کد خبر: ۷۹۱۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵ 24 October 2019

بعد از دستگیری روح الله زم هیچ دستگیری جدیدی انجام نشده است

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز در مورد بازداشت روح الله زم گفت: تا امروز به غیر از زم فرد دیگری در بخش‌های مختلف بازداشت نشده است.

وی افزود: برخی بی جهت گمانه زنی می‌کنند و توصیه ما در دستگاه قضایی این است که انگشت اتهام بی جهت به سوی هم روانه نکنند.

اسماعیلی ادامه داد: البته پس از دستگیری این فرد اطلاعات خوبی بدست آورده ایم ولی دستگیری دیگری در این حوزه نداشته‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: به همه فریب خوردگان که با اعتماد به سرویس‌های بیگانه اقداماتی علیه مردم انجام می دهند و دلگرم اند به حمایت دول خارجی و بیگانه و اطلاعاتی آنها توصیه می‌کنیم که از دستگیری این فرد درس عبرت بگیرند و بدانند که آنها قابل اعتماد نیستند.

اسماعیلی در مورد پرونده کارگران هفت تپه و دستگیری تعدادی از انها گفت: اولا دستگیری آنها کذب است و پاسخ دادیم به یکی از روزنامه ها اما به مسؤولیت خود عمل نکرد.

وی ادامه داد: چطور می‌شود سخن متهم را می پذیرید و تیتر یک برای یک روزنامه انتخاب می‌کنید اما برای سخن مرجع قضایی ارزشی قایل نیستید.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: اصلا ادعای سفر نیمه تمام کذب است و شاکی داشتند مدافع حقوق کارگران نبودند بلکه جلوی خط تولید را گرفته بودند و کارخانه را به تعطیلی کشاندند و مدیران شرکت علیه آنها شکایت کردند.

اسماعیلی تصریح کرد: ما بررسی کردیم و دیدیم همه کارگران حقوق خود را گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

توضیحات سخنگوی دستگاه قضا درباره حکم قطعی شهرام جزایری، مرتبطین با آمدنیوز و پرونده فریدون

***

مرتبطان آمدنیوز برای ابراز ندامت با سایت گرداب ارتباط برقرار کنند

سایت گرداب با صدور بیانیه‌ای از همه مرتبطان و همکاران شبکه معاند آمدنیوز که تاکنون موفق به اعلام برائت نشده‌اند خواست برای ابراز ندامت و تخفیف مجازات احتمالی با این مجموعه ارتباط برقرار کنند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد سایت گرداب برای مرتبطین با آمدنیوز

***

رفت و آمد قالیباف به مشهد جلوه انتخاباتی ندارد

حمیدرضا ترقی، دبیر حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه اگر قرار باشد محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی از مشهد در انتخابات شرکت کنند، باید مرتب در این شهر برنامه داشته باشند، گفت: جلیلی حضوری در مشهد نداشته و رفت و آمد قالیباف به مشهد هم معمولی بوده و جلوه انتخاباتی ندارد.

وی ادامه داد: من هم تاکنون نشانه خاصی از نامزدی قالیباف و جلیلی از شهر مشهد ندیده‌ام. اگر قرار باشد این دو از مشهد در انتخابات شرکت کنند، باید در این شهر حضور یابند و مرتب برنامه داشته باشند. من تا الان در محافل سیاسی مشهد هم چیزی درباره نامزدی این دو از مشهد چیزی نشنیده‌ام.

 آیت‌الله خاتمی: چرا اینترنت بومی ‌اجرایی نمی‌شود؟

آیت‌الله خاتمی، امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه چرا اینترنت بومی در کشور اجرایی نمی‌شود گفت: فرمان فضای مجازی باید در دست نظام باشد و مسئولان نظام نگذارند فضای مجازی قتلگاه دین، اخلاق و ارزش‌های جوانان ما شود.

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کشورهایی همچون چین و روسیه اینترنت بومی دارند گفت: چرا اینترنت بومی که مقام معظم رهبری تا این اندازه روی آن تاکید دارند در کشور اجرایی نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه اینترنت و فضای مجازی که صحنه‌گردان آن آمریکا باشد در پی ایجاد دولت در دورن دولت‌هاست افزود: نه فقط نظام ما که همه کشورهایی که می‌خواهند بماند باید اینترنت بومی برای خود داشته باشند...

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه همه دیدند که سردسته آمدنیوز به همت سپاه دستگیر شد‌ گفت: انتظار ما این است که همه کسانی که در داخل کشور به آمدنیوز خط می‌دانند افشا شوند و زمانی که مقام معظم رهبری از نفوذ می‌گویند بخشی از نفوذ همین‌ها هستند که می‌خواستند کشور را به هم بریزند و نتوانستند.

اعتدال‌ و‌ توسعه همچنان می‌تواند خودش را در جمع اصلاح‌طلبان تعریف کند

عبدالواحد موسو‌ی‌لاری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو موثر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به اینکه شنیده شده حزب اعتدال و توسعه این دوره بنا دارد با لاریجانی کار کند و قصد حضور و همکار با اصلاح‌طلبان را ندارد، گفت: نمی‌دانم این خبر صحت دارد یا نه، اما باتوجه به تجربه گذشته، برداشتمان این است که جریان تحول‌خواه و اصلاح‌طلبی، ترکیبی از احزاب ملی و منطقه‌ای است که حزب اعتدال‌ و‌ توسعه نیز می‌تواند خودش را در این جمع تعریف کند.

موسوی‌لاری اظهار کرد: گمان می‌کنم آنها در حال بررسی این هستند که به صورت مستقل حرکت کنند یا با جریان اصلاحات همراه شوند، هنوز چیزی که نشان بدهد حزب اعتدال‌وتوسعه می‌خواهد مستقل کاری انجام دهد یا با افراد وارد نوعی مذاکره شود، دریافت نکرده‌ایم، اما مصلحتشان این است که آنها هم در کنار سایر احزاب اصلاح‌طلب و حامی دولت قرار بگیرند تا از قافله عقب نمانند.

موسوی لاری با بیان اینکه کاملا می‌دانستیم بعضی از افراد حاضر در لیست از جریان مقابل هستند اما به دلیل ائتلافی که با حزب اعتدال داشتیم آنها را در لیست قرار دادیم، گفت: خود حزب اعتدال و مجموعه اطرافیان آقای رئیس‌جمهور هم به این نتیجه رسیدند که این افراد لزوما جزء طرفداران و حامیان دولت نبودند و بنا به نیازهایشان آن روزها اعلام می‌کردند که طرفدار دولت هستند یا حاضرند با جریان اصلاحات حرکت کنند.

تا 11 شب کار کردن رییس جمهور «پُز» دادن دارد؟

عصر ایران نوشت: واعظی مردی که این روزها همه جا کنار روحانی است گفته است:« رییس جمهور تا ۱۱ شب کار می‌کند. ایشان هم مانند همه ما صبح ساعت ۷:۳۰ الی ۸ که می‌آید تا ساعت ۱۰ الی ۱۱ شب به یک مقدار از کارهای کشور می‌رسد و توقعات از ایشان هم الی‌ماشاءالله است.» درزمان احمدی نژاد هم اطرافیان او می‌گفتند که 14 تا 16 ساعت کار می‌کند. سوال این است که این تا 11 شب کار کردن و آن 16 ساعت چه تاثیری در زندگی مردم داشته است؟

ما راضی بودیم رییس جمهور در روز 5 ساعت کار کند اما کار و تصمیمات او در زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته باشد و زندگی آنها را تغییر دهد.

آیت‌الله جنتی از صبح زود سر کار می‌آید و جلساتش تا آخر غروب ادامه دارد

 سیامک‌ ره‌پیک، عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ این سوال که «آیت‌الله جنتی در صحبت‌های اخیر خود مطرح کردند از مدیران کنونی ناامید هستند و منتظرند جوانان بر سر کار بیایند و مشکلات کشور را حل کنند، با توجه به اینکه ایشان خود 93 سال سن دارند و اکثریت افراد با سنین بالا در این شورا حضور دارند، آیا شورای نگهبان جوان‌گرایی را در دستور کار خود دارد»، به اعتمادآنلاین گفت: ابتدا اجازه دهید یک شوخی کنم. آیت‌الله جنتی که روحیه جوانی دارند؛ یعنی خیلی از جوان‌ها که امروز مسئولیت دارند هر روز سر کار نمی‌روند، اما ایشان هر روز سر کار هستند. صبح زود می‌آیند، بعضی از جلسات‌شان هم در پایان غروب برگزار می‌شود، به‌ اضافه اینکه قم و جاهای مختلف هم جلسه دارند.

هیچ کاندیدای احراز صلاحیت شد‌ه‌ای گارانتی ندارد

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به روزنامه همشهری گفت: شورای نگهبان تنها تولیدکننده‌ای است که محصول خود را حتی برای یک لحظه گارانتی نمی‌کند. تا زمان صدور اعتبارنامه‌ها می‌گوییم که این شخص صالح بوده و اگر مردم به او رأی بدهند می‌تواند وارد مجلس شود. از روزی که اعتبارنامه نمایندگان تصویب می‌شود شورای نگهبان نه قانونا و نه عملا هیچ دخالتی بر صلاحیت نمایندگان ندارد.

کدخدایی با بیان اینکه قوانین انتخابات امروز، همان قوانینی هستند که بعد از تشکیل مجلس{اول}تصویب شدند، افزود: «شاید آقای رئیس‌جمهور در خاطرشان نبوده و فراموش کرده‌اند که ما اکنون قوانین مصوب همان مجلس را اجرا می‌کنیم. یعنی وظایف شورای نگهبان چه در زمینه انتخابات و چه در زمینه نظارت بر انتخابات توسط ادوار مختلف مجلس ایجاد شده‌اند؛ بنابراین، این مسئله دیگر جای اعتراض ندارد. اگر اعتراضی است بروند و قانون را اصلاح کنند. اگر نظر آقای رئیس‌جمهور بر مشارکت منافقین در انتخابات است، می‌توانند برای این منظور قانون وضع کنند تا تکلیف شورای نگهبان روشن شود.»

عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره چگونگی نظارت شورای نگهبان بر مسئله ورود پول‌های کثیف به انتخابات و ناکافی بودن استعلام از مراجع چهارگانه گفت: «من کاری به پول کثیف ندارم... ما نیازمند تصویب قانون در این زمینه هستیم تا از «پولکراسی» و نقش پول در انتخابات بکاهیم.»  متن کامل این گفت‌وگو در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

سخنگوی شورای نگهبان: هیچ کاندیدای احراز صلاحیت شد‌ه‌ای گارانتی ندارد

داماد رئیس‌جمهور: روحانی زمانی که مردم تحت فشار اقتصادی هستند نمی‌تواند راحت بخوابد

روزنامه ابتکار مصاحبه ای با کامبیز مهدی‌زاده فرساد داماد رئیس جمهور داشته که در ادامه بخش هایی از آن ادامه است:

- من هم در مقطعی با این خانواده آشنا شدم و دیداری با آقای دکتر روحانی داشتم. زمانی که خدمت ایشان رسیدم از مناعت طبع و برخورد آقای دکتر بسیار خوشم آمد. به عنوان یک رئیس جمهوری برخورد و گفتمان ایشان برای من بسیار جالب بود.

- الحمدالله من نه آقا‌زاده بودم و نه رفیق آقازاده‌ای دارم. من از همین مردم بودم و این تئوری خود به خود نفی می‌شود. این فرصت نیکویی است که نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. آنقدر صفا و صمیمیت و گرمی است که یک نفر از بین مردم می‌تواند برود و با بزرگان وصلت کند.

-دکتر روحانی مردم را بسیار دوست دارد و تمام تلاش ایشان بر این است که کشور در آرامش باشد. ایشان چند وقت پیش به من می‌گفت که نمی‌توانند راحت بخوابند زمانی که مردم تحت فشار اقتصادی قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

داماد رئیس‌جمهور: روحانی مردم را بسیار دوست دارد/ ایشان گفت زمانی که مردم تحت فشار اقتصادی هستند نمی‌تواند راحت بخوابد

***

مصائب اعتدالگرايان 

روزنامه اعتماد نوشت: ... با توجه به غيبت احتمالي لاريجاني در انتخابات پيش‌رو و البته سبد راي حداقلي جريان سياسي موسوم به اعتداليون، عملا مي‌توان 2 سناريو را براي آنان متصور بود. سناريوي نخست آن است كه همه اتفاقات درست و غلط رخ داده در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي تكرار شود و اصلاح‌طلبان و جرياني جدا شده از اصولگرايان دوباره به ائتلاف دست يابند و در قالب ليستي مشترك به فعاليت بپردازند. در اين ميان، سناريوي دومي نيز وجود دارد. آن هم بازگشت معتدل‌ها به خاستگاه است. خاستگاهي كه همراهي اعضاي فراكسيون مستقلين ولايي و نمايندگان ولايي در جريان سومين و چهارمين اجلاسيه مجلس شوراي اسلامي دوباره به نمايش درآمد.

چوب زم و گربه دزده

دکتر حسین کچویان، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران در روزنامه صبح نو نوشت: دستگیری«زم»صرف‌نظراز پیچیدگی‌های کار اطلاعاتی و ظرافت‌های امنیتی آن، از حیث تبعات و آثار آن بر عرصه سیاسی داخل و خارج کشور و دستیابی به یک شبکه گسترده نفوذی‌ها و خائنان (و نه صرفا دستگیری یک پادوی رسانه‌ای)، به تور انداختن یک شاه‌ماهی طلایی به حساب می‌آید. آنچه ارزش این اقدام را صد چندان می‌کند، موقع‌شناسی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در تعیین زمان دستگیری وی است... از دست رفتن مهار داخلی انتخابات کشور و افزایش تدریجی اثرگذاری خارجی بر آن از سال‌های مقارن دوم خرداد 76 دلایل متعدد و پیچیده‌ای دارد اما بی‌تردید با توجه به اثر «آمد نیوز» در این زمینه از سال‌های 92 به بعد، قطعا دستگیری«زم»و به‌دست‌گرفتن و مهار پایگاه مخرب و فاسد «آمد نیوز»، خاصه با توجه به تبعات آن بر نیروهای تغذیه‌کننده داخلی آن، انتخاباتی سالم‌تر و مردمی‌تر را نوید می‌دهد.

به همین دلیل دستگیری«زم»حقیقتا ضربه و تکانه‌ای گیج‌کننده و آشفته‌ساز در داخل به‌وجود آورده که موج آن بیشتر از آنکه آشکارا به چشم آید، پنهانی در حال حرکت و برهم زدن تعادل روانی طرف‌های مرتبط با وی و نیروهای ذی‌نفع از او و پایگاه اینترنتی وی است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار