با بالا گرفتن بحث بررسی عملکرد سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، تعدادی دیگر از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به‌نمایندگی از کشاورزان و روستاییان، به نقد عملکرد این سازمان پرداختند.
کد خبر: ۷۹۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 22 October 2019

تابناک فارس به نقل از روستا نیوز:یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تعاون روستایی ازجمله سازمان‌هایی است که در گذشته سابقه بسیار خوبی داشت، اما متأسفانه با گذشت زمان و با تشکیل وزارت تعاون و همچنین با تشکیل شرکت‌هایی همچون شرکت پشتیبانی امور دام و دیگر شرکت‌های پشتیبانی‌کننده، اعم از دولتی و خصوصی، کار این سازمان به جایی رسید که تمام شاخ‌وبرگش را زدند و مدیران سازمان نیز امروز ظاهراً خجالت می‌کشند بگویند بیکاریم و کار خاصی در سازمان ما انجام نمی‌شود! به‌عبارت دیگر، درواقع عملکرد این سازمان صفر است.

شمس‌الله شریعت‌نژاد، نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: به‌نظر می‌رسد سازمان تعاون روستایی عملاً هیچ تکلیفی ندارد، به همین دلیل در مقطعی تصمیم گرفته شد سازمان عمران توسعه روستایی راه‌اندازی شود تا در ادامه این سازمان با بخش‌های مرتبط تجمیع و یک سازمان مستقل زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شود تا به این ترتیب شاید به یک سازمان فعال تبدیل شود.

شریعت‌نژاد افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تعدادی شرکت تحت مجموعه خود دارد که آن‌ها نیز اصولاً فعال نیستند؛ به‌طوری‌که حتی اعضایشان انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند. به همین دلیل، به‌نظر من اگر از فعالان بخش کشاورزی و همچنین از روستاییان سوال کنیم چه نمره‎ای به عملکرد سازمان تعاونی روستایی می‌دهند، قطعاً این سازمان نمره خوبی از این عزیزان نخواهد گرفت.

تعاون روستایی، سازمان پشتیبانی که حامی کشاورزان نیست

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مسلماً درحال‌حاضر کشاورزان و روستاییان سازمان تعاون روستایی را به‌عنوان یک سازمان پشتیبان نمی‌شناسند؛ چراکه این سازمان عملاً بیکار است و به‌جز در مواقع خریدهای موردی که دولت گاهی به این سازمان محول می‌کند، فعالیت آن‌چنانی ندارد.

شریعت‌نژاد تأکید کرد: این سازمان یک مجموعه کهنه و قدیمی است که کارکنان آن فقط خودشان را سرگرم کارهای جزئی کرده‌اند تا به‌اصطلاح بیکار نباشند.

وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث شده سازمان تعاون روستایی تا به این حد منفعل باشد، گفت: یکی از دلایل این نحوه عملکرد سازمان تعاون روستایی این است که اختیارات این سازمان تا حدودی گرفته شده و درحال‌حاضر اگرچه ساختار سازمان نگه داشته شده، اما قدرت آن کاهش یافته است. درواقع می‌توان گفت امروز سازمان تعاون روستایی توان پشتیبانی از کشاورزان، روستاییان و محصولات آن‌ها را ندارد. این در شرایطی است که کشاورزان و روستاییان نیازمند داشتن یک سازمان حامی هستند که اختیارات لازم را داشته باشد و بتواند کارها و امورشان را انجام دهد.

وی تصریح کرد: درحال‌حاضر هیچ وابستگی‌ای بین تعاون روستایی و مردم وجود ندارد؛ درحالی‌که در گذشته این سازمان از مردم و کشاورزان به‌خوبی پشتیبانی می‌کرد؛ برای مثال نهاده‌های موردنیاز را بین‌ آن‌ها توزیع می‌کرد و حتی محصولات کشاورزی و باغی‌ آن‌ها را می‌خرید. درحقیقت زمانی این سازمان واسطه بین مردم، تولیدکننده و مصرف‌کننده بود؛ به همین دلیل در آن زمان کشاورزان احساس می‌کردند که این سازمان حامی و پشتیبان آن‌هاست؛ اما الان عملاً چنین احساسی وجود ندارد و این موضوع باعث شده سازمان تعاون روستایی فعلی هیچ‌گونه خاصیتی نداشته باشد.

ضرورت وقوع یک انقلاب درون‌سازمانی در تعاون روستایی

دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز نارضایتی از عملکرد سازمان تعاون روستایی اظهار داشت: اصولاً تعاونی‌ها از عملکرد این سازمان ناراضی هستند؛ چراکه فعالان بخش کشاورزی اصولاً انتظار دارند این سازمان بسیار قوی وارد صحنه زندگی کشاورزان شود و از زحماتی که کشاورزان برای تولید متحمل می‌شوند، حمایت کند. همچنین معتقدیم این سازمان موظف است پس از تولید نیز اقدامات درخور توجهی در حمایت از تولیدکنندگان انجام دهد؛ اما متأسفانه به هیچ‌وجه این‌گونه نیست و به‌نوعی کشاورزان و محصولاتشان به حال خود رها شده‌اند.

نظر افضلی، نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روستانیوز گفت: سازمان تعاون روستایی در بحث سودده کردن تعاونی‌ها نیز خوب عمل نکرده و بسیاری از این اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها درحال‌حاضر تعطیل یا نیمه‌تعطیل هستند.

افضلی افزود: مشکل دیگری که به‌دلیل عدم نظارت و بی‌توجهی سازمان تعاون روستایی ایجاد شده، مشخص نبودن حاکمیت تعاونی‌هاست؛ برای مثال اعضای این تعاونی‌ها میزان اموال و سهامشان و همچنین مقدار ارزش سهامشان را به‌درستی نمی‌دانند؛ بنابراین لازم است در این خصوص این سازمان در سطح کل کشور یک بررسی کلی انجام دهد تا سهام‌ها سروسامان گیرد و میزان سهام‌ها مشخص و قانونمند شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد قانونمند کردن سهام اعضای این اتحادیه‌ها را به مجلس نیز داده‌ایم تا به این ترتیب به اعضای اتحادیه‌ها برگه سهام داده شود و به این طریق میزان ارزش سهام هر عضو کاملاً مشخص باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم سازمان تعاون روستایی مسئولیت بسیار سنگینی دارد و باید انقلابی در خود ایجاد و از این طریق ذهنیتی را که نسبت به آن ایجاد شده، پاک کند.

افضلی درباره عملکرد سازمان تعاون دروستایی در حوزه توسعه روستایی نیز گفت: متأسفانه این سازمان در بحث توسعه اقتصاد روستایی نیز حرکت قابل‌توجهی انجام نداده، درحالی‌که کشاورزان انتظار دارند در حین تولید و پس از تولید و همچنین پس از جمع‌آوری محصولاتشان مورد حمایت این سازمان قرار بگیرند؛ برای مثال انتظار دارند این سازمان برای محصولاتشان بازاریابی کند و به آن‌ها کمک کند تا درآمدزایی داشته باشند.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد ضعیف سازمان تعاون روستایی در حوزه تنظیم بازار، تصریح کرد: این سازمان باید بسیار فعال‌تر از حال باشد، نه این‌که تا به این حد منفعل عمل کند. به‌عبارت ساده‌تر، معتقدیم این سازمان باید از این حالت سستی دربیاید و چابک‌تر عمل کند و آنچه را برعهده گرفته و جزو وظایفش است، به‌خوبی اجرا کند.

ضعف تعاون روستایی، عدم سازماندهی شبکه‌های توزیع است

یکی دیگر از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: عملکرد سازمان تعاون روستایی در سال‌های اخیر در مقایسه با گذشته بهبود نسبی داشته که یکی از علل این امر توجه به رویکرد جوان‌گرایی در مدیریت این سازمان بوده است. باوجوداین، این سازمان عاری از مشکل نیست و ضعف‌هایی دارد و انتقاداتی نیز به آن وارد است.

علی‌محمد شاعری، نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با روستانیوز اظهار داشت: یکی از ضعف‌های سازمان تعاون روستایی عدم سازماندهی شبکه‌های توزیع در سراسر کشور است. این سازمان می‌تواند با توجه به امکاناتی که دارد، شبکه‌های زنجیره‌ای توزیع و ساماندهی میادین میوه و تره‌بار و همچنین عرضه محصولات مازاد کشاورزان در این شبکه‌ها را به‌نحو درست و علمی انجام دهد.

شاعری افزود: از سوی دیگر سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران می‌تواند نسبت به شکل‌دهی تعاونی‌های خرد و حمایت از شرکت‌ها و تعاونی‌هایی که نقش مهمی در جمع‌آوری محصولات و توزیع آن‌ها دارند، بهتر عمل کند.

وی ادامه داد: سازمان تعاون روستایی با توجه به ساختار نسبتاً گسترده‌ خود و همچنین با اختیارات بسیار خوبی که دارد، می‌تواند هم در جهت حمایت از تولید و هم در بخش بازرگانی گام‌های بلندتری بردارد.

شاعری تأکید کرد: از سوی دیگر، این سازمان می‌تواند در جهت توسعه صادرات حامی بسیار خوبی برای تشکل‌ها و صادرکنندگان باشد. به‌عبارت دیگر، می‌توان گفت انتظار داریم به‌دلیل اهمیت فوق‌العاده مقوله صادرات، سازمان تعاون روستایی گام‌های موثرتری در این بخش بردارد.

به‌گزارش روستانیوز سازمان تعاون روستایی با وجود این‌که در گذشته یک سازمان بسیار پویا و قدرتمند بوده، اما طی دو دهه اخیر به‌قدری از وظایف و رسالت خود فاصله گرفته که بسیاری از زیرمجموعه‌های این سازمان معتقدند این سازمان به‌دلیل نبود مدیری مقتدر این‌گونه از شکوفایی خود دور مانده است. به‌گفته اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی امروز دیگر خبری از رونق فروشگاه‌های تعاون روستایی نیست؛ درحالی‌که در گذشته بزرگ‌ترین زنجیره فروشگاهی در سراسر کشور را هدایت می‌کرد. این در شرایطی است که این سازمان با پرداختن به اموری که در حیطه کاری‌ آن نیست، از وظایفی که برعهده دارد، سر باز زده و به این ترتیب هیچ‌کدام از زیرمجموعه‌های خود را راضی نگه نداشته است. باوجوداین، این نمایندگان معتقدند برای خارج‌کردن سازمان تعاون روستایی از حالت منفعلانه فعلی‌ باید انقلابی درون آن ایجاد شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار