نماد معماری سنتی و مذهبی به صورت المان در ورودی نمارخانه و همچنین استفاده از المان شهری و آبنما و تلفیق آن با تکنولوژی و نورپردازی، باعث افزایش کیفیت محیط می‌شود. 

ضمنا بافت قدیم و به ویژه شهرقدیم لار خالی از یک طرح و پارک با امکانات ذکر شده بوده و با توجه به تقاضای متعدد مردمی جهت بهسازی این مکان، طراحی در بافت قدیم بر اساس تجدید حس خاطره که منجر به ارتباط بیشتر مردم با سایت و کاربردی بودن طرح در طول شبانه روز می‌شود».

بحث اصلی جانمایی نادرست شهرداری است 

با این حال و با وجود جوابی که شهرداری لار در این زمینه ارائه کرده است اما حرف اصلی منتقدان که بر سر جانمایی اشتباه بوده است، پاسخ داده نشده است. اشکان عسگری، عضو شورای شهر لار نیز در گفت‌وگو با تسنیم ضمن بیان این مطلب که ساماندهی و بهسازی محله پاقلعه به درخواست مردم و با مصوبه شورا بوده است، اما منکر جانمایی نادرست شهرداری در ساخت سرویس بهداشتی نمی‌شود. 

به گفته وی با جانمایی نادرست شهرداری و ساخت سرویس بهداشتی روی دیوار سازه تاریخی نه تنها حریم یک اثر تاریخی بلکه حریم رودخانه نیز رعایت نشده است. 

یکی از شهرسازان نیز درباره این جوابیه شهرداری به تسنیم گفت: جوابیه تقریبا به حرف ما بی‌ربط بود، ما می‌گفتیم ساخت و ساز در حریم رودخانه و نزدیکی پسکل اگر قانونی هم باشد، اخلاقی نیست. صحبت اصلی شهرسازان روی جانمایی نادرست است نه ساخت پارک و سرویس بهداشتی؛ شهرداری می‌توانست 50 متر آن طرف‌تر اقدام به ساخت کند، آنجا فضای زیادی وجود دارد. 

به نظر می‌رسد این مشکل نه تنها با جوابیه شهرداری حل نشده بلکه مسئله اصلی که تجاوز به حریم رودخانه و سازه آبی تاریخی پسکل همچنان ادامه دارد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار