کد خبر: ۷۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳ 18 August 2015
گفتگو با نفر نخست مسابقات نهج البلاغه کشوری در دو سال پیاپی جذابیت های خاصی دارد ؛ نوجوانی ازخطه مرزی صالح آباد تربت جام که حضور در پشت تریبون مقدس نماز جمعه تهران و مشهد را نیز تجربه کرده است!
گفتگوی صمیمی با «پوریا حمید تیموری» جالب و پرهیجان است وقتی که در یک روز گرم و البته سرسبز تابستانی به سراغش می‌رویم در منزل با صفای پدری که نه فقط بابای او بلکه بابای مدرسه است و در سرایداری مدرسه ای که مرکز علم است نان حلال و حلاوت نوشین معرفت را در جان بچه ها نشانده تا امروز میوه دلش پسرش در گوشه ای از شهر مشهد، برایمان ازعشق و دلدادگی به حضرت علی (ع) و زیباییهای فصاحت و بلاغت مولا در نهج البلاغه برایمان بگوید و گرچه دلمان نمی خواست این دیدار معنوی پایانی داشته باشد اما پس از حدود سه ساعت گپ و گفت خودمانی، حاصلش این گفتگوی صمیمانه شد که می بینید ...

ATT_1421086252402_Screenshot_2014-11-13-21-21-10-300x169

«پوریا حمیدتیموری»
جوانی از خطه مرزی صالح آباد است، تقویم روزگار او را ۲۲ ساله نشان می دهد، ساکت و آرام است اما در دل غوغایی دارد، سخت عاشق و شیفته امیر مومنان علی(ع) و نهج البلاغه اوست مثل باران بهاری زلال و بالطافت می‌گوید از مولا علی ع و شگفتیهای نهج البلاغه و از اینکه علامه تهرانی نقل می‌کند که پس از این که ۱۸ جلد کتاب در مورد ولایت و امامت امام علی ع نوشته فرموده است: گمان می رفت که می توان پرده از رخسار او برداشت اما می بینم که عمرم سپری شده و فقط نمی از یمی گفته شده و ذره ای از شعاع آفتاب عالمتاب! و یا از جرج جرداق دانشمند، محقق ونهج البلاغه پژوه مسیحی برایم گفت که وی ۲۰۰ بار نهج البلاغه را مرورکرده و هربار اشتیاق او از گذشته بیشتر شده و در این راستا کتابها نوشته، وگفته پس از علی ع کسی را شایسته و لایق نوشتن ندانستم و... اما وای برما مسلمانان وشیعیان، که با نهج البلاغه چه کرده ایم و چه می دانیم! ... و چرا نمی‌دانیم!؟

از او شرح تحصیلات، کارهای نهج البلاغه پژوهی و ماجرای نطق در نماز جمعه های مشهد و تهران و ... را می پرسم، می گوید: تا سوم دبستان را در روستای درازآب (صالح آباد) و پایه های چهارم و پنجم را در شهر صالح آباد درس خوانده است و در سال ۸۴ نیز در مدرسه راهنمایی نمونه دولتی شهید عبادعسکری تربت جام پذیرفته شده و پس از فارغ التحصیل شدن با رتبه یک درآزمون ورودی دبیرستان نمونه ابن سینا تربت جام هم قبول شده است.

وی می افزاید: در مدت ۴ سالی که در دبیرستان نمونه در رشته ریاضی مشغول به تحصیل بودم در شورای دانش آموزی و بسیج دانش آموزی (جانشین بسیج) عضو بوده و فعالیت داشتم و عنوان دانش آموز نخبه و ممتاز بسیجی را کسب کردم و در همان سالها (سال ۸۸ تا ۹۰) در رشته نهج البلاغه در ۳ سطح آموزشگاهی، شهرستانی و استانی رتبه اول را کسب کردم.

پوریا حمید تیموری خاطرنشان کرد: مهمتر از این رتبه ها که هرگز خاطره های به یادماندنی آن فراموش نمی شود این است که در کلاس سوم و چهارم دبیرستان در مسابقات قرآنی کشور در رشته نهج البلاغه حائز رتبه اول و نفر برتر کشوری شدم.

وی اظهار می دارد: از سال ۹۰ تا کنون در بنیاد بین المللی نهج البلاغه همکاری و به عنوان داور مسابقات قرآن و نهج البلاغه در استان فعالیت می کنم و با برگزاری کلاس شرح نهج البلاغه درحسینیه فرهنگیان مشهد برای فرهنگیان با آموزش و پرورش هم همکاری می کنم و علاوه بر آن در بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) برای دانش آموزان کلاس آئین سخنوری تدریس می کنم.

وی با اشاره به مقاله های خود می افزاید: نخست سعی کردم که نهج البلاغه را به صورت کلی به ذهن سپرده و حفظ کنم اما بنا به دلایلی منصرف شدم و اکنون نهج البلاغه را به صورت موضوعی کار می کنم و مقاله هایی با موضوعاتی چون «جهاد»، «عهد و پیمان» و «غیبت» در نهج البلاغه و همچنین «سبک زندگی» و «ولایت» از دیدگاه امیرمومنان (ع) را درحال حاضر تدوین و ویراستاری می کنم و مقاله ای هم از من با عنوان «اقتصاد مقاومتی» در نشریه نمازجمعه تهران به چاپ رسیده است.

وی که با زبان و ادبیات عرب و زبان خارجه آشنایی دارد تصریح کرد: دو مرحله در سالهای ۹۰ و ۹۱ زمانی که دانش آموز سال چهارم بودم در نمازجمعه تهران حضور یافتم و به عنوان سخنران قبل از خطبه های نمازجمعه در خصوص موضوعات «جهاد» و «روز مباهله» در جمع نمازگزاران مردمی و مسئوولان پایتخت سخنرانی کردم که امام جمعه های آن روزها حضرات آیات جنتی و صدیقی بودند.
پوریا حمید تیموری گفت: درنمازجمعه مشهد و رواق امام خمینی درحرم امام رضا (ع) چند مرحله پیرامون نهج البلاغه سخنرانی داشته ام و در صداوسیمای استان هم در برنامه مهتاب مرا دعوت کرده ودرآنجا در باره حضرت علی (ع) و نهج البلاغه برای بینندگان صحبت کرده ام
وی خاطرات شیرین دیدار با ائمه جمعه تهران و آیات عظام را برای خود غنیمت می داند ومی افزاید: همنشینی و دیدار با ائمه جمعه تهران حجج اسلام خاتمی، صدیقی، جنتی و دیدار با حضرات آیات عظام قم از جمله ناصرمکارم شیرازی، وحیدخراسانی، مصباح یزدی و آملی و... نقطه عطفی در زندگی من است ودیدار با دکتر عصام العماد و دکتر تیجانی و دکتر رحیم پور ازغدی را نیز از یاد نخواهم برد.
وی که اکنون دانشجوی ترم هفتم دوره کارشناسی علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی است اظهار داشت: درحال حاضر رابط حوزه و دانشگاه و رئیس انجمن علوم قرآن و حدیث دانشگاه هستم و در سال ۹۰ هم دبیرکانون خطیبان نورخراسان رضوی بوده و از ۴ سال پیش نیز تاکنون به عنوان رئیس موسسه خیریه امام علی (ع) خدمت می کنم.
او درباره آغاز فعالیتش در رشته نهج البلاغه یاد آور می شود: زمانی که در مدرسه راهنمایی مشغول به تحصیل بودم یک سری جزوه هایی از نهج البلاغه بین دانش آموزان برای مسابقات قرآنی توزیع شد که من با مطالعه آنها شیفته کلام گهر بار حضرت شدم و همان سالها هم در شهرستان کاشمر نفر سوم شدم.

شیعه بودنم موروثی نیست!
پوریا می گوید: من بخاطر پدرم مذهب شیعه را اختیار نکرده ام بلکه ازکودکی واز روی اختیارکامل و مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیده ام که یکی از منابع تحقیقاتی من پس از قرآن، نهج البلاغه است که با خواندن مقدمه آقای دشتی به شدت منقلب و متحول شدم
وی انتظارات خود از مسئوولان نظام را این طور بیان می کند: مسئوولان قدر جوانهای نخبه و قرآنی و فرهنگی را مانند ورزشکاران جوان بدانند و به کارشان بها و اهمیت دهند وبه عبارتی روی آنها سرمایه گذاری کنند تا جوانان نسبت به امور فرهنگی دلسرد نشده و خدایی نکرده به بیراهه نروند.
حمید تیموری معتقد است: با اجرایی کردن و عمل به منویات نهج البلاغه به راحتی می توان رویای (مدینه فاضله) را تحقق بخشیدکه لازم است مسئوولان نخست بین خود و خدا را اصلاح کنند تا خدا هم بین آنها و مردم را اصلاح کند و به قول امیر مومنان علی (ع) آنها کارهای آخرت را اصلاح و خدا را بندگی کنند و خدا هم کارهای دنیا را اصلاح و از آنها محافظت می کند.
وی از آرزوهای که در سر دارد می گوید: از خداوند خواستم و آرزو کرده ام که شفاعت امیرمومنان را در دنیا و آخرت نصیبم کرده و از هدایت و حمایت آن بزرگوار بهره مند شوم و آرزوی دیگرم این است که در آینده ای نزدیک در محضر مقام معظم رهبری در خصوص نهج البلاغه صحبت و سخنرانی کنم.
این نخبه بسیجی و ولایتمدار در پایان از والدین و استادان قرآنی خود ازجمله؛ استاد صدری نیا، گلشنی، سعید صباغیان، میکائیل باقری که در راستای آشنایی و پیوند با قرآن و نهج البلاغه زحمات فراوانی برایش کشیده اند تشکر و قدردانی کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار